На крилете на докладите на Tesla за третото тримесечие и целите на Илон Мъск да измести комбинираните пазарни оценки на Apple и Sauid Aramco идва главният изпълнителен директор на Xiaomi със собствените си прогнози. Лей Джун иска компанията му да се присъедини към най-големите автомобилни производители в света и да продава 10 милиона електрически коли годишно, като мисли за място в топ 5 в света.

Според главния изпълнителен директор на Xiaomi петте най-добри марки в света ще имат повече от 80% от пазарния дял и за да успее Xiaomi, тя трябва да бъде в тази група. Входният билет обаче идва на солидна цена от 10 милиона продадени единици на година. Лей Джун твърди, че колите вече не са просто автомобили, а форма на електронни стоки със софтуер и потребителско изживяване като сърцевина на техните услуги.

Лей Джун продължава, като казва, че вижда автомобилите да еволюират от механичните елементи към потребителската електроника. Според него електрическите коли са значително по-малко сложни от превозните средства, задвижвани с бензин, и че цената на батериите е паднала с 80% само през последното десетилетие, като все още е възможно допълнително намаляване на разходите с 50%

Неговите мнения са косвен отговор на някои експерти, които смятат, че Xiaomi е закъсняла твърде много за надпреварата, като Tesla е с поне 10 години пред нея. Лей Джун обаче твърди, че надпреварата тепърва започва и Xiaomi ще има много възможности да навакса.

Може ли Xiaomi наистина да бъде успешен производител на електромобили? Абсолютно няма съмнение за това. Може ли да продава 10 милиона коли всяка година? Няма причина да не го направи - предвид своя бюджет за разработка от 10 милиарда долара компанията със сигурност ще положи солидни усилия.

Първата фабрика за предстоящия Xiaomi EV модел се изгражда в Ижуан, Китай. Производственият ѝ капацитет е 300 000 единици. Компанията иска да постигне масово производство до 2024 г. с 150 000 автомобила, произведени през първата фаза през следващата година. Но Xiaomi ще се нуждае от 30 такива фабрики, за да стигне до 10 милиона коли годишно, и дори с този бюджет и скорост това ще отнеме много време.

Идеята, че колите стават все повече електронни стоки, не е нова; опитвана е и преди от няколко компании и те се провалиха. Дори Tesla, въпреки усилията си в софтуера и потребителското изживяване, не може да си позволи да забрави за чистото удоволствие от шофирането. Докато много от нас се наслаждават на моменти на автономно шофиране, като цяло предпочитаме да поемем контрола сами. Разбира се, оставяме колите да вършат скучните неща като сами да паркират и да ни пазят в безопасност, но ние все още обичаме да шофираме.

След това идва дизайнът на колата. Като сравнява автомобилите с потребителската електроника, главният изпълнителен директор опитва ли се да каже, че вървим към единен дизайн с минимални разлики? Това просто няма да се случи, колите винаги са били емоционална част от живота ни и завинаги ще бъдат. Да, те са транспортни средства, но ние им придаваме чувства и ги персонализираме, наричаме ги с имена и ги почукваме по таблото, когато се представят добре. Не правим това с нашите микровълнови печки или телевизори, нали?

Снимка: Unsplash

Виж още: Apple взе от Xiaomi тези по-малко известни функции за своя iPhone 14