"Вечните химикали" (PFAS), или перфлуороалкил и полифлуороалкил вещества, се намират в много домакински предмети, включително тефлоновите тигани с незалепващо покритили или конците за зъби. Според Агенцията за опазване на околната среда на САЩ днес съществуват най-малко 12 000 такива вещества. Всички те споделят една обща характеристика помежду си: въглеродно-флуорен гръбнак, който е една от най-силните известни връзки в органичната химия. Това е, което придава на обработените с PFAS съдове незалепващо качество. Същата тази характеристика обаче може да направи тези вещества вредни за хората. Тъй като са толкова издръжливи от молекулярна гледна точка, PFAS могат да останат в почвата и водата за поколения. Учените са доказали, че продължителното излагане на тях може да доведе до повишен риск от някои видове рак, намален имунитет и ефекти върху развитието на децата. Изследователите са прекарали години в опити да намерят начин да унищожат връзката въглерод-флуор, която прави PFAS толкова упорит, но до този момент не беше регистриран значителен напредък.

Но може би има лъч надежда - в проучване, публикувано в списание Science, група химици от UCLA, Северозападния университет и Китай установи, че смес от натриев хидроксид, химикал, използван в лугата, и органичен разтворител, наречен диметилсулфоксид, е ефективен при разграждането на голяма подгрупа на PFAS, известни като перфлуорокарбоксилни киселини или PFCA. Когато водещият автор Британи Транг нагрява сместа между 175 и 250 градуса по Фаренхайт (около 79 до 121 градуса по Целзий), тя започва да разрушава връзките между молекулите на PFAS. След няколко дни сместа може дори да редуцира всички флуорни странични продукти в безвредни молекули. Натриевият хидроксид е част от това, което прави сместа толкова мощна. Той се свързва с молекулите на PFAS, след като диметилсулфоксидът ги омекоти и ускорява тяхното разграждане.

Професор Уилям Дихтел, един от съавторите на изследването, каза пред The New York Times, че трябва да се свърши много работа, преди решението да заработи извън лабораторията. В действителност проблемът е огромен. През февруари учените изчислиха, че хората изхвърлят приблизително 50 000 тона PFAS химикали в атмосферата всяка година. Друго скорошно проучване установи, че дъждовната вода навсякъде по Земята не е безопасна за пиене поради повсеместното разпространение на тези вещества. Въпреки това учените са разбираемо развълнувани от откритието на Trang, тъй като то може да помогне на изследователите да намерят други нови начини за унищожаване на PFAS.

Снимки: Unsplash