Представете си колко би било хубаво един ден да живеете в екологичен дом, който може сам да произвежда нужната ви електроенергия, без да е свързан към трафопоста? И въздухът около него да е кристално чист, свеж… Затворете очи и си представете вашата къща като една истинска „зелена“ електроцентрала!
Тази мечта вероятно ще стане реалност след няколко години. Така твърди професор Даниел Ноцера, ръководител на лаборатория за проучване на нови източници на енергия в Харвард. Според него устройства, базирани на такава технология, някой ден ще бъдат реалност в нашите домове и ще създават евтина, чиста енергия, използвайки принципа на действие на листата на растенията.
Текст: Стоян Тошев
Технологията на изкуствения лист
Изкуственият лист (The Artificial Leaf) използва базиран на фотосинтезата химичен процес – същия, благодарение на който съществува животът на Земята. Когато слънчевите лъчи огряват едно живо листо, те разлагат водните молекули в него на кислород и водород (спомняте ли си от училище – H2O)? След това отделеният водород се свързва с въглероден диоксид (CO2) и се образуват въглехидрати – храната на растението. Е, тя доста често е храна и за нас, а пък целият процес фотосинтеза е много по-сложен и няма нужда да го описваме в подробности.
Професор Ноцера е успял да симулира част от това природно вълшебство. Прозрачен съд с дестилирана вода се излага на слънчева светлина. Вътре е потопена силициева лента, покрита с химичен катализатор, който разцепва водните молекули така, че от едната страна се отделят мехурчета кислород, а от другата – водород, който може да се използва като гориво. Толкова е просто! Само потапяте лентичката във вода и я държите до прозореца.
Копия на изкуствения лист вече са създадени в няколко университета (Бъркли, Уисконсин, Берлин), така че технологията не е проблем – тя е евтина, надеждна и не замърсява. Кое обаче пречи скоро да я видим в употреба?
Проблемите
Засега листът може да работи само с дестилирана вода. Ако тя не е пречистена, след известно време върху него се натрупват бактерии, които пречат на работния процес и отделянето на газовете. Даниел Ноцера опитва да осигури химично решение чрез добавяне на допълнителен слой кобалтово съединение, променящо непрекъснато структурата си и непозволяващо на бактериите да се прикрепват.
Друг проблем е, че водородът е взривоопасен и процесът по отделяне и натрупване на този газ трябва да е сигурен. Едно от решенията е да се създаде течна батерия, разчитаща на флуиди, акумулиращи заряда. В съвременните автомобили водородът се запазва в ултра сгъстен вид и при евентуална катастрофа взривът е страхотен. „Ако успеем да изобретим батерия, базирана на вода, то при катастрофа ще ви трябва… парцал“ – весело се изказва проф. Ноцера.
Използването на водород за енергиен източник изисква и наличието на горивна клетка, която да го превръща в електричество. Над такива устройства работят огромни корпорации, като Mercedes Benz и Honda, за да могат да ги използват за своите задвижвани от водород концептуални возила. Но самите те все още не са достатъчно ефективни и евтини. Липсва и изградена инфраструктура за употреба на водородни автомобили, а създаването й ще отнеме години и милиарди долари разходи.
На всичко отгоре произвеждането на енергия трябва да е сведено на конкурентни нива и да е сравнимо с цената на галон бензин. Новите методи за добиване на евтино гориво като фракинга допълнително намалява цената. Но все пак зрънце надежда има, защото самият фракинг е опасен и води до замърсяване с въглероден диоксид и други вещества. Нещо, което липсва при зелената технология на листа.