Единственият важен екран в домовете ни, който все още не е завладян от Apple, Google или Microsoft, е този на телевизора. Без значение дали телевизията се променя или умира, потребителското поведение еволюира изключително бързо, особено след по-младите зрители. Все по-малка част от зрителите гледат телевизия в реално време, гледането на таблети и смартфони става все по-популярно, а използването на втори екран по време на относително пасивно гледане на телевизия е масово поведение. Телевизията не може да оцелее дълго в съвременния си вид, но телевизорът продължава да заема ключово място в повечето холове. Разглеждайки го като голям, споделен екран, а не като приемник за телевизия в реално време, бъдещето на телевизора не е много по-различно от това на смартфона, таблета и компютъра. Борбата за телевизора вероятно ще бъде една от важните технологични тенденции на 2016 г., особено ако не се забави за пореден път.
Закъснялата революция
Apple, Google и Microsoft присъстват на екраните на доста телевизори от години. Apple TV и Xbox 360/One са относително масови устройства, докато Android TV все още не е толкова популярна платформа. Не бива да забравяме, че тя бе анонсирана значително по-късно, но има ключово предимство, че идва предварително инсталирани на някои нови телевизори от среден и висок клас.
Спокойно можем да заявим, че всичко, случило се на най-големия екран в дома ни досега, е само подготовка за началото на истинската революция. За съжаление фокусът върху таблетите и wearable устройствата не позволи на Apple и Google да инвестират достатъчно време и усилия върху продуктите си за най-големия екран в дома ни. Все повече слухове и прогнози обаче твърдят, че телевизорът е следващото голямо нещо и можем да очакваме важни новини още преди края на 2015 г.
Без нови телевизори
Джийн Мюнстър стана известен с грешните си прогнози за телевизора на Apple, които продължават да не се сбъдват почти десет години. Всъщност нито Google, нито Apple имат интерес да се опитват да ни продадат нови телевизори. И двете компании иновират в областта на софтуера и управлението, но надали имат интерес да конкурира Samsung, LG и Sony в областта на хардуера. Покупката на нов умен телевизор е и относително сериозна инвестиция, която потребителите правят рядко. Много по-логично е компаниите да разчитат на достъпни устройства като Apple TV и Chromecast, които се превръщат в почти незабележима част от и без това богатата система от устройства под телевизорите ни.
Вече може да купите телевизори с Android TV (като този), но те не са част от основната стратегия на Google, поне не през следващите две години. Разбира се, компанията има интерес колкото е възможно повече продадени умни телевизори да използват Android, но по ценни са тези, които вече са в холовете на потребителите.
Статията продължава на следващата страница.
Гейминг, гейминг, гейминг
Склонен съм да вярвам, че една от ключовите функционалности на бъдещите ТВ продукти на Apple и Google ще бъде геймингът. Двете компании надали се опитват да конкурират “големите” изживявания, които предоставят PS4 и Xbox One. От това няма и нужда. Неангажиращият или кежуъл гейминг заема все по-голям дял от пазара, навлизането в него е по-лесно и достъпно, а покриването на по-широка демография е факт. Дори потребители, които имат “истинска” конзола, не винаги искат да играят “истински” игри. Понякога бързите и неангажиращи заглавия, които сме свикнали да играем на таблетите и смартфоните си, са точно това, от което имаме нужда. Въпрос на време е те да се появят на големия екран с адекватна контролна схема.
Ключовото предимство на App Store и Google Play е огромният набор от достъпни и дори безплатни игри. Няма нужда да ги сравняваме с поглъщащи изживявания като The Last of Us — те представляват съвсем отделна категория забавления.
Време е да срежем кабела
Все по-често потребителите говорят за “рязането на кабела”. Актуалните предложения на Apple и Google все още не са достатъчно пълноценни, за да убедят всички да вземат това решение. Това обаче е на път да се промени. Гиганти като HBO демонстрират, че желанието за откъсване от архаичния модел на кабелните доставчици е двустранно. Както за потребителите, така и за HBO е по-изгодно плащането на директен абонамент за HBO Go, вместо за голям, надут пакет с трилиони канали, 90% от които никой не гледа.
Кабелните доставчици са звеното, където иновацията в телевизионния сегмент се бави или напълно спира. Ужасните интерфейси и дистанционни управления на сеттоп кутиите им нямат шанс дори пред първите версии на това, по което работят Apple и Google. Разбира се, кабелните доставчици, които са и основни интернет доставчици в много части на света, са готови на всичко, за да спасят бизнес модела си. Това обаче надали ще бъде възможно, тъй като редица проучвания показват, че те са най-мразените компании в своите страни.