Едно интервю с Бойчо Станков, старши мениджър Безжични мрежи в дирекция Архитектура, планиране и изграждане на мрежата във VIVACOM.
Наскоро спечелихте призванието „Най-бързата мобилна мрежа в Европа“. Бихте ли ни разказали в цифри и факти за каква скорост става дума?
Мобилната мрежа на VIVACOM се доказа като най-бързата в Европа. Тя отбелязва най-висок Speed Score TM**, който е базиран на строгите анализи на Ookla на инициирани от потребителите тестове, направени със Speedtest®. Анализът обхваща първата половина на 2020 г., като са извършени над 127 000 теста от над 44 000 уникални потребители в България. Във VIVACOM на фокус винаги са били услугите за предаване на данни, а стратегията ни е да сме технологичен лидер. Например още през 2010 г., 18-и в света, стартирахме 3G на ниските честоти. Още със стартирането на 4G през 2016 следваме агресивна стратегия за прехвърляне на ресурс от старите 2G и 3G технологии и днес почти 90% от мобилните данни са през 4G технология. Максималната скорост на пренос на данните за стандартно 4G устройство в мрежата на VIVACOM при сваляне е 112 Mbps, а при качване – 37.5 Mbps. Все повече устройства поддържат 4.5G технологията, с която се достигат значително по високи скорости поради едновременната работа на няколко честоти и по-добрата модулация. С 4.5G в момента сме покрили 90.88% от населението на страната. Този резултат не е случаен. През годините VIVACOM получи няколко признания за най-бърза мобилна мрежа в България. Сега това става и в европейски мащаб, което е признание не само за нас като телеком и усилията ни за постоянно развитие на инфраструктурата, но и за страната като цяло. Според предишни годишни доклади на OpenSignal – друг анализатор на данни за мобилните мрежи, България винаги е била в Топ 10 по скорости на сваляне. Мога с гордост да кажа, че тук инженерите и хората, които се занимават с технологии, са изключителни професионалисти.
Какво точно представлява и измерва официалният тест за скорост на мрежата Speedtest?
В ежедневието се налага да се свързваме по различни начини към интернет. Можем да използваме например домашната безжична Wi-Fi мрежа, тази на работното място, обществена точка за достъп и много други. Всички те осигуряват различна скорост за изтегляне (download) и качване (upload). Speedtest на Ookla е едно от най-популярните приложения за измерване на тези параметри от самите потребители. Speed Score TM се формира на база скоростта на изтегляне (download) и качване (upload) на мобилната мрежа на всеки доставчик, за да оцени достигнатите скорости в мрежата.
На практика скоростта е в основата на получаването на достъп до различни данни – видео, звук, сайтове в интернет. Бързината е от ключово значение за съвременното общуване, нещо, в което светът се убеди категорично по време на карантината. Всички аспекти от нашата дейност като отделни личности и като общество изискват бърза и качествена връзка. Постоянно използваме технологиите – за навременен контакт с близките, на работното си място, независимо дали сме с офис, или работим дистанционно, в социалните медии, за споделяне и гледане на видео. Образованието също изисква отлична онлайн връзка. Примерите са много – обществото се дигитализира с темпове, които налагат изключително качество на връзката. Свързаността е предпоставка за успех. Ние във VIVACOM си даваме ясна сметка за това и работим постоянно за осигуряване на все по-бърза мрежа.
Навсякъде ли в България могат да се постигнат максималните скорости за мобилен интернет?
Достигането на максимални скорости зависи от много фактори – от това, къде се намирате, вътре в сграда или навън, колко други потребители има около вас, а от огромно значение е и какво устройство използвате. Нашият стремеж е да предоставяме услуга с еднакво високо качество на всичките си клиенти, независимо къде и кога я използват. Затова самото изграждане на мрежата и динамичното разпределяне на капацитета е изключително важно. Усилията ни в тази посока донесоха и високи резултати – още в края на миналата година 4G мрежата покрива 99.94% от населението и 97.58% от територията на страната. 4.5G мрежата, едновременно ползвана на повече от една честота, покрива 90.88% от населението на България. Тук е мястото да кажа, че всички наши клиенти на мобилни услуги ще получат подарък 10 000 MB през приложението My VIVACOM, за да се насладят на най-бързата мрежа в Европа. Достатъчно е да са регистрирани в него. Мегабайтите могат да се заявят еднократно до 31.10.2020.
Как се създава и поддържа една толкова високоскоростна мрежа?
Ключовата дума тук е постоянство. Ние във VIVACOM имаме дългогодишна практика да инвестираме в избора и обучението на най-добрите телекомуникационни инженери. Това, наред с инвестициите, които правим, са главните предпоставки за успеха ни. Цифрите говорят сами – през 2019 г. VIVACOM е вложил 205.3 млн. лева в технологичната си инфраструктура, а през последните 10 години сме вложили над 2 млрд. лева в развитие и подобряване на мрежата и в предлагането на нови продукти и услуги. За да бъда още по-конкретен – по отношение на техническото изграждане и поддържане на мрежата за мобилен достъп нашите усилия са насочени към избиране на най-добрите физически локации за изграждането на инфраструктурата на мобилната мрежа, преценяваме внимателно възможностите за най-ефективното използване на честотния спектър в зависимост от конкретните потребности и извършваме оптимални настройки с цел постигане на най-добри резултати. И, разбира се, постоянно модернизираме софтуера и оборудването си.
Какво очаквате да предложи компанията в бъдеще – как ще задържи лидерската си позиция?
Продължаваме да инвестираме в подобрение на мрежата и през тази година въпреки усложнената икономическа ситуация. Стремежът ни е да предлагаме изпреварващо най-модерните услуги, продукти и решения на нашите потребители, които оценяват това. Клиентът винаги е на фокус, което ни задължава да предвиждаме развитието на пазара на технологии и да предоставяме най-актуалните достижения в областта.
Текст: Интервю с Бойчо Станков, сп. HiComm брой 217 (есен)
Снимки: VIVACOM
Виж още: Интерактивната ТV на VIVACOM: нов облик и възможност за гледане с друг доставчик на интернет (РЕВЮ)