През последните 103 години летящите коли така и не успяха да “отлепят”. Сега електричеството и изкуственият интелект са на път да ги превърнат в реалност. Поне така смятат от Porsche, Hyundai, Toyota, Uber, та дори и един от създателите на Google.
Да започнем с летящ старт
Мечтата за летяща кола сигурно съществува още преди братята Райт да успеят да направят онзи първи полет от 36 метра през 1903-та. През 1917-а година са първите успешни кокоши подлитвания на автомобил, към който са прикачени крила и опашка. След края на Втората световна война даже пробват да направят от самолета - кола Airphibian. Прототипът е одобрен от държавния орган в САЩ, който се занимава с това - Civil Aviation Administration, и е бил съвсем готов да литне по пътищата. Но както казва народната мъдрост:
Една летяща количка пролет не прави
След това следват множество проекти, но нито един от тях не успява се наложи и да премине фазата на прототипа. В последните години опитите за летене на коли зачестиха (не само като статистика на ПТП-та). Има примери всякакви. От Балканите дори. На прага на революция ли сме, или това е поредният технологичен балон? Какви нови съставки има в микса от фактори, които говорят за това, че този път нещата са сериозни? Причините, които този път правят нещата различни, са следните: електромотори, 5G, изкуствен интелект и добрите стари, традиционни автомобилни производители.
Има и един подводен фактор. Става дума за законовата рамка, регулациите, които постепенно се развиват, за да отговорят на растящата автономност на автомобилите. Колкото и технически съвършени предложения да има, без те да са легални, няма как да започнат да ни прибират след запой в центъра и да кацат на новосъздадената и вече рушаща се площадка за летящи коли в Люлин 6. Иначе отсега е ясно, че печелившите решения за летящи автомобили ще бъдат тези с автoномно управление. Та най-вероятно няма да има фирми, които да предлагат drink and fly услуги.
Как ще си стигнем... словаците?
Нека започнем с нещо класическо. Преди 7 години словаците от Aeromobil изпаднаха с концепция, почти училищен проект, за летящ автомобил. Като степен на завършеност приличаше на количка от състезанията на Red Bull Soapbox. Отпред машината започва като автомобил, а завършва като самолет с “тикащо витло”. През годините словаците усъвършенстваха проекта си, но запазиха основната идея. Техният авиомобил е просто перфектен за България. Той може да излети точно преди вибромасажния участък на магистрала Тракия с ограничение 90 км/ч, да кацне като класически самолет веднага след него, да прибере крилата си като образцов трансформърс и да продължи с пълна газ я към Кайт бара, я към Wake up-a до Варвара.
Смяна в последната минута
В последната итерация на своята разработка словаците сменят концепцията и техният Aeromobil вече е с вертикално излитане и кацане. Явно и те са научили каква е най-новата мода в летящите автомобили: VTOL (vertical take-off and landing). С това се отличават разработките на всички играчи, които се появиха в най-скоро време на хоризонта. Словаците засега запазват тикащото витло, което превръща техния Aeromobil в аутожир (една странна дума, която се ползваше преди хилядолетия). Остава само да направят колата и автономна като управление, да заменят ДВГ с електрически и съвсем ще влязат в час.
Докато в Балчик се борят с 5G мрежата, в Дюселдорф вече мислят как да координират дроновете и летящите таксита
EHang e китайска компания, която разработва мултироторен дрон, който е способен да превозва до двама души, да лети на височина 500 метра и да пренася 150 литра пожарогасителна пяна. В своя пожарникарски вариант дори може да изстреля снаряд, за да счупи прозорец на 3 метра и да започне своите пожарогасителни дейности. На фона на останалите играчи на пазара за летящи автомобили (оценяван на 1.5 ТРИлиона долара) EHang е най-напред в развитието си. Вече има сключен договор с Vodafone Германия. Телекомуникаторът пък на свой ред иска да е основен играч в бъдещия въздушен контрол на дроновете, които ще пренасят хора, пратки и т.н.
Очаквано неочаквано добра комбинация? Huyndai се кооперират с Uber
Както вече разбрахме от материала за активното шумозаглушаване, Huyndai e компания, която не се притеснява участва във всякакви hi-tech начинания. Този път запретва ръкави с Uber и предлага мултироторен дрон, който може да се движи със скорост до 290 км/ч и е с от пробег 100 км. Huyndai имат цялостна визия за своя летящ транспорт. Всяка площадка за кацане/излитане е зарядна станция, както и чакалня за хората, които искат да литнат до съседния мол. Uber ще се заеме с менажирането на въздушното пространство, зарядните станции и аерогарите.
За хората, които искат да са high
През вече далечната 2018-а Audi, Airbus и Italdesign хвърлят на масата няколко готини видеа и концепцията за автономна мобилност PopUp, която включва: кабинка, електрическо шаси с четири колела и електрически дрон с четири ротора. Ползването е следното: поръчвате си кабинка, която пристига с електрическо шаси на четири колела. Взимате гаджето и се бодвате на някой от завоите към Копитото, за да гледате нощна София. В един момент решавате, че искате да видите какво правят Белоградчишките скали нощем - бум, викате си дрона, той идва и като граблива птица отнася кабинката с двама ви на борда. През цялото време може да сте high и това ще е съвсем ОК, защото не управлявате нищо.
Да се върнем на земята
Не щеш ли, още миналата година Audi се отказаха от играта. Защото техните роднини по VAG-ова линия Porsche подписали споразумение за сътрудничество с Boeing (враг на Airbus) за разработка на луксозно летящо такси. За момента се знае само, че това такси може да се отлепи от земята и да зависва. Ако пък в един момент вземе и да лети в права посока, то максималното разстояние към момента е 100 км.
Nota bene!
Една от големите бариери пред масовото въвеждане на летящи коли е високото ниво на шумово замърсяване, което те генерират. Да си знаете, ако искате да се изнесете тихо с дрон, висящи от нечий балкон.
Като не можеш с един проект за летяща автомобил, пробваш с... два
Образцовият японски мегапроизводител залага на два (летящи) коня в надпреварата. В края на септември единият от двата подкрепени проекта полетя за кратко и кацна с един човек на борда. 8-роторен, представляващ повече дрон с релси, отколкото кола. Инженерите от SkyDrive обещават, че нещото ще има и колела за движение като класически автомобил, но започнали от по-трудното.
Още през 2018-а компанията с умилителното име Joby получава инжекция от Toyota в разработката на летящо такси. За разлика от SkyDrive тук концепцията е с крила, които да осигурят висока скорост на летене и няколко променящи ъгъла си ротора, които да осигурят вертикалното излитане и кацане. Дизайнът на витлата гарантира нисък шум. Повече детайли до момента не са известни, освен че концепцията е имала демонстрационен полет от 15 минути, но се крие от конкуренция и папараци по-умело и от холивудска звезда.
Проект, създаден, за да не успее
Kitty Hawk е проект, спонсориран от Лари Пейдж, един от създателите на Google. И той като Toyota си има още един проект (поне) за летящ автомобил. За разработката на Kitty Hawk отговаря Себастиан Трун. Човекът е движел разработките на Google X преди това и е в основата на онова симпатично автономно автомобилче на Google, което се появи преди няколко години. Многороторният дрон е изключително лесен за управление и провежда своите тестове, но всъщност е само стартова площадка, от която да полети Kitty Hawk Cora. Този проект пък е в съдружие с Boeing. Въобще цялата картинка на компаниите, които се опитват да открият печелившия модел летящ автомобил, прилича на някакъв технологичен инцест.
Някои вече са се уредили с място във въздуха
Последният проект, който ще разгледаме, е Volocopter 2X. Причисляваме го към летящите коли, защото идеята му е да е летящо такси. За съжаление с него няма да може да ни вози весел таксиджия като Шишо Бакшишо, защото полезният му товар е едва 160 кг. Освен това усилията на компанията производител са машината да е напълно автономна. Инвестицията за създаването му идва от Daimler AG, компанията собственик на Mercedes-Benz, а от 2017 се провеждат тестове в Дубай Volocopter-ът да предлага такси услуги.
Кога ще ни налетят летящите коли?
Годините, в които се целят изброените проекти, варират между 2025-а и 2030-а. Но всичко е с условности и датите постоянно се изместват. Едно е сигурно - по-близо сме до The Jetsons, отколкото до семейство Флинстоун. И за разлика от предишните аха-аха-да-се-случи моменти, сега много компании от различни сфери преценяват, че пазарът е реален и огромен.
Развитието на електрически мотори и батерии и развитието на сензори и софтуери за автономно управление заедно с 5G мрежата, която позволява достатъчно бърз и сигурен пренос на данни, който да контролира всички тези дигитални шишобакшишовци във въздуха, са на такова ниво, че е реалистично съвсем скоро да си тръгваме и пристигаме от всяко rooftop парти като истински Джеймс Бонд/Лепа Брена на концерт в София 1990-а.
Снимки: shutterstock