Компанията Dawn Aerospace постигна важен етап в завръщането на търговските свръхзвукови полети. На 12 ноември 2024 г. 4,8-метровият автономен самолет Mk-II Aurora, задвижван от ракета, преодоля звуковата бариера, достигайки скорост от 1,1 Mach.

След оттеглянето на англо-френския „Конкорд“ през 2003 г. търговските свръхзвукови полети до голяма степен отсъстват от небето. Неотдавнашните разработки на различни стартиращи компании обаче отново разпалиха интереса към свръхзвуковото пътуване. Тези компании се фокусират върху създаването на самолети, които са не само по-бързи, но и по-тихи, по-екологични и по-ефективни.

По време на историческия си полет Mk-II Aurora постига редица забележителни постижения. Самолетът без екипаж, който има размах на крилата от 4 метра и сухо тегло (без гориво или товар) от 200 килограма, се издигна над летището Глентанър в Нова Зеландия. Там той достигна максимална скорост от 1,1 Мах, като същевременно се изкачи на впечатляващата височина от 25 150 метра.

Освен че преодоля звуковата бариера, Mk-II Aurora влиза в историята и като първия свръхзвуков самолет, проектиран и построен в Нова Зеландия. Постижението на компанията постави и нов рекорд за най-голяма височина, достигана някога от самолет от Нова Зеландия.

Изкачването на Mk-II Aurora е още едно рекордно постижение. Той достигна 20 км само за 118,6 секунди, което е с 4,2 секунди по-бързо от предишния рекорд, държан от специално модифициран самолет F-15 от 70-те години на миналия век. Това рекордно издигане подчертава впечатляващите възможности на самолета.

Без да се задоволи само с един революционен полет, Mk-II Aurora извърши и втори полет само шест часа след първия си успех. Това демонстрира оперативната готовност на самолета и създава предпоставки за бъдещи тестове и разработки.

Дългосрочната цел на Mk-II Aurora е да достигне скорост от 3,5 Мах, което е близо до границата на космическото пространство. Очаква се самолетът да работи на височина 100 км, където ще се използва за различни научни цели. Сред тях са изследвания в условията на микрогравитация, атмосферни науки, наблюдение на Земята и тестване на високоскоростни полети.

Снимка: Unsplash/Dawn Aerospace

Виж още: Google трябва да продаде браузъра Chrome и да отвори индекса за търсене за конкуренти