В днешно време все по-стандартни неща биват приемани като "заплаха", съответно какво остава за съвсем реалните опасности. Едва ли бихте искали те да еволюират и да бъдат "обучени". Но учените са на съвсем друго мнение: един вид боксови медузи могат да се учат и да променят поведението си единствено въз основа на визуална и механична стимулация. Проблемът е, че точно този вид медузи са прочути със спиращата сърцето отрова, която може да убие човек за 15 минути. Друго тяхно качество е, че могат да достигнат до 3 метра на дължина - предимство, от което не бихте желали да се възползвате. От друга страна, всеизвестен факт е, че медузите нямат мозък. Според екип от морски учени, публикували статия по темата в Current Biology, това е доказателство, че този тип същества учат чрез нервната си система и не се нуждаят от мозък, за да формират тези връзки. Това откритие оспорва дългогодишната идея, че асоциативното учене изисква мозък.
Изследователите демонстрираха това, като създадоха препятствия за тези медузи, използвайки ивици, които представляват корените на мангровите гори, по които те трябва да се движат в реалния свят.

Изследователите поставили съществата в кофи с черни и бели ивици, представляващи корените и водата. Според проучването при оптимална яркост медузите не се натъкват на тези препятствия, защото виждат ясно. Но когато изследователите намалили контраста, с течение на времето броят на сблъсъците се увеличил.
"Хипотезата беше, че те трябва да се научат на това", разяснява пред The New York Times авторът на статията Андерс Гарм. "Когато се върнат в тези местообитания, те трябва да научат: какво е качеството на водата днес? Как се променя контрастът днес?"
Медузите наистина са се научили. Броят на сблъсъците намалява с течение на времето, защото медузите се учат, като комбинират механични стимули - т.е. усещането за сблъсък с препятствия - и визуални стимули.

Снимки: Unsplash