Очертава се една трудна седмица за Tesla. Преди няколко дни стана ясно, че компанията е намалила цените на някои от предлаганите автомобили. Това би трябвало да е повод за радост - освен за хилядите потребители, които вече са направили своите предварителни заявки. Но сега се задава нова буря - този път относно реалните характеристики на функцията за автопилот на компанията. Всъщност става въпрос за доста популярно видео от 2016 г., в което се демонстрира въпросната технология.

В скорошно изявление Ашок Елусуами - директора на отдела, разработващ софтуера за автопилот на Tesla, коментира, че видеото е имало за цел да „изобрази какво е възможно да се изгради системата“, а не това, което клиентите всъщност могат да очакват от нея да направи. Той пояснява, че демонстрацията е „специфична за някакъв предварително определен маршрут“ в сравнение с производствената версия на технологията, която разчита само на информация от камери и сензори. Този предварителен маршрут е бил 3D картографиран, а системата е разполагала с „предварително зададена информация за шофиране“. С други думи автопилотът на Tesla не е бил способен на динамично планиране на маршрута. И преди са се появявали обвинения за това, но за първи път фактът е потвърден от служител на компанията.  
Остава неясно и дали автомобилът е работил със софтуер, способен да разпознава пътните знаци и сигнали, защото според същото изявление системата не е разполагала със „способност за управление, спазвайки светофарните уредби“.  
Втората пробойна идва от неподозирана посока - Елусуами заявява, че не знае за основните съображения за безопасност, като Operational Design Domain, известен също като ODD.  
Според Tesla ODD е „ключът към безопасността на автономните превозни средства“. Фразата се отнася до ситуации като география или време, в които е разрешено да работи автономно превозно средство. Например, ако автономно превозно средство може да се движи само в конкретен град при идеални метеорологични условия, тогава дъждовен ден в друг град ще бъде извън неговия ODD. Или Ашок Елусуами е пропуснал важна част в обучението си, или причината за неговия отговор е друга.  
Изказванията станаха обществено достояние като част от дело, заведено от семейството на Wei „Walter“ Huang, който почина през 2018 г., когато неговият Model X с включен автопилот се разби в бариера на магистрала. 

Снимки: Unsplash

Виж още: Автопилотът на Tesla се провали при снежни условия (ВИДЕО)