Със сигурност ви се е случвало – работата не върви и имате нужда от малко разнообразие. Бързо решавате, че няма да е лошо да влезете във Facebook, където да се поровите и разгледате какво се случва. Моментната забежка се оказва по-дълга, отколкото сте предполагали, и така преминава половин час от живота ви, който никога няма да можете да си върнете. Най-често следва разочарование от напълно изгубеното време. Разочарованието е факт, но какво правите в следващия момент, в който имате нужда от разсейване – отново скок в социалната мрежа.

 

Лошото е, че според проучване на Мария Коникова (New Yorker) Facebook не е мястото, от което получаваме приятни емоции. Посещението му може да породи завист у нас (да, разбрахме, че ваканцията е била страхотна а бебето ви е най-готиното), може да ни накара да се чувстваме по-самотни (особено когато Facebook не се използва за увеличаване на контактите на живо) и като цяло съвсем успешно може да ни накара да се чувстваме по-нещастни. И все пак – продължаваме да сме редовни посетители. Разбира се, тук не говорим, че всеки посетител ще изпита тези негативни емоции, но това не е единственото проучване, което достига до подобни резултати. Интересно е, че много от тях дължат популярността си именно на социалната мрежа – материалът на Коникова има над 22 000 споделяния.

 

 

Кристина Сагиоглу и Тобиас Грейтмайар, поведенчески изследователи от университета в Инсбурк, Австрия, са направили опит да разберат откъде идва противоречието. Първо и те се уверили в резултатите от проучването на Коникова. Участниците в теста, които се ровили в социалната мрежа в продължение на 20 мин, показали понижаване на настроението спрямо хората от другите две групи (едните се ровили в интернет, а трети не правили нищо). Интересно е, че тези, разглеждащи социалната мрежа, имали и по-силно чувство, че времето им е било загубено – не трябва да забравяме, че третата група не правила нищо.

 

Двамата учени открили улика, която да ни разкрие защо продължаваме да се връщаме толкова редовно към мястото, което само влошава емоционалното ни състояние – смятаме, че ще си прекараме добре там. В друг експеримент участниците били попитани дали ако прекарат 20 минути във Facebook, ще им повлияе по-зле или по-добре. Противно на предишните резултати, хората смятали, че ще се почувстват по-добре.

 

„По всичко личи, че потребителите имат грешна представа за влиянието, което упражнява Facebook върху тях“, обяснява Сагиоглу. „Явно те не осъзнават, че социалната мрежа влошава емоционалното им състояние.“

 

 

Каква е причината за това? Учените смятат, че това е типичен случай на лична прогноза за емоционалното състояние – опит да предугадим как ще се чувстваме в бъдещ момент. През годините психолозите са открили, че хората въобще не можем да се справяме с това и сме много зле в тези предположения. Често смятаме, че ще сме много по-тъжни след някое неприятно събитие. Същото важи и за приятните ситуации. Според някои поведенчески изследователи това се дължи на вида потребители в социалната мрежа – активни потребители (хора, които публикуват различни неща) и пасивни – тези, които просто преглеждат новините и профилите на други. Тази разлика може да раздели и хората, които имат наистина приятно от тези, които имат неприятно изживяване.

 

„Последните резултати сочат, че пасивното разглеждане има негативен ефект“, допълва Сагиоглу. „Всъщност това е пасивно попиване на информация от други хора се смята за загубено време, а това води до спад в настроението.“

 

Това означава, че не всяко сърфиране във Facebook води до понижаване на настроението. Ако влизането в социалната мрежа е свързано с прост преглед на списъка с новини, това води до понижено настроение, но ако се води разговор с приятел, правят се уговорки за срещи или се коментират усилено снимки и събития, хората излизат от мрежата с повишено настроение. Изводът е, че не е нужно да избягваме Facebook, просто трябва да правим посещенията му колкото може по-значими.

Знаете ли, че Facebook ни "принуждава" да използваме Messenger приложението