Геймингът отдавна не е просто забавление. Със смяната на поколенията все повече хора осъзнават, че това е една от най-важните, ако не и най-важната индустрия на бъдещето. Това говорят и цифрите. В доклад на Statista се казва, че през 2020 г. приходите от световния пазар за компютърни игри се изчисляват на почти $37 милиарда, докато пазарът на мобилни игри генерира доход от над $77 милиарда (общо $114 милиарда). Но това, което е важно в наши дни, е, че първото поколение геймъри вече е израснало и разполага със значителна покупателна способност. Въпреки високото среднодневно време на игри сред децата, вече въобще не говорим за детска игра. Всъщност установено е, че видеоигрите набират популярност и сред родителите по целия свят, като множество проучвания поставят средната възраст на геймърите някъде между 32 и 35 г. с доста равномерно разделение по отношение на разпределението по пол.

Коронакризата вероятно усили тези тенденции. В проучване на британската компания Jagex сред геймъри от целия свят почти половината от запитаните (49%) са заявили, че в локдауна играят повече, отколкото преди. 15% го правят по време на часовия пояс на стандартния работен ден, а 8% признават, че играят специфично в часове, в които трябва да работят.

И ако това не стига да ви убеди, просто проследете парите. Само в последните няколко седмици сред водещите новини намираме тези, че потребителите във Великобритания са похарчили през 2020 г. повече пари за видеоигри, отколкото за сериали и филми, взети заедно, а също така пазарът на гейминг хардуер за миналата година порасна с 62% до $4.5 млрд. (което е повече от бюджета за отбрана на Дания). Най-показателното се случи съвсем наскоро, когато Саудитският суверенен фонд, оглавяван лично от принц Мохамед бин Салман, обяви и новите си инвестиции. Фондът, който държи дялове от компании, като Facebook, Citigroup, BP и Uber, тази година реши да инвестира милиарди в дялове на важните разработчици на игри Activision Blizzard, EA и Take-two.

 

 

Бързо растяща индустрия и в България

 

 

Българският сектор на разработчици на игри също се развива бързо, разраства се и все по-важни компании идват тук. Поне 50 гейм студиа работят от страната, наемайки около 1500 квалифицирани специалисти. Сред тях са софийските офиси на глобалните лидери Ubisoft, Creative Assembly, Gameloft, но и вече утвърдени на международния пазар български компании като Imperia Online, Haemimont и Snapshot Games. Разбира се, има и много инди студиа, които предоставят възможност за развитие на хората с независими идеи. Общото между тях е, че те създават цялостен продукт тук. Това е основна разлика с много от ИТ аутсорсинг компаниите, където българските офиси са спомагателна брънка в една голяма глобална верига. Те често не могат да видят цялостния продукт, към който допринасят, докато в гейм сферата в България се създават топ световни заглавия като последния Assassin’s Creed например.

Към индустрията в страната трябва да добавим и всички специалисти по поддръжка на гейминг продукти и услуги, които работят за големи BPO компании, като например Telus, чийто гейминг съпорт отдел наброява над 1500 души персонал.

На всички тях, както и на страхотните стартъпи им трябват талантливи хора с подходящо образование. Какво по-добро от това да използвате любовта си към игрите, за да печелите добре в един от най-обещаващите сектори?

 

 

Професиите в гейминг индустрията

 

 

Професиите в гейм индустрията може би са повече, отколкото можете да си представите на пръв поглед. Разбира се, сред най-важните са артистите и програмистите. Но имате ли представа каква е разликата между 3D художник, 2D художник, аниматор и гейм дизайнер например? Може би всички са чували за Photoshop и Illustrator, сигурно доста и за 3ds max, но колко знаят какво са Maya, Blender и Zbrush?

Всички знаем какво точно вършат традиционните 2D художници, но 3D събратята им са също толкова важни за създаването на една игра. Тяхната основна задача е да създадат всички обекти, които играчът вижда на екрана си – терени, интериори, обекти и растителност. Тук е моментът да се отбележи, че не е необходимо те да са добри 2D художници, за да създават красиви и реалистични обекти и нива.

Гейм дизайнерите пък са отговорни за концепциите, които в крайна сметка се превръщат във видеоигри. Те са съпътстващото звено, което се грижи за раждането на тези идеи, и помагат до постигането на заветната цел – пълното им изпълнение и реализация. Те създават цялостната структура на една игра, а след това си сътрудничат с останалите членове на екипа (художници, програмисти, аудио инженери и др.). По-раздробената структура на позицията включва гейм дизайнер (game designer), водещ дизайнер (lead designer) и дизайнер на нива (level designer). Основата им задача е да разработват нивата, пъзелите, анимациите, както и изграждането на персонажите. Дизайнерите боравят с енджина, с който се създава играта, както и с базов 3D софтуер за изграждането на placeholder нивата и пишат базов скрипт на базата на визуални или традиционни езици за програмиране, който да задвижи гейминг механиките в играта.

На коя сфера ще пасне по-добре талантът ви? Може би пък ще сте добър аниматор?

Да не споменаваме всички останали позиции в бранша, като професиите, свързани с аудио дизайна и саундрака, продуцентите, сценаристите, актьорите, тестърите, маркетинга, съпорта и т.н. Но докато някои от последно изброените специалисти могат да се обучат донякъде и в неспециализирани в тази индустрия учебни институции, програмите за творческите създатели на игрите не са въобще често срещани. 

 

 

Мога ли да уча за създател на игри?

 

 

Всъщност може и в България. Подобни обучителни програми не са често срещани, но това не значи, че вече няма и такива. ARC Academy е мястото, което ще чуете да се споменава най-често, защото и няма особена конкуренция като цялостна програма и организация за придобиване на умения в творческата сфера на разработката на игри в страната. Академията напипва връзката между технологиите и изкуството в гейм индустрията, а програмата ѝ е насочена специално към млади хора, които правят първи стъпки в тази област.

Game Dev се нарича тяхната двугодишна програма. По време на обучението в нея студентите се запознават с всеки аспект от създаването на една игра, както и с реалните позиции и процеси на работа в гейм студиата. Първата година от програмата е въвеждаща и подготвя обучаващите се в различни сфери на визуалното и дигиталното изкуство, както и с работата с различни инструменти и софтуери. Освен основни принципи в дизайна и рисуването, като перспектива, композиция и анатомия, участниците усвоявят и умения в моделирането и дизайна на персонажи и среда, както и да получат базови познания, които да помогнат на курсистите да станат добри гейм дизайнери. През втората година студентите се профилират в конкретна професия в гейм индустрията: в една от трите области: Game Design, Concept & Technical Art, 3D Modelling & Animation.

Обучението се извършва от професионалисти с дългогодишен опит в областите си в гейм индустрията, като идеята е те да служат и като ментори на студентите и така да подпомагат и пряката реализация на завършилите след това.

 

 

Печелите, ако останете в България

 

 

Game Dev програмата предлага и начини за допълнително финансиране на обучението на тези, които желаят силно да се занимават с разработка на игри. В партньорство с Фондация „Америка за България“ и Токуда Банк академията е осигурила допълнителна възможност за частично финансиране на обучението чрез студентски кредит. Той се отпуска с максимален погасителен план от 15 години с гратисен период по време на обучението ви в ARC Academy. Интересното е, че ако изберете след обучението си да останете да работите в България, Фондация „Америка за България“ всяка година ще покрива 20% от дължимата сума по кредита ви. Така 5 години след приключване на обучението ви фондацията ще покрие целия размер на финансираната такса, а за вас ще остане да платите само сумата по лихвата от 6%. Повече информация за тази програма за финансиране, наречена „Твоето бъдеще в България“, можете да откриете тук.

Според хората от „Америка за България“ инициативата на ARC Academy е избрана „заради амбицията ѝ да подготвя хора за работа в областта на високите технологии и заради прекия път, който тя осигурява между гейм индустрията и студентите“.

Прочетете повече за курсовете и учебната програма на Game Dev тук.

А пък ние се надяваме, че скоро ще правим ревюта на игри, разработени от вас!

Снимки: Arc Academy