1996-а беше интересна година. General Motors пуснаха първия серийно произвеждан и предлаган електромобил на пазара. Ясер Арафат бе преизбран (отново) за президент на Палестина, а Сабир Батия и Джак Смит, двама млади инженери, стартираха Hotmail - една от първите уеб-базирани мейл услуги в интернет пространството. Всъщност идеята им се оказва толкова добра и популярна, че само година по-късно Hotmail е закупен от Microsoft и днес е сред най-продължително съществувалите подобни услуги, претърпяла редица промени за близо 16-годишната си история.

Неотдавна Hotmail премина пред поредното и както се очертава - най-радикално преобразяване, превръщайки се в Outlook.com. С това името Hotmail престава да съществува и на негово място се роди уеб-базиран клиент за електронна поща от нова генерация, който ще промени начина, по който обменяме и управляваме своята email кореспонденция. Или поне така се надяват от Microsoft.

 

Едно ново начало

Ако използвате активно интернет още от 90-те години, то има голям шанс един от първите безплатни уеб-базирани електронни мейл адреси, които сте имали, да е бил хостван именно върху сървърите на Hotmail. В наши дни обаче Microsoft се реши да ребрандира изцяло услугата и да й даде името на друг популярен свой продукт - Outlook, който пък "придружава" Windows още от версия 3.1 насам, в ролята на десктоп мейл клиент.

Засега Hotmail все още ще продължи да съществува за известно време, като потребителите му няма да бъдат принуждавани (поне не насила) да преминат към новата услуга, но посланието е ясно: "Стягайте се - новата e-mail сила с марката Microsoft се нарича Outlook!"

Промените

Разбира се, цялата тази активност (най-вече онлайн) изобщо не е случайна. Тя е част от глобалния процес на "събуждане" на корпорацията, която през последните няколко години буквално лежа на стари лаври, в резултат на което днес й предстои да се изправи през, меко казано, агресивната конкуренция в лицето на Google и Apple.

Точно затова напоследък при Microsoft всичко е "онлайн" и "cloud", така че промяната и на този фронт едва ли може да се нарече неочаквана. Един от най-ясните знаци за желанието на компанията да скъса окончателно със "старото" е промяната в бизнес модела, на който почива Hotmail (сега Outlook) услугата.

Най-видимото проявление в това отношение е новият метод за изобразяване на реклами - вместо тромави applet-like минипрозорци, новата мейл услуга ще включва къси текстови рекламни карета в Gmail стил. Това без съмнение ще е добре дошло най-вече за мобилните потребители, голяма част от които избягваха използването на Microsoft уеб-базираните мейл услуги заради тромавото зареждане, причина за което, разбира се, бяха най-вече рекламните банери на Hotmail.


Освен това преходът от Hotmail към Outlook.com няма да е само визуален. Успоредно със старта на новата си/стара услуга Microsoft възнамеряват да предложат куп допълнителни опции, които вероятно ще имат двойна функция. От една страна, да мотивират по-старите си потребители да изоставят удобния, но остарял Hotmail сайт и да изберат лъскавия нов Outlook. От друга - в компанията се надяват пакетът екстри да изкуши потребители на други популярни уеб-базирани услуги (най-вече Gmail, разбира се) да се заинтересуват от Outlook.

Може би най-любопитната от новите опции, която без съмнение ще се хареса на по-младите (и на масовата аудитория изобщо), е интеграцията с така наречените social network сайтове. Вездесъщите Facebook, Tweeter и LinkedIn, при все, че почти всеки ден биват обричани на провал от куп зли езици анализатори, продължават напук на тях победния си ход и не губят популярност.

 

 

Outlook.com възнамерява да се възползва от това, предлагайки например възможности за импортиране на най-актуалните ви туитове, Facebook ъпдейти и линкове към вашия профил. От новия контролен панел на услугата ще можете дори да "харесвате" (Like), коментирате, ретуитвате или да отговаряте на всеки пост в любимата си социална мрежа направо от Outlook.

 

Всичко е в интерфейса

Допреди години, когато все още можеше да се говори за "битка на пазара за десктоп операционни системи", когато все още имаше OS/2, залозите бяха съвсем различни. Днес, болшинството функции на една типична ОС са повече от унифицирани, а благодарение на Apple (а след това и на Google) битката вече е въпрос на интерфейс. Точно затова и основният коз на следващия Windows (а и на всички Microsoft продукти от следващата генерация всъщност) е именно интерфейсът.

Outlook.com не прави изключение. Изящният нов външен вид на услугата в бледосиньо ще се стори подозрително познат на всеки Windows Phone или Windows 8 потребител и предлага абсолютно същото усещане за лекота и простота на употреба. Това определено е стъпка в правилна посока, особено на фона на дългогодишните критики към Hotmail, свързани с това, че е една от "най-претрупаните" email услуги от този вид.

Освен редизайн интерфейсът на Outlook.com е променен и концептуално. Целта отново е максимална простота и изчистен външен вид. Така например, когато нямате специално селектирани други опции, по подразбиране заглавният прозорец на услугата ви показва един-единствен елемент: този за създаване на ново съобщение.

 

 

Отделно прави впечатление, че контролният панел е значително по-изчистен от този на Gmail, който през последните година-две се сдоби с доста допълнителни елементи заради интегрирането на куп нови услуги.


Интересни са още и опцията Active view, която позволява директна интеракция на потребителя с всякакъв вид съдържание, което е част от техните електронни съобщения. Например всяка прикачена снимка може да бъде разглеждана директно в Outlook среда благодарение на Active view, без да се сваля локално.

 

Същото важи и за препратки към партньорски услуги, като YouTube, Flickr, LinkedIn и други.

Интеграцията с бъдещия Office 365 пакет (който, както знаете, ще бъде много онлайн ориентиран) също е интересен нов момент. Outlook.com ще ви позволява свободно опериране с Microsoft Word, Excel и PowerPoint документи, прикачени към вашите съобщения.

 

 

Те не само ще могат да се отварят директно в уеб браузър, но и да се съхраняват направо в SkyDrive, поддръжката на който също е интегрална част от новия уеб базиран мейл агент.

На финала Microsoft обещават и пълна интеграция със Skype (който от известно време също е собственост на компанията).

 

 

Засега тази услуга все още не се предлага, но в момента, в който бъде включена в пакета опции на Outlook.com, ще позволява директни Skype разговори от мейл услугата, без да е нужно стартиране на Skype.

Leaving Gmail behind...


Разбира се, това все още е само пожелание, съществуващо най-вече в смелите мечти на Microsoft, но ако все пак решите да напуснете Google екосистемата и да мигрирате към Outlook.com, софтуерният гигант се е постарал да направи този процес максимално лесен и безболезнен за вас.

Всъщност, ако се вярва на системния Outlook.com блок, с няколко клика ще получите абсолютно същия комплект опции и лекота на работа, но с малко по-различен интерфейс.

Трансформацията изисква няколко стъпки:

Стъпка 1: Outlook акаунт

Това е най-лесното. Дори ако вече имате съществуваща Windows Live, MSN или Hotmail регистрация, нещата стават автоматично и без ваша намеса. Ако пък досега не сте имали досег с някоя от многобройните онлайн услуги на Microsoft, създаването на нов акаунт отнема буквално няколко минути.

Стъпка 2: Пренасочване на всички Gmail съобщения към новия акаунт

За целта е нужно да влезете във вашия Gmail адрес и да го настроите така, че да пренасочва (forwarding) всички входящи съобщения към алтернативния си Outlook.com акаунт. При това няма пречка да запазите Gmail адреса си активен, но ако желаете, можете просто да го настроите така, че той да архивира или направо да изтрива вече пренасочените съобщения.

Стъпка 3: Прехвърляне на всички стари съобщения от Gmail в Outlook

За целта от полза ще ви е услугата Microsoft TrueSwitch.

Просто влезте на адреса й и следвайте инструкциите на екрана. Преходът отнема няколко клика на мишката.

Тагове:
Още от Social