Разговаряме с Борислав Георгиев, Главен мениджър на D-Link за България. Неговият професионален път започва преди години в утвърдената компютърна фирма Most Computers, където от технически сътрудник при постъпването си след 5 години заема поста мениджър „Продажби“. Кариерата му продължава в международния дистрибутор Asbis като отговорник за дистрибуцията на престижни марки като Asus, Prestigio и Archos за страната. През 2014 г. постъпва в българския офис на добре известната тайванска компания D-Link на позицията мениджър ключови клиенти, а две години по-късно заема главния мениджърски пост.
Какви са резултатите и пазарното присъствие на D-Link на българския пазар?
Продажбите на D-Link в България растат със стабилни темпове през последните години. През 2017 г. реализирахме ръст повече от 25%, като по този показател бяхме лидер сред европейските офиси на D-Link и за това получихме специална награда от компанията. Крайните потребители познават нашите wifi рутери, където се доказахме като номер две на пазара, а бизнесът разчита много на нашите суичовете, където D-Link е всепризнат в класа на интелигентните суичове.
На какво според вас се дължи успехът ви?
Бих казал, че това е комбинация от множество фактори. От една страна, компанията продължи да предлага иновативни продукти без компромис в качеството и на разумна цена и, от друга страна, поддържаме много високо нивото на партньорите, които предлагат нашите продукти на пазара и се грижат за обслужването на клиентите. Напоследък се забелязва бавна, но трайна тенденция потребителите да не правят своя избор само на база цена. Те все по-внимателно проучват продуктите, оценяват ги доколко биха посрещнали нуждите им, търсят отзиви дали работят надеждно и вземат предвид дали са препоръчани от други потребители като тях. Мнението на пазара за нашите продукти е много високо и това се вижда с резултатите.
Защо вашите рутери са предпочитани от потребителите?
Повечето обикновени потребители не се интересуват какви рутери ползват или трябва да си вземат. Доста от тях дори нямат представа какъв модел ползват или къде се намира в техния дом. Причината е, че интернет доставчиците предоставят техен рутер при подписване на договор за ползване на услугата им. Тези обаче, които имат нужда от по-добро покритие, по-високи скорости, приоритизиране на трафика или повишена сигурност, търсят варианти, които могат да им предоставят само утвърдени производители като D-Link. Смея да твърдя, че развойните ни екипи въвеждат първи най-новите стандарти и технологии, а маркетинговият ни отдел поддържа оптимална продуктова гама, покриваща широки изисквания на потребителите. И още - избягваме практики да орязваме възможности на продукти или да ги изработваме с нискокачествени материали, за да намалим тяхната себестойност, нещо, към което някои конкуренти прибягват, за да печелят предимство при сравнение на цените. Доказателство за това е, че нашите рутери работят добре и не се развалят - за миналата година процентът дефектирали устройства е едва 0.04%.
Какви са най-разпространените митове, по които хората все още оценяват рутерите?
Любим въпрос на крайните потребители е какъв е радиусът на покритие на даден рутер. На пазара има много спекулации, че даден модел има обхват от 50 метра, друг – 100, защото бил с по-мощен сигнал или имал по-големи антени. Реалностите обаче са други. Заблуда е например да се смята, че по-голямата по размер антена автоматично води до по-голям радиус на покритие. Тя няма способността да излъчва по-силен сигнал, тъй като максималната мощност на сигнала на тези устройства е обект на строги европейски регулации и се доказва със сертификати за съответствие. И друго - проникването на сигнала в апартамент или къщата зависи от много фактори като броя и материала на стените, местоположението на рутера, наличието на радиосмущения от други уреди в съседство и т.н. и няма как да се гарантира предварително какъвто и да било показател за радиус. Има един парадокс - в желанието си да имат по-мощни уреди, хората все още ползват стари модели, които обаче не могат да работят на скоростите, които в момента доставчиците могат да предоставят за достъп до интернет.
Какви мерки за сигурността на рутерите предприемате, предвид опасенията в тази област?
Това е област, която винаги сме разглеждали сериозно и сме вземали мерки. Последният ход в тази насока е вграждането на антивирусна програма директно в рутера. По този начин гарантираме по-голяма сигурност за потребителите и намаляваме шансовете за прониквания в домашната мрежа. D-Link осъществява това в партньорство със специализирания разработчик McAfee.
Суичовете за бизнеса са друга ваша ключова категория. С какво се характеризира този сегмент на пазара?
Търсенето на добрите стари суичове продължава да го има въпреки разпространението на безжичните технологии. Разбира се, бизнесът предпочита т.нар. интелигентни суичове, които предоставят и захранване по мрежата. Дори търговците продължават да се учудват колко много такива устройства продават, без да усетят, тъй като тяхното внимание в повечето случаи е концентрирано върху рутерите. Но суичовете са подходящи както за офиса, така и за вкъщи, когато искаш да свържеш с кабел повече устройства и паралелно с това да разполагаш с безжична връзка. Да, всички модели рутери позволяват да се свържат с кабел още няколко устройства, но не повече от 4, като най-често рутерите на телекомите предлагат само два порта. Търсенето на суичове от бизнеса се обуславя не само от увеличеното предлагане на офис площи, но и от нуждите на динамично развиващи се сектори, например видеонаблюдението, търговията на дребно и т.н. При бизнес суичовете нямаме конкуренция, тъй като се позиционираме в средния клас, където предлагаме оптимални модели и търсенето е устойчиво. Доказателство за това е, че в групата на бизнес продуктите реализирахме и най-големия си ръст миналата година – 98%. Към портфолиото вече активно добавяме и суичове за индустриални и специализирани нужди – като например такива за центрове за данни.
През настоящата година D-Link обогати гамата си от свързани устройства тип Интернет на нещата (IoT). Какви са стратегическите планове на компанията в тази сфера?
D-Link от години има продукти за контрол или управление на различни параметри в дома. Те са обособени в самостоятелна продуктова линия, наречена Connected Home (Свързан дом), и вече са добре познати и търсени от потребителите. Подходът, който преди години нашата компания прие, бе да осигури висококачествен хардуер, който да бъде максимално отворен за различните платформи, които съществуват на пазара. Стартирахме партньорство с утвърдени компании като Apple, Google и Amazon, като направихме съвместно с тях редица свързани устройства. Нашите продукти като правило се поддържат софтуерно и от трите технологични гиганта, включително имат съвместимост с гласови асистенти като например Google Assistant. Самите ние също разработихме унифицирано приложение за контрол Mydlink, което е налично за основните платформи iOS и Android. Интересът към нашите продукти в България е силен и расте. Потребителите познават добре нашите камери и оценяват техните качества и надеждност. Наскоро пуснахме модели, които издържат на автономна работа, тоест на батерия до 10 месеца, и това още повече ще разшири приложението им. В продуктовата линия „Свързан дом“ имаме много други продукти като интелигентни контакти, сензори за движение и влага, звукови аларми. Смятам, че едни от основните пречки за по-масово разпространение на IoT решенията у нас, като покупателната способност на хората и техните резерви относно сигурността на устройствата, постепенно ще бъдат преодолени и този сегмент ще се разрасне неимоверно.
D-Link наистина има забележително присъствие на пазара. Как успявате да се справите с предизвикателството да бъдете единствен служител в българския офис на компанията?
Дали един човек е достатъчен да обслужва подобна компания в България? Мисля, че доказвам, че това е осъществимо и се постигат видими и добри резултати. От една страна, живеем в малка държава, а, от друга, имам богат опит в IT сферата и най-вече в компании, които се занимават с дистрибуция на техника и технологии. Поради тази причина се познавам с повечето основни клиенти, което улеснява значително работата ми и контакта с тях. Това, което ме кара да се чувствам удовлетворен, е, че хората не ме търсят, за да се оплакват от продуктите ни, въпреки че служебният ми телефон е публичен. Ако все пак има случай на технически проблем, което се случва обикновено на два месеца веднъж, той се разрешава сравнително бързо и лесно. Което подчертава качеството на нашите продукти и политиката ни за клиентско обслужване.