В последните няколко години научихме, че политиката за поверителност е важно нещо, което не бива да бъде нарушавано, но въпреки това начини има. Като започнем от това, че всеки сайт ни предупреждава за условията си, но ние в раздразнението си се съгласяваме механично и стигайки до постоянно нарастващия списък с начини за заобикаляне на правилата - тази информация е ценна и мнозина искат достъп до нея. Всъщност колко пъти дневно смятате, че тя се разменя? Ако ви се върти едноцифрено число - грешите. Според нов доклад на Ирландския съвет за граждански свободи (ICCL) данните на всеки европейски потребител се споделят с рекламни посредници 376 пъти на ден, а за американците това е двойно повече: 747 пъти на ден. Този резултат е получен посредством анализиране на процеса real-time bidding (RTB). Чрез него рекламодателите предлагат оферти за рекламни слотове на страница - на всяко зареждане на страница има интервал в размер на 200 милисекунди, в който уеб страницата споделя данни за вас и вашия браузър. Това е времето, в което се отправят оферти за насочването на реклами към този „пакет от данни“. Очаквано най-високата оферта печели и вие виждате конкретната реклама. Интензитетът обаче зависи от района: така например потребителите в Колорадо са изпращали най-много заявки за RTB на ден - невероятните 987, докато тези във Вашингтон, окръг Колумбия, изпращат средно по „само“ 486. И това важи за всякакви устройства и платформи.
Разбира се, специалистите отричат тези резултати, подчертавайки, че данните не са непременно „идентифицирани“ - или свързани с конкретно име или адрес, а по-скоро съдържат вашия IP адрес или местоположението ви сред други така наречени „анонимни“ подробности.
Европейското законодателство за поверителност може да не е перфектно, но все пак е достатъчно строго, като „най-лошите“ резултати са в Обединеното кралство, където беше установено, че средният потребител там изпраща 462 RTB заявки на ден. От всички посредници в онлайн рекламната екосистема Facebook, Amazon и Google поддържат лъвския дял от тези транзакции. Докладът на ICCL разглежда изключително дейността на Google, пропускайки изцяло другите две. Но предвид всички закони и разпоредби, които европейското законодателство готви, това скоро ще се промени.
Снимки: Unsplash