
Името на Honda отдавна се свързва с иновациите на твърдата земя и компанията е известна с мощните си двигатели и автомобили.
Сега обаче тя превключва на друга скорост, насочвайки поглед към конкурентната космическа област. Базираната в Токио компания вече е направила смел ход. В изненадващо съобщение от тази седмица Honda R&D Co., Ltd. - изследователското звено на Honda Motor Company - разкри, че успешно е изстреляло и приземило своята експериментална ракета за многократна употреба.
„Този тест бе първият тест за изстрелване и кацане, проведен от Honda с цел да се демонстрират ключови технологии от съществено значение за многократната употреба на ракетата, като стабилност на полета по време на издигане и спускане, както и възможност за кацане“, се посочва в съобщението на компанията.
Honda разработи експерименталната ракета за многократна употреба самостоятелно. Космическата машина е с дължина 6,3 метра, диаметър 85 сантиметра и сухо тегло 900 кг. Прототипът на апарата се издигна на височина от близо 271 метра в съоръжението на Honda в град Тайки, Япония, на 17 юни.
И след това, в демонстрация на прецизно инженерство, то се приземи с точност, само на 37 сантиметра от целта си. Целият полет продължи бързите 56,6 секунди, предоставяйки безценни данни за бъдещи разработки.
И така, защо това е толкова важно?
Повторното използване на ракета е свещеният граал на рентабилните и чести полети в космоса. Този успешен тест е огромна крачка към амбициозната цел на Honda да постигне суборбитални космически полети до 2029 г. Суборбиталното изстрелване достига до ръба на космоса, но не достига орбита.
Преди това гигантът-производител на автомобили има за цел да демонстрира, че владее ключови елементи като стабилност на полета по време на издигане и спускане и способност за точно кацане.
„Въпреки че изследванията на Honda в областта на ракетите все още са във фазата на фундаменталните изследвания и не са взети решения относно комерсиализацията на тези ракетни технологии“, се отбелязва в прессъобщението. „Honda ще продължи да постига напредък във фундаменталните изследвания с цел технологично развитие за реализиране на технологични възможности, които да позволят суборбитално изстрелване до 2029 г.“
Honda не е единственият играч в тази бързо развиваща се област. Според информацията японското правителство агресивно насърчава космическата си индустрия, като се стреми да удвои нейния размер до над 55 млрд. долара до началото на 2030 г. чрез активни субсидии за частни компании.
Това разпалва търговска космическа надпревара, привличайки други големи автомобилни играчи като Toyota, която има за цел да увеличи масовото производство на ракети-носители. През последното десетилетие ракетите-носители за многократна употреба, най-вече Falcon 9 на SpaceX, напълно промениха търговските космически мисии.
Снимка: Unsplash/Honda