Формула 1 се опитва да гарантира, че операциите ѝ ще имат нетен нулев въглероден отпечатък до 2030 г. Важна част от плана е да се използва 100% устойчиво гориво в състезателните автомобили и организацията казва, че все още е в рамките на графика за постигане на това до 2026 г.
Понастоящем се разработва напълно устойчиво гориво за използване в автомобили от Формула 1 и се твърди, че повечето стандартни автомобили също биха могли да се възползват от него. Този сезон болидите на Формула 1 използват гориво E10, което включва 10% етанол, за който се смята, че е напълно възобновяем. Въпреки че преминаването от 10% възобновяемо гориво към напълно устойчива версия само за няколко години е предизвикателство, управителите на Формула 1 са уверени, че могат да постигнат тази цел.
„Работим върху гориво, при което въглеродният кръг е напълно неутрален, така че въглеродът, използван за производството на това гориво, е същото количество като въглерода, отделен от двигателя с вътрешно горене“, казва в изявление управляващият директор на моторните спортове във Формула 1 Рос Браун. „Това означава, че двигателите не добавят нищо към въглеродния диоксид в атмосферата“, добавя той. Браун също така отбеляза, че по-широкото разпространение на горивото може да помогне за намаляване на емисиите по целия свят, особено в райони, където преминаването към електрически превозни средства няма да е осъществимо за дълго време.
Главният технически директор на Формула 1 Пат Саймъндс, който ръководи проекта за 100% устойчиво гориво, каза, че моторните спортове все още са на път да постигнат целта за 2026 г.
„Работихме с Aramco и сега тествахме 39 сурогатни смеси от горива“, обяснява Саймъндс. „Това ни помогна да разберем ефектите от различните видове смеси, които можете да използвате в едно устойчиво гориво. Тествахме тези в едноцилиндровия двигател на Формула 1, така че това е представително тестване – и мисля, че това помогна за ускоряване на напредъка ни.“
Снимка: Unsplash
Виж още: Ето защо електрическите мотори превземат улиците на Хавана