Пътниците определено се изправят пред големи предизвикателства - летищата отменят голяма част от полетите заради липса на персонал, огромна част от багажа се губи някъде при трансфера, а междувременно цените на горивата продължават да се катерят стремглаво нагоре. Светът търси алтернативи и не е изненада, че една от тях идва от Швеция. P-12 може да спринтира три фута над вълните на езерото Mälaren близо до Стокхолм. Само със своите подводни криле, които прорязват водата, лодката практически не оставя никакви следи, шум или емисии – значителна промяна от тромавите фериботи с дизелов двигател, които в момента превозват пътуващите през архипелага. Засега обаче това е фантазия.

P-12 е проект на стартъп компанията Candela, която вече произвежда някои по-обикновени версии на своите електрически летящи лодки. Главният изпълнителен директор на Candela Густав Хаселског казва, че P-12 е в „етап на проектиране за производство“ преди пускане през ноември, което ще бъде последвано от изпитание през следващата година. P-12 ще бъде изградена от въглеродни влакна, ще има двойни системи за задвижване, захранвани от 180 kWh батерии, които ще ѝ позволяват да работи три часа, преди да изисква зареждане. С дължина 12 метра и ширина 4.5 метра 8.5-тонната лодка ще превозва 30 седящи пътници. Освен това тя ще разполага със сензори, които се подават към автоматизирана система за управление, за да регулират височината и накланянето до 100 пъти в секунда, за да гарантират гладко движение независимо на метеорологичните условия. 
Целта е летящият ферибот да бъде част от парка на обществения транспорт на Стокхолм. Намаляването на въглеродните емисии от фериботите е приоритет за град, заобиколен от вода. Съществуващият флот от 60 ферибота на града отделя 40 000 тона въглероден диоксид годишно, което представлява 8% от общите емисии от корабоплаването в Швеция. Саймън Бълок, изследовател в Тиндалския център за изследване на изменението на климата към университета в Манчестър заявява: „За кратки пътувания електрическите кораби могат да бъдат голяма част от решението“.
Електрически фериботи вече са тествани в шведската столица, като освен на P-12 местните власти залагат и на друг модел от Green City Ferries. Норвегия използва електрически пътнически фериботи, за да обиколи своите фиорди, Белфаст в Северна Ирландия изпробва лодка с подобен „летящ“ стил, а проект в университета в Плимут в Обединеното кралство преобразува дизеловите фериботи в електрически. 

Снимки: Candela

Виж още: Най-големият самолет в света не успя да завърши тестовия си полет