
Илон Мъск обеща безумно ускорение под секунда за предстоящия хиперавтомобил Tesla Roadster 2, а главният изпълнителен директор на Rimac, която е производител на най-бързия електрически автомобил в света Nevera R, изрази скептицизъм, че това може да стане без използването на някакви допълнителни ускорители.
Мъск наистина намекна, че Roadster 2 ще носи ракетната технология Starship на SpaceX, но Tesla може би планира да достигне спецификациите за ускорение 0.99 сек. от 0 до 100 км/ч, като използва трик за притискане, който беше забранен веднага след дебюта му във Формула 1, тъй като даваше на „фен автомобила“ Brabham BT46 несправедливо предимство на пистата.
BT46 получава вдъхновение от вентилаторните приспособления, монтирани на състезателни автомобили, като „засмукващия“ автомобил Chaparral 2J, който управляваше северноамериканските серии за спортни автомобили Can-Am през 1970 г., или по-късния Tyrrell 008. И двата автомобила са имали вентилатор или вентилатори, задвижвани или от специален двигател или от основния двигател. Предполагаемо използвани за охлаждане, вентилаторите също така бяха предназначени да изсмукват въздуха от под автомобила при всякаква скорост, така че по-тежкият въздух над него да прилага притискаща сила към автомобила и да го държи залепен за пистата по-добре от спойлерите, тунелите Вентури или други аеродинамични атрибути.
Tesla току-що получи патент за точно такова приспособление за „адаптивна аеродинамика на превозното средство за притискане“, което се състои от вентилатори и прагове, предназначени да създават вакуум под свръхбърз автомобил като Roadster 2.
„Аеродинамична система на автомобила с два режима на работа за промяна на притискателната сила в различни диапазони на скоростта и при различни условия на шофиране“, се казва в описанието.
Ключовата фраза тук е „в различни диапазони на скоростта“, тъй като за разлика от традиционните атрибути за притискане като спойлерите комбинацията от вентилатор и пола оказва натиск по всяко време, а не само при по-висока скорост, като подобрява сцеплението, завиването и всички други аспекти, важни за поставянето на рекорди на пистата с автомобил, който може да изминава разстоянието от 0 до 100 км/ч за секунда.
Дали самият натиск ще идва от някакъв вид двигатели, проектирани от SpaceX, или „крила“, както се изразява Илон Мъск, предстои да разберем, но милиардерът излезе от неотдавнашната презентация на Roadster 2 с конструкторския екип напълно впечатлен, като каза, че „най-епичната демонстрация“ е планирана за по-късно тази година. Последно той се закани, че Roadster 2 ще „полети“ през 2024 г., като обеща демонстрацията за тази година.
Хиперавтомобилът отиде на заден план, докато Tesla разработваше Cybercab и цялостен фейслифт на портофолиото, но феновете отново гледат към Roadster 2 с огромно очакване.
Снимка: Unsplash
Виж още: Като небесни ракети: дъждовните капки могат да унищожат хиперзвукови самолети