Европа ще е лидер в бъдещото развитие на мобилните разплащания. Това е основният извод от конференцията Visa Futures за Югоизточна Европа, организирана от Visa Европа, която се проведе в Барселона миналата седмица. Причината за това е, че на Стария континент инфраструктурата е готова да посрещне изискванията на потребителите, а те са тясно обвързани с мобилните разплащания.
Между Apple Pay и Visa
“Развитието на мобилните разплащания в Европа ще е по-бързо от където и да е другаде по света”, коментира Андреа Фиорентино, ръководител на екип за разпространение и представяне на мобилните предложения на Visa Европа за местните пазари. Причината за това според него е, че в Европа разпространението на безконтактните плащания вече е много голямо. “Само в Испания има 2.4 млн. безконтактни POS терминала, а в лондонското метро 1 млн. пътувания всеки ден се плащат с безконтактни карти”, обясни Фиорентино. Другото ключово предимство в тази сфера е, че Visa Европа има над 60 работещи програми за безконтактни разплащания, а в Европа компанията е издала над 500 млн. карти.
Всичко това е важен фактор заради природата на мобилните разплащания, които в момента сякаш са изцяло в ръцете на технологичните компании като Apple, Samsung и Google. Джоел Ван Арсдейл от консултантската фирма First Annapolis обясни по време на Visa Futures, че всъщност “тези компании не искат да измислят разплащанията наново, а просто искат да добавят разплащанията сред своите продукти”. Според него това се случва с “умна комбинация от съществуващи и нови технологии”. Той обяснява, че Apple Pay и другите подобни системи използват изградената инфраструктура, което прави използването им изключително лесно за всички по линията.
Потребителите трябва да въведат картата си в съответното устройство и то ще работи без проблем. Търговците пък трябва да разполагат просто с POS терминал, който поддържа стандартни безконтактни разплащания, което не им струва допълнително. Третата страна, която са институциите, издаващи картите на потребителите, също нямат особена допълнителна натовареност заради тези технологии. Това е и причината Apple Pay да има изключителен успех на американския пазар.
Ключът е в безопасното удобство
Една от основните теми по време на конференцията беше намирането на баланса между високата безопасност и лекотата на използване на новите услуги за разплащане, заедно с осигуряването на добро потребителско изживяване за клиентите. “Потребителите търсят безпроблемно изживяване при плащания, но отговорността за сигурността им остава наша”, коментира Дейвид Морис, директор във Visa Европа. Той обясни, че най-младото поколение - millennials, все по-често пазарува през мобилни телефони, макар че често това е неуспешно. “Причината е, че транзакциите биват прекъсвани, защото плащането през мобилно устройство все още е тромаво и неудобно”, допълни Морис. Той наблегна на това, че компанията трябва да е готова да отговори на предизвикателствата, като пътят напред е чрез иновации, които все пак пазят сигурността на плащанията.”