Миналата седмица се случи нещо изненадващо: Instagram въведе няколко значителни промени, но след реакцията на потребителите те бяха поставени в категорията „тестови“ за неопределена дата. Така систематизирано, нищо толкова специално не се е случило - просто компанията се е съобразила с мнението на мнозинството. В дълбочина обаче това разкрива един основополагащ проблем пред Meta в ролята й на „майка“ - тя постепенно губи контрол над „децата“ си в момент, в който би трябвало да е наясно със задаването на тенденции. Съответно всички си задаваме въпроса - кой променя социалните мрежи?
Нека разгледаме фактите: 2022 г. е трудна година за Meta - още в първите няколко месеца, потребителите започнаха да се оттеглят от платформи като Facebook, което доведе до особено голямо неодобрение от страна на инвеститорите. Марк Зукърбърг се опита да внесе нужната доза спокойствие, като ни разясни, че метавселената е бъдещето, просто все още не го осъзнаваме и подобна промяна ще отнеме няколко години, през които ще наблюдаваме една постепенна еволюция на ситуацията.
Това обобщение е малко трудно за възприемане, особено когато имаше и финансово отражение под формата на поредната финансова загуба от страна на Reality Labs - AR/VR подразделението на компанията - за второто тримесечие на 2022 г. тя е в размер на 2.8 милиарда долара. Съвсем в тон с времето и предвид обстоятелствата Meta сложи пауза на процеса по наемане на нови служители, а според запознати дори има и няколко вълни на съкращения. Съответно работният климат не може да се нарече особено благоприятен, а в цялата тази вихрушка пристигат и няколко основни промени. Изглежда, че Facebook се отказва от това да бъде пространство, което свързва приятели и роднини - News Feed-а на всеки потребител ще бъде затрупан с потенциално „интересни“ видеа, снимки и други публикации. Всъщност това се мултиплицира и в Instagram, но за това малко по-късно. Накратко - заглавната страница на Facebook ще се състои от „свежо, забавно съдържание“, генерирано от вероятно непознати за потребителя създатели, докато публикациите на неговите близки биват изместени на второ място във Feeds. Промените на Meta оценяват ангажираността, базирана на алгоритъма, и поставят потреблението над свързването. Проблемът е, че мнозина си спомнят времената, в които във въпросния News Feed виждахме размишленията и снимките на нашите близки и приятели без каквато и да е редакция. Алгоритъмът, въведен през 2009 г., започна да диктува какво потребителите да виждат първо във емисията и да дава приоритет на по-интересните публикации. 9 години по-късно беше приложен нов филтър, който да „приоритизира публикации, които предизвикват разговори и смислени взаимодействия между хората“. Според критиците това е била крачката, която е „затворила“ хората във възгледите им и е довела до много прояви на екстремизъм. И така, явно е време за нова промяна, която обаче се оказа, че поне към този момент не може да бъде „овладяна“. Докато предходните нововъведения представляваха по-скоро визуален преход и реалните последици от тях се доказваха във времето, то сега от Meta решиха да действат смело и с размах - и това очаквано доведе до недоволство.
Най-ярко то беше изразено в Instagram, където преди няколко дни се появи призивът Make Instagram Instagram again, който по ирония на съдбата превзе социалната мрежа - след като достигна и беше споделен от звездите на социалната мрежа - сестрите Кардашян. В интервю за The Verge ръководителят на Instagram Адам Мосери споделя, че вечерта е записал видео, в което отговаря на призива с идеята да пусне публикацията на следващата сутрин. Но се оказало прекалено късно - дотогава фразата вече „заживяла собствен живот“.
Но какво толкова се случи в действителност в Instagram: съвсем обобщено, част от публикациите започнаха да излизат на цял екран, видеата бяха поставени пред снимките по значимост, отпращайки всеки клип с продължителност под 15 минути в Reels. И не на последно място - в потока се увеличи количеството на „предложено съдържание“, което вече бе приложено по отношение на Facebook. И точно в този момент Instagram започна да прилича на сладникава карикатура на TikTok. Като знаем, платформата нашумя неимоверно покрай пандемията - в края на 2019 г. TikTok имаше малко над 500 милиона глобални активни потребители до края на 2019 г. и само до септември 2021 г. те се бяха удвоили. В същото време Facebook тържествуваше със своите 2.9 милиарда активни месечни потребители, спечелени за почти две десетилетия. Нищо чудно, че от Meta се замислиха сериозно кой всъщност определя темпото.
Това означава ли, че потребителите са попаднали в едно състезание между социални мрежи, които се опитват да ги избутат в една или друга удобна посока, като в същото време ги заблуждават, че тяхното съдържание е най-важното?
Според Мосери не е точно така: той потвърждава, че в крайна сметка компанията проектира приложението, но „не можем да кажем на хората как да използват приложението“. Или иначе казано - потребителите сами са си „виновни“.
Ето защо не може да се очаква, че реакциите срещу промените ще променят курса - по време на разговора за тримесечните печалби на Meta Марк Зукърбърг се обърна към неотдавнашната драма около алгоритмичните препоръки в Instagram. „Социалните емисии преминават от това да се ръководят основно от хората и акаунтите, които следвате, към все повече да се управляват и от AI, който препоръчва съдържание, което ще намерите за интересно във Facebook и Instagram, дори и да не следвате тези създатели“, заяви той. Към момента около 15% от съдържанието в нашите емисии във Facebook се обслужва от AI на Meta и се очаква този процент да се покачва. Това означава, че над 30% от нашите емисии в Instagram и Facebook ще бъдат пълни със съдържание от акаунти, които всъщност не следваме. Разбира се, оставени са опции, които все пак да ви осигуряват потока от информация, с който сте привикнали. Но въпреки това е изключително разочароващо, че това минава на втори план и не е по подразбиране.
Промените на Meta отразяват времето, когато технологичните и развлекателните компании се борят за вниманието на потребителите, независимо дали става въпрос за социални мрежи или стрийминг услуги. А Скот Розенберг от Axios просто заяви, четова е още една стъпка към „края на ерата на социалните мрежи“.
Снимки: Unsplash
Виж още: Meta и Apple са в дълбок философски спор за метавселената