“Търсенето на иновативни методи за разплащания на българския пазар нараства стремглаво”, коментира Артур Туремка, генерален мениджър на MasterCard за Балканите, по време на пресконференция днес, на която беше представено проучването MasterIndex България 2015. То е проведено от компанията сред контролна група активни притежатели на дебитни и/или кредитни карти, които живеят в България. От неговите резултати разбираме, че 92% от картодържателите в България биха искали да плащат безконтактно, докато 66% биха се възползвали от мобилни разплащания, стига да имат такава възможност.

По-интересните данни обаче са тези за доверието на потребителите към онлайн плащанията. През 2015 г. 57% от картодържателите у нас смятат, че онлайн плащанията са сигурни. За сравнение това твърдение са подкрепяли едва 32% от запитаните преди само една година. Вероятно това е и причината 82% от запитаните участници да твърдят, че плащат и пазаруват онлайн, като цифрите през изминалите две години са 57% за 2014 г. и 37% за 2013 г. Проучването показва още, че 50% от картодържателите пазаруват онлайн поне веднъж месечно, а 68% използват дебитни карти в тези ситуации, спрямо 42% през миналата година.

Повишеното доверие се отнася и за разплащанията извън територията на страната. Близо 76% от запитаните смятат картовите разплащания в чужбина за сигурни, което е ръст с 14% спрямо миналата година. Банковите карти са удобство и при резервацията на транспорт и настаняване в чужбина, като 52.2% използват именно този метод, докато 45.6% плащат в брой. Тези цифри са показателни и предвид ръста на пътуващите извън страната, които са 51% от запитаните, докато през 2014 г. това са заявили едва 30%.

Що се отнася до безконтактните плащания, които са налични у нас, потребителите намират много предимства. Най-значима е скоростта, която оценяват 93% от потребителите, докато 49% отбелязват лесната употреба, а сигурният достъп е предимство според 19%. Приоритетните места за безконтактно плащане са супермаркетите, където 45% от запитаните искат да плащат по този начин, следвани от бензиностанциите с 11% и градския транспорт с 10.6%.

Плащанията през мобилен телефон, макар и не във физически обекти, се смятат за най-подходящи при плащане на комунлани услуги, като плащането на сметки е най-значимо за 45% от запитаните. На второ място тук е покупката на хранителни стоки, където мобилните плащания са важни за 19% от потребителите.

Туремка казва още, че “през годините картодържателите повишиха очакванията си относно удобството, сигурността и контрола. Затова MasterCard предлага удобни, сигурни и иновативни продукти, които да посрещнат нуждите на българските картодържатели”. Той допълва, че “възможността за картови и безконтактни разплащания в градския транспорт и такситата се приема много добре от българите”. Като пример Туремка дава инициативата на MasterCard в софийското метро, с която пътниците можеха да платят безконтактно пътуването си и да получат парите си обратно, което е довело до петкратно увеличение на безконтактните преводи. “Този резултат показва, че хората наистина оценяват предимствата на картовите и безконтактните разплащания, особено в транспортния сектор”, допълни Туремка. Още подробности от MasterIndex България 2015 може да видите в инфографиката, която се намира в галерията.

 

Вижте също защо Европа е диригентът в бъдещето на разплащанията?