Текст: Драгомир Дончев.

Гъвкави дисплеи, разтеглива електроника, тъкан, реагираща на допир за подобни научни достижения сме писали неведнъж. Разбира се, разгледани поотделно, тези революционни технологии не са нищо повече от любопитни изобретения, чиито шанс да напуснат изследователските лаборатории е доста неясен. В същото време всяка една евентуална комбинация помежду им, ориентирана към конкретно практическо приложение, е повече от интересна тя е бъдещето. Бъдеще, което се оглежда в проекти като този на Human Media Laboratory (HML) към Канадския кралски университет разработка, чиято крайна цел е да създаде жизнеспособен прототип на non-planar устройство, или по-просто казано гъвкав компютър.

Идеалното джобно PC
Може би най-характерната отличителна черта на тази идея е свързана с факта, че главната мотивация на учените да се заемат с подобна задача е практичността. За разлика от повечето научни изследвания, където директните ползи от приложението в реалния живот рядко са главна цел, екипът на професор Роел Вертегаал е концентрирал усилията си именно в тази посока. Както правилно посочва той, съвременните компютри дори и свръх-портативните лаптопи, все още не са достатъчно... портативни. Казано по друг начин намаляването на размерите им под определена граница неминуемо е свързано с някакъв (често драстичен) компромис с тяхната функционалност.
Но какво би станало, ако технологиите, с чиято помощ е конструиран даден мобилен компютър, позволяват той да се навие на тръба като списание или дори да се сгъне като обикновен лист хартия? Това не само би довело до истинска революция и драстично ново разбиране на термина джобно РС, но би позволило на подобен род системи да възприемат най-разнообразни, нестандартни форми, които днес са невъзможни. Представете си например опаковки, върху чиято повърхност се изобразяват RSS новинарски емисии или филмови трейлъри, реагиращи на докосване или способни да се трансформират според нуждите на потребителя си. Говорим за тотално революционализиране на методите за интеракция между човек и машина обобщава професор Вертегаал.

Авангардни технологии
Всъщност основните насоки, в които работи екипът на Human Media Laboratory, до голяма степен са очертани от трите авангардни технологии, за които вече споменахме. Последното изобретение, върху което са се концентрирали учените, е т.нар. умна тъкан, назовавана tank top. Става дума за особен вид нов материал, реагиращ по определен начин на докосване.
Другият важен аспект на проекта са гъвкавите дисплеи една технология, за която сме говорили и преди. Известни още като електронна хартия, тези продукти в същността си представляват пластични OLED матрици (изградени от органични светодиоди), които могат да бъдат сгъвани като обикновен лист хартия. Изображението върху тези екрани се променя под въздействието на електрически импулси с определен поляритет, т.е. то безпроблемно може да бъде контролирано от миниатюрна компютърна система. Интересното е, че след като веднъж образът върху подобен дисплей се формира, електрозахранването към него може да се изключи напълно поне до повторното възникване на нужда от опресняване на изображението. Това гарантира, че бъдещите пластични компютри, освен всичко друго, ще са и изключително икономични.

В третото измерение
Що се отнася до третия компонент на проекта, той е изцяло в третото измерение. Шегата на страна според професор Вертегаал двуизмерната природа на съвременните интерфейси машина-човек до голяма степен ограничава възможностите за интеракция. Според него (а това е мисъл, която споделя целия екип) бъдещето на компютърните технологии е свързано със създаването на жизнеспособна 3D среда за работа, в която човекът-потребител да се чувства достатъчно комфортно. Именно по тази причина учените, разработващи гъвкавия компютър, са съсредоточили своите усилия изцяло към имплементиране на триизмерен интерфейс в техния прототип, загърбвайки изцяло идеята за двуизмерен UI. За целта те използват друга новаторска технология, известна под името kinetic organic interface. Тя позволява създаването не само на 2D изображения, но и на физически триизмерни форми. Нашата основна идея е да направим боравенето с компютъра колкото се може по-естествено, споделя професор Вертегаал.

Прототипи с бъдеще
Макар че към настоящия момент проектът на Human Media Laboratory се намира все още в твърде начална фаза, той вече дава плодове. Някои от по-интересните прототипи, които екипът учени е създал досега, включват уникален гъвкав компютър, който позволява на потребителите си да разлистват страниците му, подобно на обикновена книга или списание. Друго интересно предложение е изключително атрактивен пластичен дисплей с цилиндрична форма, чиято повърхност реагира на допир. Внимание заслужава още специалното устройство, с чиято помощ може да се емулира работа с компютър върху произволен проект като например лист хартия.
Конкретно за последната от разработките професор Вертегаал е най-оптимистично настроен. Тази нова технология има потенциала един ден да стане повратна точка в дизайна на компютърни интерфейси, обяснява той. Ученият допълва още, че тя може да постави началото на нов метод за интеракция, способен да превърне естествения реален свят в софтуер, а софтуера в естествена заобикаляща среда.

Тагове: