Космическата капсула Starliner на Boeing е белязана от безкрайни неуспехи. Само попитайте НАСА, която чака космическият кораб да бъде готов за превоз на астронавти до Международната космическа станция от 2014 г. насам.

Последният инцидент бе беше малък теч на хелий, открит по-рано този месец, който отложи - за пореден път - дългоочакваното изстрелване на първата мисия с екипаж.

Но този проблем очевидно не е от голямо значение. На пресконференция в петък Boeing и НАСА заявиха, че ще продължат с изстрелването, без да отстраняват теча - решение, което със сигурност ще повдигне въпроси, тъй като компанията вече е затънала в спорове относно безопасността на своите самолети.

"Можем да се справим с този конкретен теч, ако скоростта на изтичане нарасне дори до 100 пъти", заяви на конференцията Стив Стич, ръководител на програмата на НАСА за комерсиални екипажи, цитиран от агенция Франс прес. С други думи, дори ако течът се влоши значително, въздействието му върху безопасността на изстрелването ще бъде минимално.

Последният опит за изстрелване на Starliner на 6 май беше безцеремонно прекратен, когато астронавтите вече бяха на борда. Привлечени от странен бръмчащ звук, служителите откриха дефектен кислороден клапан на ракетата Atlas V на United Launch Alliance.

Това не беше непременно по вина на Boeing. Но след проваленото изстрелване беше открит недостатък на самия Starliner: изтичане на хелий в сервизния модул на космическия кораб, причинено от дефектно уплътнение. Проблемите очевидно не са свързани и Стич заяви, че течът засяга само един от 28-те двигатели за управление на курса на Starliner.

Полетът с теч не е толкова лоша опция, колкото звучи, добави Стич, като заяви, че течовете не са попречили на успешни изстрелвания в миналото, включително с капсулата Dragon на SpaceX, която е избраното от НАСА превозно средство за транспортиране на астронавти до МКС. Но това е решение, което със сигурност ще накара наблюдателите да се притеснят. Вицепрезидентът на Boeing Марк Напи заяви, че процесът на подмяна на дефектното уплътнение ще бъде "доста сложен", защото Starliner ще трябва да бъде разглобен в завода и тестван отново.

Колкото и стандартна практика да е това, в крайна сметка тази логика звучи като съкращаване на разходите в авиогиганта, за което се твърди, че е довело до всички тези сериозни дефекти в самолетите му - които изглежда се разпадат с тревожна честота.

Снимка: Unsplash

Виж още: Нов модел с изкуствен интелект предсказва човешкото поведение с невероятна точност