6 поколения и все още почти непроменен външен вид. Това е истински прецедент за Apple, които винаги са търсили еволюция, перфекционизъм и естетично израстване в продуктите си. В абсолютно всички... с изключение на смарт часовниците си.

 

Ако не вярвате, ето как изглежда първата серия, излязла през 2015 г.

 

И ето как изглежда тазгодишната Series 6.

 

Все пак има някои дребни промени. Табличката се изкарва с инструмент, а не чрез натискане, коронката е с леко променен дизайн и размерите, в които вече се предлага, са 40 и 44 мм (вместо първоначалните 38 и 42 мм). Всичко останало е пипано с голяма доза консервативност. Само за да не стане объркване, говоря изцяло за външния дизайн, по никакъв начин не става дума за софтуера.

 

За сравнение през 2015 г. излезе iPhone 6 и изглеждаше така:

 

А наскоро бе показан iPhone 12, който изглежда така:

 

Защо тогава Apple толкова държи да запазва един и същ дизайна на смарт часовниците си? Има три основни причини: разпознаваемост, функционалност и опцията за смяна на каишката.

 

Разпознаваемост

Дизайнът ВЕЧЕ се е превърнал в класика в бранша. Apple са го внедрили в съзнанието на хората и той се разпознава на секундата. Ако някоя друга компания опита да направи часовник с правоъгълна форма, незабавно би била обвинена в плагиатство. Независимо дали приликите са търсени или не.

Все пак нищо не е вечно и рано или късно ще се премине към нов дизайн. Той ще трябва да е наистина много добър, и то не само от естетическа гледна точка, защото тук идва функционалността.

 

Функционалност

Има причина класическият дизайн за циферблатите да е кръгъл. Това е най-ефикасният начин да бъде побрана повече информация. Затова, ако трябва да се измисля дизайн за часовник, опциите обикновено са две – кръгъл или такъв с четири ъгъла.

Формата на Apple Watch до известна степен наподобява тази на смартфоните ни и по този начин се създава усещането за втори екран. Това някак си го прави по-лесен за възприемане и ползване.

Освен това минаване към кръгла форма на циферблата би означавало, че Apple обръщат гръб на собствената си запазена марка. Не особено добър PR ход. Единствената приемлива причина за подобен ход би било имплементиране на дори още по-добра функционалност. Проблемът е, че това е почти невъзможно.

 

Каишката

На пръв поглед може да звучи малко нелепо, но това е причината, която позволява на компанията да не променя дизайна, без това да води до негативен публичен отзвук. Съществуват стотици, ако не хиляди вариации на този компонент. Предлагани както от самите Apple, така и от други компании. Корпусът е в ролята на платно, ние сме художниците, а каишките са четките. Няма нужда дизайнът да бъде променян, защото ние самите го правим, и то по наш вкус.

Няма друг продукт в каталога на Apple, чиято естетика да може да бъде променена толкова драстично. Метални, силиконови, кожени каишки и това е само когато говорим за материалите. Всеки от тях има толкова много цветове и различни дизайни, че няма как да говоря за всички тук. Ако все пак искате да се запознаете с тези от Apple (които са малка част от всички общоналични), може да разгледате тази таблица, създадена от артисти, която показва всички вариации, които предлага компанията.

Часовниците на Apple не са евтини – факт, но каишките са на много по-достъпни цени. Така, закупувайки едно устройство и няколко каишки, вече имаме подходяща естетика за бягане в парка, почивка край морето и галавечер. Това е един от малкото примери за продукт, който няма нужда да се променя на външен вид и въпреки това винаги ще бъде актуален. Това се дължи колкото на една семпла, но гениална идея, толкова и на нашето собствено въображение.

Снимка: Unsplash

Вижте още: Теленор ще предлага Apple Watch Series 6 и Apple Watch SE от 18 септември