До не чак толкова отдавна съществуваше, общо взето, ясна разделителна линия между класическите РС дисплеи и телевизорите: първите като цяло бяха запазена територия на „по-сериозните“ ежедневни офис и бизнес задачи, а вторите – само и единствено за забавление.

Вижте още: Samsung Odyssey G9 – 49-инчов прозорец към ултимативния РС гейминг


С появата на най новите генерации игрални конзоли и мощния възход на РС гейминга обаче, тези граници започнаха прогресивно да се размиват. Днес все по-често ще видите Xbox или PlayStation свързан към класически десктоп монитор или геймърско РС, използващо телевизор вместо дисплей.

Има ли един-единствен „правилен“ избор обаче, що се отнася до феновете на видеоигрите? Отговорът на този въпрос не е толкова лесен, колкото изглежда на пръв поглед.

 

Пиксели… и разлики

Макар да използват, общо взето, идентични технологии, РС мониторите и масовите тв панели притежават някои много специфични, характерни особености. Най-често основният външен израз на различията в характеристиките им е цената. Ако някога сте се чудили защо 27–32-инчов дисплей понякога струва 2–3 и повече пъти повече от, да речем, 40- или 50-инчов телевизор – главната причина е именно в технологичните различия помежду им.

По правило РС дисплеите имат значително по-висока пикселна гъстота – т.е. броят пиксели на квадратен сантиметър от площта ми е значително по-висока, отколкото на типичен тв панел.

Най-масовите монитори в момента например предлагат минимум 3 686 400 пиксела (2560 х 1440 резолюция) при диагонал средно от 24 до 32 инча. Дори да вземем за пример монитор и ТВ със привидно идентична резолюция (да речем, супер популярната напоследък 4К), това означава, че при типичен 27-инчов РС дисплей имате 26 627 ppi (пиксела на инч). 55-инчов тв панел със същата резолюция обаче ще има 4 пъти по-ниска пикселна гъстота, т.е. 6417 ppi.

Причината за тази сериозна разлика всъщност е доста проста. Един стандартен РС монитор е създаден така, че човекът, който го използва, да стои непосредствено пред него на разстояние не повече от 1–1.5 метра. Съответно при толкова къса дистанция индивидуалният пиксел (подсветнатата точка от екрана) трябва да е със значително по-малък размер, за да не е различим за невъоръженото човешко око. При тв екрана типичното зрително разстояние е значително по-голямо – поне 3–4 метра. Съответно и размерът на индивидуалния пиксел е много по-голям – ако се доближите до екрана на разстояние колкото до типичен РС монитор, лесно ще различите отделните пиксели дори с невъоръжено око.

Проблемът е, че изработката на панел с по-голяма пикселна гъстота изисква по-комплексен технологичен процес и шансът за брак – т.е. един или повече дефектни пиксели, е по-висок. Съответно това оскъпява производството на такъв вид панели и поради тази причина често РС мониторите с по-скромен диагонал са с цени, идентични или по-високи от тези на тв панел с привидно същата резолюция.

 

Честота на опресняване

Това е друго съществено различие, което през последните няколко години се превърна в ключова екстра за най-запалените фенове на видеоигрите. Дълго време честотата на опресняване (скоростта, с която се обновява изображението на екрана) беше „закована“ на 60 херца. Това се считаше за повече от достатъчно и все още е – ако играете заглавия като The Witcher 3: Wild Hunt или Days Gone – т.е. изцяло солови заглавия, които акцентират по-скоро върху история и презентация, а не върху динамичен, бърз екшън.

Ако обаче сте фен на видеоигри със силен, състезателен елемент като Call of Duty: Warzone, Apex Legends или предстоящия Battlefield 2042, честотата на опресняване на дисплея, на който играете, се превръща в ключово предимство в интензивните мултиплейър мачове. Причината е, че колкото по-висока е тя – толкова по-късо е времето за реакция на ставащото на екрана, а в подобен вид заглавия често изходът от сраженията се решава буквално за части от секундата.

По този показател обаче тв панелите все още сериозно изостават от повечето геймърски монитори. В момента на пазара можете да намерите РС дисплеи с честота на опресняване от 120, 144, 165, 180, 200, 240 и дори 360 херца, при това на сравнително достъпна цена.

В тв сегмента моделите, които предлагат опресняване над 60 херца, все още се броят на пръстите на едната ръка, а цените за един типичен 4К/120 Hz панел няма да ви харесат, защото обикновено са в четирицифрения диапазон.

И докато сме на темата „светкавично време за реакция“, добре е да споменем и още една съществена характеристика, с която обикновено РС мониторите бият повечето тв панели – скоростта на подсветка на пикселите.

Този показател е важен за феновете на видеоигрите, тъй като определя до каква степен визуализацията на бързодвижещи се обекти на екрана е плавна и естествена, т.е. колкото по-високо е времето за реакция на панела, толкова по-малък е шансът да се натъкнете на неприятно замазване и замъгляване при динамичните сцени. Много модерни телевизори имат вградени технологии за компенсиране на подобни дефекти, но те са нож с две остриета, защото, когато са активни, страда един друг важен за геймърите показател – т.нар. входен лаг.

Той измерва времето между натискането на клавиш (т.е. входна команда) и случващото се на екрана. Много геймърски монитори днес предлагат светкавично нисък входен лаг – около 1 милисекунда.

Телевизорите по правило изостават от този показател – изключение са топ моделите и тези с OLED матрица, но там цените все още са доста солени.

 

Изводи на полувремето?

И така, след всичко изписано до момента има ли „правилен“ избор за човек, който играе активно (и се интересува основно от видеоигри) или не?

Общо взето, най-точният и изчерпателен отговор на този въпрос е: „Зависи какви игри играете основно!“.

Ако динамичните, мултиплейър-базирани екшъни, които са мегапопулярни напоследък, не ви вълнуват особено и предпочитате соловите, граничещи с тих аутизъм игрални преживявания, спокойно можете да инвестирате в телевизор от среден клас. Първо, играта на подобни заглавия на голям 55–75-инчов екран е несравнимо по-приятно изживяване, отколкото седнал на стол пред монитора – особено ако работата ви е да прекарвате по 8–10 часа на ден… седнал на стол пред монитора.

Второ, един телевизор с голям екран има и други полезни приложения – тече Европейско по футбол все пак, а има и Netflix, HBO, Disney+… Никой не играе 24/7 все пак…

Ако обаче сте болен battle royale и/или мултиплейър фен и имате няколкостотин (няколко хиляди?) часа на Warzone или Counter Strike, вашият избор почти задължително е геймърски РС монитор от висок клас. Говорим за модел с максимално висока честота на опресняване и относително скромна резолюция, за да можете да изстискате максимален брой кадри за секунда от РС хардуера, с който разполагате.

Добра идея е и наличието на някаква технология за активна синхронизация като FreeSync / G-Sync, която елиминира разминаването между максималния брой кадри за секунда, които успява да генерира видеокартата ви, и скоростта на опресняване на панела. Това е гаранция за още по-плавно и динамично игрално преживяване.

 

Още от HiComment