Възможно ли е авиационната индустрия също да стане електрическа?

Британската авиационна компания Faradair разработва концепция за хибриден триплан за електрически пътувания на къси разстояния.

Самолетът, наречен Bio Electric Hybrid Aircraft (BEHA), ще разполага с до 19 места и ще разчита на вентилатор, задвижван от електрически мотор, разкрива доклад на BBC. Малка газова турбина в самолета ще генерира необходимото електричество.

Тристепенният дизайн на крилото на BEHA също ще позволи излитане и кацане на къси писти. Според изпълнителния директор на Faradair Нийл Клъфли BEHA ще има по-малко движещи се части, което ще го направи по-евтин за работа. Слънчевите панели на крилата на самолета осигуряват „винаги включено“ наземно захранване в кабината.

Намалените оперативни разходи също ще бъдат усетени от потребителите, позволявайки полети на по-ниска цена в сравнение с железопътния транспорт, казва Клъфли. Освен това самолетът е проектиран да бъде устойчив във време, в което правителствата по света и авиационната индустрия работят за намаляване на въглеродните емисии. „Решихме, че ще създадем самолет, който не само ще бъде икономичен за използване и следователно рентабилен, но също така ще бъде тих и устойчив“, обяснява той пред BBC.

BEHA в крайна сметка ще позволи полети на къси разстояния между градове като Лондон и Манчестър за приблизително 25 лири в посока (около 30 долара). Това е по-малко, отколкото струва да изминете разстоянието от 262 километра между двата града с влак.

Авиационната индустрия представлява приблизително 2% от всички глобални въглеродни емисии. След последния тревожен доклад на Международния панел по измененията в климата Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) обяви ангажимент за достигане на нулеви въглеродни емисии до 2050 г. Повечето авиационни фирми, включително Airbus, се фокусират върху използването на биогорива в краткосрочен план, въпреки че водородът и самолетите с електрическо задвижване също се разглеждат като сериозни варианти за ограничаване на емисиите.

Базираната в Дъксфорд, Кеймбриджшир, Faradair вярва, че хибридната система, която използват в BEHA, е идеална алтернатива на много ограничения капацитет на електрическите самолети с батерии. Въпреки че електрическите автомобили са на път да заменят превозните средства с двигатели с вътрешно горене през следващите години, електрическите самолети са много ограничени от теглото на батериите и мощността, необходима за излитане. Например електрическият прототип на самолет Maxwell X-59 на NASA може да лети само приблизително 40 минути.

Faradair ще се конкурира със стартиращи компании за летящи таксита или eVTOL, включително Volocopter и Lilium, които се очаква да започнат работа около 2024 г. За разлика от летящите таксита тип eVTOL, BEHA се нуждае от достъп до малка писта. Обратната страна обаче е, че той трябва да има повече пътнически капацитет от повечето подобни на дронове eVTOL самолети. Faradair се надява самолетите ѝ да започнат да летят до 2025 г. и очаква да извършва търговски полети до 2027 г.

Снимка: Faradair

Виж още: Време е за полет с ферибот