Преди няколко дни Европейската комисия (ЕК) най-накрая публикува официалното си предложение, което ще засегне проблема с блокирането на съдържание на базата на географското местоположение за потребителя. Това е въпрос, който мъчи голяма част от потребителите, които искат да имат достъп до разнообразно съдържание онлайн, но са ограничени от т.нар. геоблокиране.

Предложението на ЕК има три основни направления, за да се постигне:

- Премахване на дискриминацията по географски признак

- Опростяване на междуграничните такси и условия за импорт/експорт на продукти

- Увеличаване на потребителското доверие в онлайн пазаруването


Онлайн търговията е ключова

Аргументите на ЕК са, че често потребителите изпитват затруднения при намирането на най-добрите оферти онлайн или решават да не купуват от друга държава, защото цената за доставка е прекалено висока или от притеснение, че нещо може да се обърка. Според комисията инициативата за премахване на геоблокирането ще създаде балансирана среда между интересите на потребителите и правните норми за бизнеса на територията на ЕС.

Комисарят по правосъдие, потребители и равенство на половете Вера Юрова коментира, че потребителите не пазаруват онлайн, защото не знаят правата си или смятат, че те са трудно приложими. “Искам потребителите да купуват убедено онлайн така, както биха купували офлайн”, каза тя. 

 

 

Към прессъобщението ЕК прикачи и кратко видео, което дава най-опростения пример за проблемите, които директивата би трябвало да реши. Ако един потребител отиде в друга страна в ЕС, влезе в супермаркет, той ще може да си купи всичко, което си купуват и тамошните клиенти. Това обаче не може да се случи онлайн, защото повечето търговци отказват да доставят извън страната или таксуват такава сума, която многократно може да надхвърли стойността на купувания продукт. 

“Когато потребител влезе в магазин в друга страна от ЕС, продавачът не иска лична карта, за да му вземе парите, или за да промени цената и условията”. 

От комисията поясняват, че този текст не задължава търговците да доставят в целия Европейски съюз и не включва малки бизнес предприятия, които са с национална преференция по отношение на ДДС. Важно е да се отбележи също, че ЕК не предлага да се сложи конкретна фиксирана такса за доставка в рамките на ЕС. “Регулацията на цената е крайна мярка, която се прилага, когато конкуренцията не води до желание резултати”, пише в текста. 

Относно третия пункт, засягащ потребителското доверие в онлайн пазаруването, комисията съобщи, че местните правителства ще получат повече правомощия, за да се защитят потребителските права. 

Те ще могат да:

- Проверяват дали сайтовете блокират потребители по географски признак и дали спазват европейските правила

- Нареждат моменталното сваляне на сайтове, които разпространяват измами

- Изискват информация от операторите на домейни и банки, за да установят идентичността на отговорния търговец-измамник.

 

Последното отваря огромен портал за злоупотреби от страна на правителствата, които ще трябва да преценяват сами кога и дали определен сайт разпространява scam съобщения.

Комисията публикува и обновен списък с нелоялни търговски практики, за да отговори на “предизвикателствата на дигиталния свят”. Това означава, че всяка онлайн платформа, която продава и промотира стоки, услуги и дигитално съдържание на потребители ще трябва да се съобразява със законите за защита на потребителите. Тези правила не важат за частни лица, които продават продукти онлайн, а интернет търсачките ще трябва изрично да посочват платените резултати, за да може те да се отличават от нормалните резултати от търсенето.

В допълнение към това, ЕК предложи и обновени правила за аудиовизуалните услуги и подход към онлайн платформите.

Платформите като Netflix, които организират и разпространяват големи количества видео съдържание, ще трябва да защитават непълнолетните лица от вредно съдържание (порнография и насилие) и да защитят всички граждани от разпространението на омраза. Детайлните мерки включват инструменти, чрез които потребителите ще могат да докладват такова съдържание, такива за проверка на възрастта, както и системи за родителски контрол.

 

Повече “европейска креативност”

 

Към момента европейските тв оператори инвестират около 20% от приходите си в оригинално съдържание, докато онлайн доставчиците по поискване (on-demand) отделят по-малко от 1%. Сега комисията иска телевизиите да отделят поне половината от ефира си за европейски продукции и да задължи онлайн доставчиците като Netflix да осигурят поне 20% европейско съдържание на потребителите. Освен това страните-членки вече ще могат да искат от доставчиците на онлайн видео и музика да допринасят финансово към създаването на европейски творби. Някои от платформите вече реагираха негативно на това предложение.

 

Въпросите остават 

- Как всъщност това предложение се отнася до геоблокирането?

Преди време се твърдеше, че регулаторите ще предложат директива, която ще “отблокира” геоблокирането, което щеше да освободи онлайн пространството. Това би означавало да можете да гледате каталога на Netflix, който се предлага в Италия, на българска земя. За съжаление това предложение не се отнася до такъв тип услуги, а само до онлайн пазаруването на стоки.

- Какво (не) се постига с това решение

“Нашите потребители от цял свят обичат европейските програми и точно поради тази причина инвестициите в тях, включително оригинални заглавия на Netflix в Европа, растат”, каза Джорис Ивърс, говорител на Netflix, цитиран от Bloomberg. “Оценяваме усилията на Комисията да увеличи европейското съдържание. Сегашните мерки обаче няма да постигнат това”. 

“Предложените “анти-геоблокиране” мерки не постигат това, което целят”, каза за Bloomber Джулия Реда, член на групата на Зелените. “Това, за което европейците се сещат, когато чуят “геоблокиране”, е онова съобщение, че “това видео не е достъпно в страната ви. Тези мерки не правят нищо, за да регулират това. Регулацията, която не покрива онлайн видео съдържанието, не прави нищо по въпроса.”

Само времето ще покаже каква ще е ефективноста на европейските предложения и дали те ще имат положително влияние върху онлайн търговията.

Прочетете: ЕС ще приеме закон за временен роуминг за достъп до стрийминг услуги

Тагове: