Не е зрителна измама - тествахме новото MINI Countryman в един ден извънградски приключения и бързо стана ясно, че това не е просто актуална версия на нещо добре познато. Сякаш е друг автомобил - пораснал с цели 6 см във височина и 13 см дължина, с оптимизиран обем на багажника и цялостното пространство, по-различна визия и нещо нетипично до момента в усещането при шофиране.
В екстериора е характерно решението за вертикална насоченост на дизайнерските елементи, както и оформлението на предния капак, решетката и фаровете. Минималистични линии, кореспондиращи с малкото останали бутони по таблото. Автомобилът прави първо впечатление на някаква мултифункционална практичност - усеща като подходящ за семеен, за път и приключения, целещ се в млада (било то по възраст или дух) аудитория.
Фенове сме на новия интериор, като особено ни допада Classic Trim вариантът, в който серийният волан с две спици е заменен с версия с три, като е добавена нова текстилна лента на „6 часа“. Сега при MINI виждаме за първи път 2D плетен текстил в интериора на сериен автомобил (изработен от рециклиран полиестер) - ефектен на вид и лесен за поддръжка. Всъщност по-голямата част от материалите по пода, вратите и като цяло интериора на автомобила са рециклирани, което затвърждава посоката на компанията към по-екосъобразни решения с мисъл за природата. Алуминиевите джанти също са с изработка от до 70% вторичен алуминий. Спортните гуми са опция за джантите - 19- и 20-инчови.
Комфортът се усеща и в седалките и понеже ни става интересно какво им е по-различното, разбираме, че водачът и пътникът до него се наслаждават на близо 3 см по-голяма широчина в областта на раменете и лактите. Мястото на раменете на задната седалка също е увеличено с 2.5 см. Задните седалки пък се плъзват напред с до 13 см, а наклонът им се регулира на 6 степени, което увеличава така или иначе по-големия обем на багажника.
Модел, който вече две поколения припознаваме като офроуд автомобил за приключения, засилва още повече характера си в третото. Четири нови варианта на оборудването предлагат разнообразни възможности за персонализация. Технологично се радваме на разширени асистиращи системи с осезаемо подобрена функционалност, като добавяме и стабилна доза забавление и настроение, за което допринася Spike - вярното MINI куче, с което си комуникираме през целия път. Отговаря на Неy, Mini и ако случайно не сте dog person, може да го замените с… количка.
Head-up дисплеят е опционален и като цяло или не го възприемате, или ви е супер полезен. При нас е второто - усещаме се, че гледаме в него винаги, когато искаме да проверим скоростта или да се ориентираме за следваща отбивка в маршрута. Панорамният стъклен покрив, разбира се, е опционален, но кой не би избрал възможността за повече светлина и визуално увеличено пространство? Също въпрос на избор е масажната функция, която ни посрещна с тръгването - опитахме се да я изключим с помощта на Spike, но дори и това да не ви се получи от първия път като на нас, имате доброто старо копче в страни на седалката.
Безспорно кръглият дисплей е най-големият акцент в интериора. Нови графики и модерна визия, резонираща с по-младите поколения, откриваме в дизайна и цялостното усещане за Charismatic Simplicity в автомобила. Предвид минималното количество бутони по таблото, управлението на повечето неща е дигитализирано и изцяло пренесено в дисплея, който е чувствителен на допир и на гласови команди. Менюто е доста богато и на моменти в движение не можахме да се ориентираме съвсем лесно кое къде да търсим в подменютата. За ден-два обаче като нищо ще се свикне с управлението, а и със Spike ще сте си станали на "ти".
Освен че впечатлява с нестандартната си форма, дисплеят е и по-близо до водача, а като начин на управление силно напомня боравенето със смартфон. В Personal Mode дори може да постанвите собствена снимка като уолпейпър на дисплея. Сред другите технологични подобрения тук се намесва и дигиталният Colour Picker, който помага доминиращият цвят на снимката да се пренесе и върху текстилните повърхности на арматурното табло. Вътрешното осветление под него и тапицериите на вратите също се подчиняват на зададената тема.
А като стана дума за режими, сменяме ги супер лесно с Toggle превключвателя Experiences. Любим ни е режимът Go-Kart. Тук ще вметнем, че Harman Kardon Surround Sound обгрижва подобаващо едно от сетивата ни освен с цялостно качество на звука и със специалните MINI звуци. Новите Experience режими разполагат със собствени тематични палитри от звуци, като Go-Kart например, и ни настройват за по-активно шофиране, приветствайки ни буквално с "Юху!". Имаме и около 30 нови звука, свързани с акустичния съпровод на мигачите, сигнала, че сме без предпазен колан и други. Не можем да отречем, че това допринася съществено за индивидуалността и характера на автомобила по начин, по който само MINI може.
А ако ви е ден за отдих и спокойствие, може да компенсирате тези интензивни усещания с Green Mode. Зелено и звуци от природата, за пълно зен усещане и спокойно лежерно пътуване. Режимът оптимизира и реакциите на педала на газта за по-ефективно шофиране, което определено се усеща в сравнение с Go-Kart например. Друг Experience Mode, който ни грабна, е хитро измисленият Trail Mode, паралелно с който се активира и нашият приключенски, откривателски дух. Представихме си се на къмпинг/офроуд с този JCW ALL 4.
Иновативни и ефективни бензинови двигатели - както в MINI Countryman C с предно задвижване, така и в S ALL4 с двойно задвижване, както и при въпросния и още по-мощен JCW ALL4, който ни спечели по време на теста като верни JCW фенове. Воланът е супер прецизен, дори малко ни изненада при първите по-остри завои със сравнително висока скорост, където и теглото на автомобила дава отражение при усещането. Спирачният път е добър, а окачването се адаптира успешно към състоянието на пътната настилка.
Асистиращите функции при шофиране са на ново ниво. За пръв път при MINI Countryman е възможно и частично автоматизирано шофиране по подобни на автомагистрали пътища със скорост до 60 км/ч. Над тази скорост няма да ви бъде позволено да отместите ръцете си от волана. Разбира се, отговорността да следите какво се случва по пътя все още е основно ваша и при необходимост би следвало да се намесите.
Ако паркирането не ви е силната страна, разполагате с функция за автоматично такова с 360-градусов Parking View с 12 ултразвукови сензора и 4 Surround-View, както и опция Remote Parking, доста полезна при малко място за излизане от вратата на автомобила. А Trailer Assistant пък ни помага, ако случайно сме закачили ремарке на теглича, като предлага ъгли, оптимални за маневриране.
Автомобилът предлага и голям избор от развлекателни приложения като игри (при които за контролер служи смартфонът ни), музика, видео стрийминг и други дигитални новости, любопитни конкретно за нас в HiComm. Не можем да отречем обаче, че говорейки за MINI, най-забавната част остава самото шофиране.
Снимки: Mini