Tesla Inc. разтърси автомобилната индустрия и пазарната ѝ стойност е по-голяма, отколкото на всички американски фирми, занимаващи се с производство на автомобили или са подизпълнители на големи производители. ВЗЕТИ ЗАЕДНО. Половин трилион долара. Към момента Илон Мъск е вторият по богатство човек в света. На всичкото отгоре този електромагнитен метеорит, летящ към загниващата автопланета има и опашка от радиация, която смърди.  

В този материал няма да разберем комбинацията от сейфа на апокалиптичния успех на Tesla, само ще се увъртим в кълчищата на многото фактори и зависимости, глобални тенденции и пърхащи пеперудени крила. Затова нека започнем с нещо, което е по-близко до ума, и постепенно да навлезем в дълбоките софтуерни води. Оттам ще заплуваме между размекнатите съзнания на зомбираните Tesla ентусиасти и накрая ще акостираме на твърдия бряг на един почти съсипан човешки живот заради работа за Tesla Inc.

 

 

TESLA 3 HARDWARE

 



Да погалим Теслата с поглед

 

Не я бъркаш с друга кола, но и не се натяква с някакви футуристични напъни.

В крайна сметка това е един обран в дизайнерско отношение електрически седан, в който формата следва функцията. Затворената къса муцуна предполага отсъствието на двигател с вътрешно горене. Tesla 3 Performance разполага с 462 hp за отскок, пробег до 500 km, ускорение от 3.4 sec до 100 km/h и въртящ момент от 639 Nm. Максималната скорост е 261 km/h. Не вдигнах повече от 160. Но те идват като 60 в нормален автомобил. Въобще ускорението в Теслата е като от катапулт. Нещо просто те тегли към хоризонта, натиска те постоянно и неумолимо, докато не намалиш. Няма драма. Просто натиск. Това е първият път, в който колата ти показва, че представлява скок в някакво отношение. Ускорението на Tesla Model 3 Performance е като транспространствен скок.



На хардуер ниво Tesla вече 8 години има непокътнато предимство – батериите. Разработени от Panasonic, те позволяват и до ден днешен на Илон Мъск да изтегли пробега още малко напред благодарение на софтуерна оптимизация. Наскоро един от главните проектоконкуренти – Lucid Motors – извадиха сравними и по-добри пробези и специфични числа, които мерят ефективността на батериите и от Tesla информираха за нов, по-дълъг пробег. По отношение на батериите различни проучвания сочат поне около 5 години „предимство“ в развойната дейност на Tesla. В превод – все още никой не предлага пробег като Tesla. Дори и най-новите конкуренти като VW ID.3 и Polestar 2.

Батерията на Tesla е хардуерното уникално продуктово предимство.

 

Нека влезем навътре.

Интериорът на Tesla-та е футуристично аскетичен. И това е проблем.
Осланяш се на интелигентността на асистентите и автоматичните чистачки, но колкото и добре да са измислени менютата, имаш на разположение няколко копчета да управляваш доста функционалности и всичко минава през стабилно пипане (и омазняване) на екран. Един голям екран, който се разгръща по хоризонтала и който отваря достъп до невроните на колата и само през него можеш да я „бъзикаш“. Ще прескоча всякакви разсъждения и ще стигна до крайната точка. Този екран е проблем. Вече има проучвания за намаляване на концентрацията и съответно ПТП-та заради работа с infotainment системи и вредата от по-умните асистенти. Колкото е по-дълбока автономната работа на един автомобил, толкова е по-голяма вероятността водачът на МПС-то да „вдигне ръце“ от колата и да започне да се занимава с какво ли не. Неслучайно на последните тестове за автономни системи на Consumer Reports, Super Cruise-ът на Cadillac беше оценен по-високо от Autopilot-a на Tesla. Защото при Cadillac се следи и поведението на водача на МПС-то и системата го подсеща, че всичко това с автономното шофиране е повече маркетинг.



Интересна статистика: 28% от собствениците на Tesla споделят, че Autopilot-ът ги е спасил от опасна ситуация. Не знаем дали защото те са били нехайни, или защото системата на Tesla вижда толкова „напред“, че може да пусне радиовълна под предния автомобил, за да види какво става „през една кола“ и така да предотврати влизане в ПТП, ако предните две коли тръгнат да се блъскат.

Секси е и друг факт. 13% от собствениците на Tesla споделят, че Autopilot-ът ги е вкарал в опасна ситуация. На фона на всичко това хора спят, докато „карат“ Tesla.

Тепърва ще се сърбаме попарата на умните асистенти.

Нека продължим нататък.
За да ползваш екрана, всичко останало трябва да е изрядно – сензори, камери, атмосферни условия и т.н. Ако вали дъжд, има намалена видимост, сняг по колата, мокра шума и т.н., шофьорът се превръща в роб на този екран. Трябва да спираш колата, за да пускаш чистачките и да си настройваш климатика. А какво става нощем, когато пътуваш и не искаш лъч светлина в очите?


                                            
Как се каляваше стоманата на Теслата?


Tesla 3 се доизмисляше и зрееше по време на производствения процес.
В началните серии бяха откривани някакви фиктивни части за окачването, колата беше с незавършена конструкция и сглобка. Свръхпрезастраховане по отношение на сплави и материали. С течение на времето нещата се оптимизираха. Намаляха луфтовете в екстериора, които приличаха на кубизъм в автомобилизма. Намаляха скърцанията в интериора и зле напаснатите панели. В един момент и палатковите лагери, в които завършваше сглобяването, се сгънаха и раздигнаха и автомобилите с проблеми паднаха от 80 на 100 на... 30 на 100. Огромният интерес към Tesla 3 задръсти поточната линия и показа неподготвеността на производителя да изработи нужното количество екземпляри за единица време.

За щастие собствениците на Tesla умеят да преглъщат. Те дори изкупиха текила с бранда Tesla още преди г-н Мъск да успее да туитне по повода.


TESLA 3 КАТО SOFTWARE

 


Новият подход към създаването на автомобил от страна на американската компания се разкрива в няколко неща. Tesla възприема превозното средство като платформа с потенциал за отключване, надграждане. Доскоро всички големи производители работеха на принципа: „Ааа, продал съм ти го, оправяй се. Ако искаш по-добро, чакай следващия модел“. В момента повечето инсталират модеми в колите си, за да могат да освежат я резолюцията на камерата, я нещо по-сериозно преди facelift-a.

WE WILL FIX IT IN POSTPRODUCTION* MENTALITY

Всички „тесли“ са с пълния капацитет на батерията и дори биват произвеждани като топ изпълнение. След това те биват ограничени софтуерно да ползват определен капацитет от батерията и сензорите. Така потребителят може да надгражда своя автомобил в течение на времето, да получи кола с по-голям пробег или по-дълбока автономност.



Друго нещо, което няма да видите при Tesla, е Apple CarPlay и Google Auto

Американският производител затваря херметично своите потребители в своя софтуер.  Другите производители се предадоха, но за американците това е част от експириънса и не може да си позволи замърсяване с чужд елемент. Оттам следва и събиране на данни, комуникация между автомобилите и други Tesla функционалности. Това е само част и от култа.
Заедно с програмирането на пръцвания от седалките. Ноооо за тази тема, ако ни остане време и въздух.

Очевидното е невидимо за окото

Tesla комуникира най-агресивно своите автономни способности. Нека сме наясно, към момента няма автомобил на пазара, на който да можете да разчитате да вози автономно. Докато пътувахме в максималния автономен режим, Tesla-та беше внимателна, караше с 30 km/h по ул. „Гео Милев“, четеше поведението на пешеходци, каруци и камиони. Всичко се изобразяваше на големия дисплей и шофьорът е наясно какво вижда колата със своите сензори. Да, това е полъх от бъдещето. Върху мен имаше наркотично въздействие. Можех да се движа stoned така с часове, като в някаква капсула от бъдещето. Да наблюдавам вечното балканско средновековие. Кич от манталитети.

 



TESLA КАТО КУЛТ

 



Когато чудото се е случило, е лесно да се говори за култов бранд.
Tesla Inc. разполага с прилично зомбирани фенове и собственици, за които Илон Мъск е месия. Инженерен и бизнес гений, който хвърля откачени идеи във въздуха, някои от които успяват да кацнат самостоятелно на Земята. Феновете на Tesla са готови да преглътнат недостатъци и да не обръщат внимание на това, че нито Тесла, нито който и да е друг новопроизведен електроавтомобил или автомобил не е зелен, щадящ природата и т.н. Те са готови да са опитните зайчета по пътя към светлото бъдеще на бранда. В крайна сметка никое друго CEO на компания има публичния имидж на Илон Мъск. И това е част от микса.

Достойнствата на продукта са добрата основа, но аурата на Илон е подправката, която превръща Tesla в култов бранд.

 

 

ТЪМНАТА СТРАНА НА ТЕСЛÀТА

Нормално е такъв успех да мине през Див Див Запад бизнес модел. По време на адовите седмици от производството на Tesla Model 3 има сблъсък на роборъце на поточната линия, за щастие без жертви. Илон Мъск избягва предложения за някаква форма на съюз на работниците. Разпилени, може да ги манипулира по-добре. Натоварването и стресът върху работниците са такива, че една част от тях получават физиологични проблеми. И напускат.
Както работници на поточна линия, така и висши мениджъри. За някои това е преминаване на границата, за други – изкуството и тоталният успех изискват жертви. Тепърва ще наблюдаваме как ще общуват немското законодателство и Илон Мъск покрай новия завод на Tesla в Германия.

Има документалки за служители, които още се възстановяват от случилото се по време на най-натоварените седмици.



Дори в XXI век успехът на една от най-високотехнологичните компании в света се изнася и зависи от добрия стар работнически гръбнак.

Нека да хвърлим едно око на кадрите, които са напуснали Tesla Inc. от високите ешелони, и да видим какво правят те в момента. В един надигащ се стартъп – BYTON – имаме бивш мениджър от Tesla. През 2019-а Петер Хоххолдингер става от вицепрезидент по производството в Tesla във „вицепрезидент на манифактурата“ в Lucid Mоtors. Малко по-рано Матю Швал, директор по инженерните дейности на терен, се мести към Waymo – компания, която разработва решения за автономно шофиране.

Независимо от ключовите напускания Tesla все още притежава силата да привлича каймака на инженерната мисъл на планетата Земя. Така че превъзходството на американската компания няма да секне.

Един финал, отрязан като с Tesla


Tesla Model 3 Performance няма реален конкурент като автомобил, камо ли като мобилност.
Същото важи и за Tesla като компания. Илон Мъск спекулира, еквилибрира, мотивира бранда като ракета носител и за момента отбелязва страйк след страйк в кеглите на традиционните автомобилни производители. Революцията му далеч не е с благородна биоцел, но за да се отвори хоризонт към кардинална промяна, трябва разтърсване.

Снимки: shutterstock

Виж още: Един есенен ден над шосето

Още от HiComment