Ако сте следили новините за пожарите на електрически велосипеди в САЩ, вече знаете, че Ню Йорк се смята за епицентър, който често попада в заглавията на вестниците заради запалване на батерии. В града се намират повече електрически скутери и велосипеди от всякога и въпреки това тази година се наблюдава драстичен спад на смъртните случаи, причинени от пожари на батерии.

И така, ако по улиците на Ню Йорк има повече устройства за придвижване, захранвани с батерии, от когато и да било, защо броят на смъртните случаи при пожари се движи в обратна посока?

Дори в Ню Йорк, където тези устройства са повече от където и да било другаде в САЩ, през 2023 г. са регистрирани само 14 смъртни случая в резултат на десетки пожари на електронни велосипеди. Това не означава, че проблемът не е сериозен, а по-скоро, че нещата са в добра перспектива. Вероятността нюйоркчани да умрат от задушаване или при пътуване с метрото е 3 до 5 пъти по-голяма, отколкото от пожар на батерия.

Въпреки този и без това нисък процент през 2024 г. се наблюдава значителен спад в броя на смъртните случаи при пожари на електронни велосипеди. По данни на New York Times от миналия месец са регистрирани само четири смъртни случая при пожари на батерии, което е повече от 60% спад в сравнение с 2023 г.

Най-големият фактор, който допринася за пожарите в батериите на електронните велосипеди, е разпространението на нискокачествени батерии, произвеждани от бюджетни производители. Тези батерии могат да бъдат привлекателни за потребителите поради значително по-ниските си цени. Такива евтини батерии обикновено се използват от шофьори на доставки и други работници с ниски доходи, които разчитат на своите е-байкове, за да се издържат, но те са свързани с опасения за безопасността поради безскрупулни производствени методи.

От своя страна Ню Йорк положи големи усилия да не допусне използването на такива батерии, като въведе забрана за продажба на устройства за придвижване с батерии, които не отговарят на изискванията на UL. От началото на действието на забраната градските инспектори са посетили стотици магазини за електронни велосипеди и сервизи за батерии, като са помогнали за прилагането на забраната за несъответстващи батерии.

Макар че това не спря напълно прилива на лошо изработени батерии, то със сигурност помогна да се намали тяхната наличност и броят на евтино изработените батерии за електронни велосипеди на улицата.

Ню Йорк също така предприе мащабни образователни програми, които насърчават жителите на града да зареждат батериите си безопасно, т.е. на открито или в пожаробезопасни помещения, като например специално проектирани кутии за зареждане вместо в дневната на апартамента си.

Градът си партнира с множество компании за шкафове за батерии от трети страни, които предлагат сигурно заключващо се хранилище за зареждане и подмяна на батерии. Това дава възможност на шофьорите на куриерски фирми и други лица безопасно и бързо да зареждат батериите си или да ги подменят с нови.

Подобни съоръжения за зареждане на открито стават все по-често срещани, но все още са рядкост в САЩ. Фирми като Beam дебютираха със станции за зареждане на е-велосипеди, захранвани със слънчева енергия, но изискването да се носи собствено зарядно устройство е често срещана критика към подобни проекти.

Други компании като Mod Bikes пуснаха станции за зареждане на електрически велосипеди, които предлагат заключващо се хранилище за зарядните устройства за електрически велосипеди.

Разнообразието от различни сигурни места за зареждане, борбата с лошо изработените батерии, както и инвестициите в образованието и обществената осведоменост относно пожарите с електрически велосипеди вероятно са помогнали на Ню Йорк да намали толкова много смъртните случаи при пожари с електрически велосипеди само през последната година.

Снимка: Unsplash

Виж още: Unicode 16.0 доведе броя на емоджитата до внушителните 154 998 изображения