Базираната в щата Калифорния компания Universal Hydrogen, която миналата година в Моузес Лейк, щата Вашингтон, издигна във въздуха хибриден прототип на самолет, задвижван с водород, е изчерпала парите си и прекратява дейността си.

За спирането на дейността съобщи първо The Seattle Times, като се позова на писмо, изпратено до акционерите от Марк Кузин, председател и главен изпълнителен директор на стартъпа. В писмото на Кузин се казва, че ръководителите на компанията "не са в състояние да осигурят достатъчно дялово или дългово финансиране, за да продължат дейността си, и също така не са в състояние да осигурят подходяща оферта за продажба на бизнеса или подобна стратегическа сделка за излизане от него", посочва вестникът.

Съоснователят на Universal Hydrogen Джон Гордън потвърди закриването в публикация в LinkedIn.

"Въпреки усилията на всички UH2 се оказа неспособна да осигури допълнително финансиране, за да продължи напред", написа Гордън. "Може би просто се появихме твърде рано. Може би не успяхме да убедим света, че водородът, а не само SAF (sustainable aviation fuels - устойчивите авиационни горива), са необходими за бъдещето на авиацията. Времето ще покаже."

Компанията Universal Hydrogen влезе в новините през март 2023 г., когато извърши полет с модифициран турбовитлов самолет De Havilland Dash 8-300 с електрическа задвижваща система, захранвана с водород, монтирана на дясното крило на самолета. Системата включва двигател от мегаватов клас, построен от базираната в Еверет, щата Вашингтон, компания MagniX. Двигателят от лявата страна е оставен неконвертиран, за да служи като резервен.

По-малко от четири месеца след този първи полет Universal Hydrogen премества тестовата си програма от Моузес Лейк в Мохаве Еър енд Спейс Порт в Калифорния. През февруари компанията обяви успешно наземно изпитване на своя модул за съхранение на водород и задвижване с горивни клетки и заяви, че планира системата да се използва в пътнически самолети до 2026 г.

Спирането на дейността на Universal Hydrogen служи като още един знак, че ако водородът трябва да стане широко използван енергиен вариант, това вероятно ще отнеме повече време, отколкото се надяват неговите поддръжници.

Снимка: Unsplash/Universal Hydrogen

Виж още: Ако използвате някои от тези пароли, незабавно ги променете