Скандалът, който се развихри този уикенд покрай разкритието, че компанията Cambridge Analytica е ползвала неправомерно потребителски данни от Facebook, все още продължава да се развива. Оказва се, че анализаторската компания, която е известна с това, че е съдействала на президентската кампания на Доналд Тръмп, е експлоатирала данни на 50 милиона Facebook профила, така че да таргетира американски гласоподаватели и да ги манипулира чрез реклами. Изключителното в случая е ролята на Facebook – една платформа, която масово хората приемат както приятен и забавен начин да оставаш свързан с близки и приятели. Една функция, която отдавна вече е потънала в многото други, които социалната мрежа разви през годините.
Още по-изключителното е, че до момента сякаш никой не беше потърсил сериозно обяснение от Faceboоk за манипулативната им страна – напротив. И докато платформата смело регулира потока на информация, достигаща до милиарди хора по света, окуражава ги да пазаруват конкретни неща и да харесват и да се съгласяват с конкретни мнения (често и политически); докато наблюдават отблизо всички взаимодействия на потребителите си и после използват много умело събраните данни, Марк Зукърбърг продължава да бъде смятан за порасналото дете чудо, което предава гения си на лекции в университета Харвард, без по никакъв начин да бъде подвеждан под отговорност за случващото се.
Поне досега.
Бомбата с Cambridge Analytica накара интернет да избухне в недоволство и да поиска обяснение, а световни правителства да се отнесат много сериозно към дейността на Facebook. Стана ясно, че неправомерното използване на данни на потребители се случва още от 2014 година; тогава анализаторската компания е работила по президентската кампания на Доналд Тръмп и именно тогава се случва събирането на 50-те милиона потребителски данни. Впоследствие твърде вероятно именно тези потребители са получили таргетирана реклама, специфични проучвания. Държавните разследвания, надвиснали в момента над главата на Марк Зукърбърг, са няколко – две от тях в щатите Масачузетс и Кънектикът. Отделно британските власти поискаха заповед за обиск на офисите на Cambridge Analytica. А от Facebook са наели външни одитори на компанията Stroz Friedberg, за да проучат лично въпроса. Те обаче ще трябва да почакат, докато главните прокурори във Великобритания и в няколко щата в САЩ си свършат работата.
А призивите за повече регулация просто валят.
Правилата до момента за социалните мрежи сякаш бяха прекалено леки – повечето потребители дори не се замисляха за данните, които им предоставят със своите харесвания, споделяния и постове. Едно затягане на правилата би нарушило по сериозен начин свободата, с която Facebook оперира. Влиянието и доминацията на платформата са толкова големи, колкото изменчива и хлъзгава е стратегията ѝ. Изискванията за коментар от страна на изпълнителния директор Марк Зукърбърг продължиха близо пет дни, преди той да излезе от мълчанието и да направи изявление по случая (за това след малко). Носят се все повече слухове, че Алекс Стамос, директор по сигурността на Facebook, скоро ще напусне поради "разминаване в ценностите" с компанията. През това време Cambridge Analytica уволниха Александър Никс, техния изпълнителен директор, за това, че при разследване на телевизия Channel 4 признава на видео за манипулация и подкупност при дейността на компанията и влиянието ѝ върху американските президентски избори именно чрез събирането на лични данни през социалната мрежа. И печалбата, която анализаторската компания е придобила от това; а също и умението на Cambridge Analytica да прикрива следите си добре и да няма доказателства за манипулации въпреки съществуването им.
Какво прави Зукърбърг?
Едва снощи Марк Зукърбърг излезе с официално изявление – първо на личния си профил във Facebook, а след това и в няколко интервюта. Той заяви, че ако социалната мрежа не е способна да защитава личните данни на потребителите си, то тя няма право да им служи, и добави, че още преди години са взели мерки случилото се преди години вече да не се случва; признава обаче, че социалната мрежа е допускала грешки и че има още какво да се направи. Относно случая с Cambridge Analytica Зукърбърг споделя, че през 2015 са разбрали, че данни от Facebook са използвани от анализаторската компания без съгласието на хората. Информацията е била събрана през приложение за определяне на характера, без потребителите да са били уведомени за това. Ситуацията се случва през 2014 година. Разбира се, когато година по-късно Facebook разбира за ситуацията, приложението на компанията веднага е блокирано, а от нея е изискано да изтрие всички неправомерно придобити данни – осигурени са сертификати, които го доказват.
Зукърбърг твърди, че е разбрал за грубата кражба на лични данни едновременно с всички останали, след разследванията на The Guardian, The New York Times и Channel 4, и че веднага са блокирали Cambridge Analytica от използването на всички Facebook услуги; също че веднага е стартирало разследване от страна на Facebook за този „пробив на доверието“, както го нарича. По-важни са мерките, които той обявява, че ще вземе оттук нататък – ограничения на достъпа на разработчици, блокиране на разработчици, отказали предварителна обстойна проверка, намаляване на количеството изисквани данни при регистрация в платформата (ще се взима само име, профилна снимка и мейл адрес), ще се изисква подписване на договор от разработчици, които искат от хора техни лични данни или постове. Зукърбърг смята и да помогне на самите потребители да определят кои приложения в социалната мрежа имат достъп до личните им данни и ако решат, да ги блокират сами.
Въпреки че в поста си в социалната мрежа Зукърбърг не отправи директно извинение към потребителите (нещо, което мнозина посочиха) и не говори за регулации, налагани отвън на Facebook, той направи и двете в интервютата, проведени с различни медии след това. Пред CNN на въпроса, дали е разтревожен, че правителства по света биха наложили регулации на Facebook, той отговори: „Не съм сигурен, че не трябва да бъдем регулирани. (...) Мисля, че по-скоро въпросът е не дали да бъдем регулирани, а каква би била правилната регулация“. Пак пред CNN и конкретно пред Лори Сегал той каза в прав текст: „Наистина съжалявам, че това се случи“. Говори и за прозрачността като регулация и за въвеждането на такива инструменти в платформата. Пред Wired на въпроса за регулациите отговаря по-хипотетично, сравнявайки безопасността на личните данни с безопасност при храните и стандарта, който трябва да се следва и при двете. Зукърбърг каза и че е отворен към това да се изправи пред регулационните и дори съдебните органи, в случай че това се изисква от правна гледна точка след този скандал.
Какво казват Cambridge Analytica?
След уволнението на Александър Никс Cambridge Analytica отрича по всички медии, че данните на потребителите са използвани по какъвто и да е начин неправомерно. Компанията публикува и в Twitter официално изявление относно случая и отрече да е заблуждавала когото и да е по повод президентската кампания на Доналд Тръмп или да е използвала данни от Facebook, за да я подпомогне.
Reality Check: Cambridge Analytica uses client and commercially and publicly available data; we don’t use or hold any Facebook data. 1/8
— Cambridge Analytica (@CamAnalytica) March 17, 2018
Широката публика обаче явно не смята така и съвместната вина на Facebook и на Cambridge Analytica за нея е напълно явна. Вероятно и инвеститорите смятат така. Още преди дни стана ясно, че цената на компанията е паднала с 50 милиарда щатски долара, а акциите са надолу с 3%. Относно това Facebook не е правила коментари. Предстои да видим дали и колко бързо ще бъдат въведени регулации в социалната мрежа, дали ще има санкции за нея, какво ще покажат одитите и – може би най-важното – как ще реагира широкият кръг потребители. И дали призивът #deleteFacebook – към който се присъедини дори съоснователят на WhatsApp в Twitter, ще доведе до закриването на профилите на стотици хиляди хора, както вече прогнозират някои медии. Дотогава всеки потребител на социалните мрежи е нужно да оценява нещата според собствената си съвест, да използва трезва преценка и... да ги ползва с повишено внимание.
It is time. #deletefacebook
— Brian Acton (@brianacton) March 20, 2018