Тази седмица на лондонския терминал на Eurostar бе открит първият по рода си биометричен коридор за пътуване с влак.  
Системата, разработена от британската технологична фирма iProov, заменя граничните проверки с контролно-пропускателен пункт за проверки.  
Преди пътуването пътникът изтегля приложението, удостоверява самоличността си, сканира лицето си и свързва билета си. При пристигането си на гара St Pancras се преминава през специална лента за технологията, наречена SmartCheck, която проверява влизането. 
Системата позволява на потребителите да прескочат билетните портали и ръчния граничен контрол в Обединеното кралство. След проверка на документите и багажа на френската граница те могат да се качат на влака. 
Без сложни хартиени документи или продължително сканиране с камера SmartCheck обещава по-кратки опашки и по-плавна работа. Първоначално системата ще бъде достъпна само за пътниците на Eurostar от категориите Business Premier и Carte Blanche. Но компанията има за цел да разшири обхвата на услугата до всички клиенти и може би до повече граници.  


Главният изпълнителен директор на Eurostar Гвендолин Казенав заяви пред TNW, че планира да осигури стартова площадка за технологията. 
"Искахме да покажем, че безпроблемното автоматизирано преминаване на границите не е само научна фантастика - то вече е реалност", каза тя. 
SmartCheck се разработва от години. През 2020 г. Министерството на транспорта на Обединеното кралство отпусна на iProov част от фонд за иновативни железопътни проекти на стойност 9.4 млн. паунда, които бяха използвани за разработването на биометричната система. През следващата година започнаха изпитания на живо на безконтактната услуга в Eurostar. 
"При първоначалните изпитания хората спираха, а те не обичат да спират", казва Доминик Форест, главен технически директор в iProov. "Тогава решихме да се опитаме да създадем усещане за свободно движение." 
Подобна технология е тествана на летища, но за първи път се внедрява на жп гара. Според Андрю Бад, главен изпълнителен директор на iProov, пътуването с железопътен транспорт представлява допълнително предизвикателство за биометричните коридори. 
"Контролът е различен, пропускателната способност е различна, а начинът, по който тече информацията, е много, много различен", каза той. 
Пространството също е различно. В пиковите часове около 11 милиона клиенти на Eurostar годишно преминават през зона с размерите на три тенис корта - което означава, че ефективните проверки са от жизненоважно значение. 
Според iProov всички лични данни се съхраняват на сигурно място в смартфона на потребителя и се криптират по време на работа. След като бъде потвърдена, информацията се споделя само със службите за продажба на билети и паспортен контрол. След максимум 48 часа тя се изтрива от тези системи. 
Защитниците на неприкосновеността на личния живот също изразиха опасенията си. Те предупреждават, че нормализирането на проверката на лицето ще ускори въвеждането на технологии за натрапчиво наблюдение. В отговор се подчертава, че SmartCheck е продукт, който се използва само за избор. Потребителите ще бъдат сравнявани само с изображенията, които предоставят, а не с някаква масова база данни. "Това не е наблюдение", добавят от компанията. "Потребителят може да избере да се регистрира и да използва SmartCheck или не - и никой никога няма да го принуди да го направи." 

Снимки: iProov

Виж още: Френските власти смятат да превърнат камерите на потребителските телефони в инструмент за следене