Когато застанем зад волана, спазваме много правила, като най-важното е да внимаваме на пътя. Но шофирането често се превръща в монотонно занимание, изключващо в повечето ситуации изненади, ето защо мнозина често се изкушават да приемат някое обаждане, да подберат подходяща музика и лека-полека свикваме да пишем съобщения, да отговаряме на имейли и т.н. Всички тези дейности попадат в категорията „разсеяно шофиране“ и според ново проучване на изследователи от Harvard Business School 87% от водачите го практикуват. Изследването е публикувано в International Journal of Human-Computer Studies, като Рафаела Садун, съавтор на професора от Harvard Business School, заедно с трима други изследователи, задават въпроси относно навиците на шофиране на 400 пътуващи до работното място. Интересно е, че всички участници в изследването практикуват т.нар. „мисловен труд“ - т.е. физическия аспект на работата им не е на преден план. Въпреки че стереотипът посочва, че този тип служители са по-спокойни и уравновесени и се предполага, че това ще им помогне да са по-отговорни водачи на пътя, се оказва, че мнозинството се признават за виновни, че са се „занимавали с поне още една дейност по време на шофиране“. Тези други дейности включват провеждане на телефонни разговори (7.5% от времето), планиране на събития (7%), четене на имейли (18%, или почти всяко пето разсейване) и отговаряне на имейли (9.5%).

В действителност тези данни може и да са много по-висок процент, имайки предвид, че е невъзможно да се получи доклад за действителната обстановка. Какво ще е необходимо, за да стане наистина шофирането по-безопасно? Авторите не звучат много оптимистично, че в тази дигитална ера водачите ще спрат да използват телефоните си. Те се надяват самите автомобилни производители да премахнат екраните или поне да ограничат използването им, но всъщност се случва точно обратното. Ето защо специалистите предлагат хибриден подход - екраните да бъдат поне на нивото на очите или да се залага на интеграцията на гласови команди. Авторите подчертават, че повечето от нас имат все по-голяма нужда да са винаги в час, особено когато сме пленници на трафика. „Рискът е, че обещанието за обширна автоматизация може да осигури фалшиво усещане за сигурност“, казва Садун пред HBS Working Knowledge. „Нашите открития показват, че някои шофьори лесно се разсейват и не могат да поддържат безопасно ниво на ангажираност.“ 

Снимки: Unsplash

Виж още: Учени свързаха излагането на слънце с повишен апетит при мъжете