Може би сте чували английския термин spatial audio, който бе популяризиран от Apple през 2020 г., или пък сте запознати с другото му име – virtual surround sound. Накратко това е триизмерният звук, който чувате в киното по време на прожекция или който допреди няколко години можеше да пренесете у вас само със скъпа озвучителна система, използваща куп тонколони, разположени из цялата стая.
Само две години след като бе доказано, че е възможно инкорпорирането му, вече започваме да го срещаме масово на концерти, фестивали, слушалки и дори само от телевизори. Ето всичко, което трябва да знаете за него.
За хората, които не са го изпитвали лично, представете си, че слагате слушалки и се пренасяте в студиото, докато се записва песента, която слушате. Звукът се наглася спрямо посоката, което значи, че ако си завъртите главата, той се мести заедно с вас и усещането е, че идва от всички посоки, а не само отляво и отдясно (където са слушалките).
Spatial audio е налично също и за сериали, видеа, подкасти, така че независимо какво харесвате, ще може да му се насладите по един нов начин. Цялата идея е, че пространственото аудио създава впечатление за повече източници на звук, отколкото всъщност има.
Всъщност мейнстрийм разпространението на тази технология не е ново явление и най-вероятно знаете, че Dolby Atmos е точно такава услуга. Озвучителна система сертифицирана с този стандарт, може да превърне звука от всеки филм или игра в 3D изживяване. LG, Philips и TCL дори предлагат телевизори, които разполагат с Dolby Atmos. Все пак това не е краят за саундбарите и системите за домашно кино, понеже те все още предлагат повече сила на звука и по-плътни баси.
Apple обявиха spatial audio още с iOS 14 ъпдейта през 2020 г., а AirPods Pro бяха истински пробив в света на безжичните слушалки заради поддръжката му. Макар оттогава насам да се появиха още слушалки, които могат да се похвалят с функцията, това което им липсва, е Head Tracking-ът на Apple, който позволява на потребителя да се „движи“ из създаденото звуково пространство. Рано или късно обаче конкуренцията ще ги настигне.
През 2021 г. Оливия Родриго издаде първия в света музикален албум, предлагащ пространствено аудио, и примерът ѝ бе последван от TheWeeknd и The Beatles. Тази технология тепърва ще се налага и при представленията на живо заради нарастващия интерес както на слушателите, така и на изпълнителите.
Това е една от онези технологии, които трудно ще прозвучат вълнуващо черно на бяло, дори да се представи цял реферат по темата. Добрата новина е, че налагането ѝ ще я прави все по-достъпна и може би един ден дори ще измести изцяло познатия ни в момента стандарт откъм аудио. Със също толкова стремглавото развитие на виртуалната реалност и добавената реалност спокойно може да се каже, че навлизаме в ерата на пълното потапяне в мултимедийните творения.
Снимки: Unsplash
Вижте още: Android 13 е тук най-напред за вашия Pixel телефон