Руски изследователи предполагат, че могат да изпратят съзвездия от сателити в Космоса, за да прожектират реклами в нощното небе над градовете, отразявайки слънчевата светлина в огромни образувания.

Това е интересна визия за бъдещето, която обаче със сигурност ще раздразни астрономите – които вече се борят със силно отразяващи сателитни съзвездия, съсипващи техните наблюдения, – както и всеки, който цени безпрепятствената гледка към нощното небе.

В нова статия, публикувана в списание Aerospace, изследователи от базирания в Москва технически институт Skoltech и Московския институт по физика и технологии заключиха, че изпращането на формация от сателити в орбита за показване на реклами над населените центрове може не само да бъде осъществимо, но и да струва само 65 милиона долара на мисия.

„От известно време изучаваме някои от по-техническите аспекти на космическата реклама“, каза в изявление първият автор Шамил Биктимиров, стажант-изследовател в инженерния център на Skoltech. „Този ​​път разгледахме икономическата страна на нещата и колкото и нереалистично да изглежда, доказваме, че космическата реклама, базирана на 50 или повече малки спътника, летящи във формация, може да бъде икономически жизнеспособна.“

Всеки отделен „пиксел“, или сателит на космическия билборд, трябва да е доста масивен, за да отразява достатъчно светлина и да направи всичко това финансово осъществимо. Биктимиров предполага, че всеки сателит може да бъде толкова голям, колкото слънчево платно от 32 квадратни метра, като се позовава на площта на LightSail 2, което е най-голямото слънчево платно, изпращано някога в Космоса досега.

Биктимиров и колегите му изчисляват, че приходите ще зависят от редица фактори, включително „облачност, студено време, което държи хората на закрито, и демографски състав на града“. Сателитите няма да показват реклама само на един бранд, а въртящи се редица различни реклами над следващия най-богат град в обсега им.

Но подходът има и един голям недостатък. Тъй като сателитите работят, като отразяват слънчевата светлина, те наистина биха били видими само около изгрев и залез, а не през нощта. Това обаче поне може да попречи на тези сателити да пречат на наземни наблюдения на нощното небе, заключават изследователите в своята статия.

Но при идеални обстоятелства, твърдят те, 91-дневна кампания може да генерира 111 милиона долара след разходите.

Дали компаниите изобщо биха били готови да направят крачка, като използват своите лозунги и лога, за да осеят с тях небето? Ако миналите усилия са нещо, което трябва да се вземе предвид, това далеч не е даденост. През 2019 г. руският стартъп StartRocket по подобен начин предложи да се показват масивни реклами в стил билборд в нощното небе. Три месеца по-късно StartRocket обяви, че е подписал договор с PepsiCo за изпращане на „орбитален билборд“ в Космоса – но скоро след това производителят на напитки разкри, че се е отказал от всякакви планове да предприеме подобно начинание със стартъпа.

Идеята за изпращане на микросателити в орбита само за да се показват реклами, вече се оказа доста противоречива, тъй като астрономите се застъпват за нощно небе, което е свободно от този вид дейност и остава възможно най-достъпно за цялото човечество. Остава да видим дали рекламодателите ще желаят да се присъединят към подобна практика, но това е малко вероятно.

Снимка: Unsplash

Виж още: Защитата на Земята от астероиди е сложна задача, която изисква глобално сътрудничество