Служителите на китайската компания за електромобили Li Auto забелязали нещо необичайно, когато преброили продадените през юли 2023 г. автомобили. Според главния изпълнителен директор Ли Сян през първите три седмици на месеца 200 автомобила са били регистрирани в Китай, но никога не са били застраховани - и следователно не са могли да бъдат управлявани в страната.
След като проверила това, компанията разбрала, че търговците са изпращали автомобилите в чужбина, най-вече в Централна Азия и Близкия изток, заяви Лий в своя акаунт в Weibo. Той публикува снимка, на която се вижда SUV Li Auto L7 на цена 31.8 млн. казахстански тенге (70 897 долара), което е с около 25 800 долара повече от началната му цена в Китай.
В Китай се произвеждат повече електрически превозни средства от всяка друга страна, като BYD наскоро измести Tesla от лидерската позиция в света. В страната има десетки местни производители, сред които Nio, Xpeng и дори производителят на смартфони Xiaomi. Китайските компании за електромобили са намерили място и в други страни като Индонезия и Йордания.
Отделни търговци сега се възползват от бума на електромобилите, като изнасят модерни модели често в страни, в които китайските електромобили нямат официално присъствие в продажбите. Те се възползват от политиката, която позволява употребявани автомобили да се продават в чужбина без разрешението на производителите на автомобили: търговците регистрират нови автомобили в Китай, преди да ги изпратят незабавно в чужбина. Това означава, че автомобилите са технически втора употреба - и следователно са подходящи за износ - и в същото време са чисто нови.
Шестима износители на автомобили заявиха, че са доставили "употребявани" марки електромобили в страни като Русия, Казахстан и Саудитска Арабия, където луксозните електрически автомобили от Китай са модни символи на статуса. На китайско-казахстанската граница в Синдзян износителите дори работят с инженери, за да променят езика на софтуера на електромобилите на английски или руски. През 2023 г. Китай е изнесъл над 100 000 автомобила, повечето от които са били електромобили или плъгин хибриди, се оценява в изследователски доклад на Huatai Securities.
В миналото тези т.нар. паралелни търговци работеха в обратна посока, като доставяха на китайските купувачи луксозни марки BMW и Mercedes-Benz на по-ниски цени. Сега те се насочиха към износ, тъй като интересът към китайските електромобили се засилва в световен мащаб, позволявайки на авантюристично настроените водачи да се сдобият с моделите на Li Auto, Zeekr и BYD, които все още не са официално достъпни в техните страни. Докато производителите на автомобили трябва да създадат мрежи за продажби и обслужване, преди да навлязат на нов пазар, паралелните търговци могат да задоволят нишови изисквания на места със слабо разпространение на електромобили.
Русия е основна дестинация за този неразрешен износ, твърдят китайски търговци. Преди година много руски фирми преминаха от продажба на западни автомобили към китайски електромобили, тъй като санкциите, наложени на Русия след войната в Украйна, са затруднили влизането на други чуждестранни автомобили в страната. Така например дилърският център Zeecar е внесъл през 2023 г. около 400 електрически автомобила и плъгин хибриди от Китай, включително премиум SUV автомобили на BYD, Li Auto и Zeekr. Компанията също така разполага с офис и персонал в Шанхай, за да улесни търговията.
Някои търговци рекламират бизнеса си с електрически превозни средства, като публикуват бляскави видеоклипове с автомобили в TikTok и Instagram. Чрез профила в TikTok дилъри получават съобщения от заинтересовани клиенти от Южна Африка, Мексико и Алжир. Клип, демонстриращ поддържания от Huawei Aito M5, който се предлага само в Китай, е събрал повече от 6 милиона гледания. Няколко германски дилъри са отправили запитване за закупуване на автомобила на Huawei, но разпоредбите на Европейския съюз за внос на автомобили блокират подобна паралелна търговия.
Снимка: Unsplash
Виж още: Тази концепция показва, че Windows 7 може да бъде релевантен дори днес (ВИДЕО)