Явор Петров е главен изпълнителен директор на iCard от 2018 г., като работи за компанията от нейното създаване през 2007 г. По пътя на своето професионално израстване той изпълнява функции от софтуерен анализатор до множество отговорни позиции в отдела за софтуерни разработки и технологии. Благодарение на неговия стратегически подход iCard AD продължава да разширява партньорствата и членствата си в локални и международни платежни системи и организации.

Още от създаването на iCard AD в концепцията ѝ е вградена идеята за иновативен подход във финансовите услуги, който да осигури лесни и достъпни технологични решения за разплащане, както и инструменти за управление на финансите. Компанията е с дългогодишна история и е лицензирано дружество за електронни пари, с присъствие както на българския, така и на европейския пазар.
Предимствата на финтех дружества като iCard AD са, че могат да отговорят на изискванията за бързина и оперативност, които са нужни на съвременния потребител. Компанията развива разнообразни услуги – приемане и обработка на плащания, издаване и персонализация на дебитни и кредитни карти, откриване и обслужване на сметки за електронни пари, ATM услуги и др. Тя нашумя повече с предлагането на едноименния си дигитален портфейл iCard, с който можете чрез смартфона си да извършвате мобилни плащания, да добавяте в него карти за лоялност с отстъпка от редица търговци и др. Компанията е лицензирана да оперира с различни платежни карти, носещи логото на Visa, Mastercard и JCB.

Разкажете малко повече за дигиталния портфейл iCard, който е един най-новите ви проекти в сферата на новите технологии за разплащания?

Дигиталните технологии и тяхното налагане са основните фактори, които проправят пътя на бъдещите разплащания. Все повече ще плащаме чрез устройство или изцяло онлайн за сметка на парите в брой. Хората все по-често използват своя мобилен телефон както за комуникация, така и за да направят онлайн поръчка, да платят своите сметки, дори и по отношение на финансовото си обслужване. В същото време цялата тази технологична трансформация създава големи предизвикателства за възприемането им от бизнеса и потребителите. Ние ги приехме – започнахме изграждането на дигиталния портфейл iCard. Той комбинира в едно финансови и нефинансови услуги. С него клиентът разполага с безплатна сметка за електронни пари с IBAN и две виртуални платежни карти – Mastercard и Visa, за пазаруване онлайн, абонамент и други плащания, като има възможност да увеличи броя на виртуалните си карти до 20. Първите две карти получава напълно безплатно директно с инсталацията на портфейла. Допълнително портфейлът предлага безплатна дебитна карта, свързана със сметката в него, която позволява тегленето на пари в брой от банкомати в целия свят. Друго негово предимство е възможността да се дигитализират и съхраняват в мобилното приложение всички карти за лоялност с баркод, които потребителят има от различни търговци. С iCard клиентът може да изпрати пари на приятел, близък и на всеки друг, като парите пристигат за секунда и този превод е напълно безплатен между потребителите на приложението. Дигиталният портфейл позволява да се извършват преводи в евро на конкурентни цени. Той дава възможност да се плаща на POS терминал само с доближаване на мобилния телефон, като средствата се приспадат от сметката на дигиталния портфейл в реално време. Безконтактните операции за момента са възможни само с телефони с операционна система Android. Сигурността на потребителите е подсигурена от шестцифрен код за сигурност или достъп с пръстов отпечатък, както и чрез допълнителните функции за определяне на лимити и блокиране на картите само с едно докосване. Като цяло основната задача на дигиталните портфейли е да улеснят ежедневието на потребителите. На нашия пазар се появяват дигитални портфейли, които позволяват плащането и на комунално-битови сметки.

Как се развиват безконтактните разплащания в България и на какво се дължи интересът към тях?

Все още на нашия пазар най-разпространените начини на разплащане са два – с дебитна карта и в брой. Значителен е и броят на хората, които ползват безконтактните плащания с карта – това показват данните от проучването, което направихме наскоро с изследователска агенция Explica. Близо 80% от анкетираните са отговорили, че са използвали този начин на плащане през последните три месеца. Тази тенденция ще остане стабилна и започва да се превръща в масова практика, тъй като хората възприемат картите като един от относително сигурните начини за разплащане. Не е за пренебрегване и фактът, че има добри условия за такъв тип трансакции. Големите търговски вериги, обекти и учреждения в България разполагат с POS устройства, които позволяват извършването на картови и на безконтактни плащания. Съгласно същото проучване 61% от запитаните продължават да плащат комунално-битовите си сметки във физически обекти. Сумарно обаче делът на хората, които използват варианти на онлайн плащания, е по-голям – 74%. Макар плащането на място да е най-използваният метод, той далеч не е най-предпочитаният. Разликата между ползване и предпочитания показва потенциал за преминаване към безкасови плащания

Продължава ли българинът да е голям традиционалист и консерватор, когато става дума за парични преводи и разплащания?

Резултатът от направеното проучване показва обръщане на тази тенденция, като използването на дебитната карта остава предпочитано средство за плащания за българския потребител – 91% от запитаните го използват. Вторият предпочитан метод е плащането в брой (87%), а на трето и четвърто място се нареждат плащането чрез банков превод и онлайн банкирането. Въпреки че българският пазар е кешов пазар, започва да се наблюдава промяна, като все повече хора започват да се обръщат към съвременните методи за онлайн банкиране, както и да показват положително отношение към дигиталните портфейли.

Явор Петров

Какви са основните тенденции, които да очакваме във финтех сегмента в бъдеще в страната?

Наличието на модерни методи – различни дигитални портфейли и възможността потребителите да избират между различните начини на плащане, води и до тяхната взискателност към условията, които предлагат тези услуги. Данните показват, че липсата на месечни и годишни такси за поддръжка, проследяването на баланс и движение по сметки в реално време, сигурността, както и опцията средствата от сметката да бъдат изтеглени в брой, са водещи при избора на финансови услуги – изисквания, които дигиталните портфейли и в частност iCard покриват изцяло. Тенденцията е броят на компаниите на българската финтех сцена да се увеличава. Паралелно с това ще излизат нови и удобни приложения и платформи, които ще предлагат разнообразие от услуги – застрахователни, получаване на оферти и др. В хода на развитие ще се увеличава количеството и качеството на услугите, с което добавената стойност за клиента и оптимизацията на преживяванията ще нарастват.

Кои ще са финансовите услуги на бъдещето?

Развитието на информационните технологии в областта на финансовия сектор дава възможност за по-иновативни платежни услуги. Виждаме как стандартните финансови продукти постепенно започват да мигрират в мобилните ни телефони. Ползваме ги и онлайн чрез платформи за онлайн банкиране. Като цяло трансформацията на финансовите услуги ще продължи и в бъдеще. Знаците: във финансовия и банковия сектор постепенно започват да навлизат облачните и блокчейн технологии. Блокчейнът тепърва ще се развива технологично и ще навлиза в различни сфери на обществения живот, като финансовият сектор няма да направи изключение. Очакванията са блокчейн технологията значително да опрости традиционните банкови операции и да намали времето за обработка. Друг много важен елемент е новата директива за платежните услуги PSD2, с която се очаква развитие на интегриран европейски пазар на дигитални услуги, навлизане на нови контрагенти и повече иновативни финансови решения за потребителите.

Тагове:
Още от Social