Имайки предвид, че оставяме зад гърба си едно от най-слабите изложения според мен в последното десетилетие, за Е3 2018 се изписа и изговори много. Всъщност тази теза е насочена по-скоро специално към трите конзолни компании - Sony, Microsoft и Nintendo. А защо мисля така, в следващите редове.
Тазгодишното Electronic Entertainment Expo, по-популярно под името E3, предизвика поредната тиха революция в света на гейм индустрията. В навечерието на неговото откриване очакванията бяха изключително големи. От една страна предварителната информация гласеше, че в него ще участват голям брой компании от света на игрите и технологиите, включително инди представители и издатели. Изложението регистрира както повишена активност на участниците в него, така и огромен интерес от страна на преса и фенове. За съжаление сега, когато E3 2018 е вече зад нас, е време за трезва преценка. Компаниите събраха багажа си и отлетяха от Лос Анджелис, а десетките хиляди посетители се разотидоха с горчивия вкус в уста, че не са видели нищо кой знае колко ново и революционно.
Sony гледа по-далеч напред
Представянето на Sony се оказа противоречиво, особено за онези фенове, свикнали да очакват нови ексклузивни игри от високо качество, с които марката PlayStation е известна. От друга страна, нямаше нови неща, но те показаха детайли за игри, които се очакваха. Получи се една много концентрирана презентация и - поне за някои - с най-интересните игри, ако изключим Cyberpunk. Но фактът, че не видяхме нито един нов ексклузивен анонс и вече известните игри останаха без дати на излизане, не може да бъде пренебрегнат. Просто няма неоповестени ексклузиви за PS4, оставени в творческия резервоар. (Или ако има, Sony мъдро е решила, че е твърде рано или E3 не е подходящото място за някои от тях.)
Това не е задължително проблем. Въоръжени със знанието, че няма от какво да се изненадаме, можем да се отпуснем и да се насладим на обширни демонстрации на четири страхотни и красиви игри. Добре е, че Spider-Man е само на няколко месеца от премиерата си, защото тази забавна супергеройска история от Insomniac направо се моли да се играе и в действителност не се нуждаеше от друго прекалено подробно демо, пълно с персонажи и опасности, за да разпали допълнително интереса ни.
Microsoft "спечели" Е3, но има дълъг път
Истинската бомба дойде с обявяването на драматично разширяване на Microsoft Game Studios, включващо имена като Playground Games, Ninja Theory и ново студио начело с ветерани от Tomb Raider. Тези пет нови, вече изцяло притежавани от Microsoft студиа представляват сериозен талант, който ще бъде посветен единствено на създаването на игри за Xbox в бъдеще и трябва - ако бъде добре управляван - да направи драматично подобрение в този недостиг на ексклузивни игри в рамките на няколко години. Не бива да се заблуждаваме обаче - несериозно е да се очакват непосредствени анонси и хитови заглавия, които да спасят това поколение за Microsoft. Една ААА игра от най-висок клас се прави за три-четири години (в случая с новата God of War дори пет), така че, каквито и да са новите проекти, те по-вероятно ще останат за следващата конзола на компанията.
В заключителните си бележки за пресконференцията на Microsoft на E3 Фил Спенсър спомена, че хардуерният екип на Xbox вече работи усилено над следващата Xbox конзола. Буквално не беше дадена друга информация за новата конзола и вероятно ще минат още няколко години, преди тя да се появи по рафтовете. Той също така обяви нова стрийминг мрежа за игри, която ще позволи на играчите да пускат игри на своите Xbox конзоли, PC и мобилни телефони. Спенсър завърши представянето си, като потвърди, че Microsoft се ангажира да получи по-хитови ексклузивни заглавия за Xbox.
Споменаването мимоходом на следващата Xbox конзола бе най-интересният момент от презентацията. С това Microsoft потвърди нещо, което реално не бе напълно сигурно - че ще видим нов хардуер от нея. Имайки предвид, че конзолният бизнес на компанията е най-слабото перо от Тримата големи (PlayStation е основен играч в каталога на Sony, а Nintendo е изцяло гейм компания), най-големите песимисти очакваха софтуерният гигант да вдигне бялото знаме след злополучния Xbox One и да премине към някакъв онлайн/стрийминг/мултиплатформен модел. Дори такава да е фундаменталната тенденция, Microsoft поне възнамерява да изкара още едно класическо поколение. Разбира се, още е рано да коментираме каква форма ще приеме новият Xbox и доколко наистина ще остане твърдо в локалния хардуер, а не в облака. Споменаването на "конзоли" в множествено число навява на мисълта, че Спенсър и компания планират две ревизии от самото начало: базова за 1080р и високобюджетна за 4К60, или нещо като Xbox One и Xbox One X, но едновременно.
Това е отчасти защото Microsoft вече не мисли за Xbox като една машина и не я възприема така от известно време: това е семейство продукти и услуги, при които вашите лицензи за игри работят в множество конзолни варианти и PC (а в бъдеще и стрийминг) и които също са обвързани с алтернативни предложения като Xbox Game Pass. В този гъвкав контекст една нова и по-мощна конзола не е толкова голям екзистенциален фактор.
Но има и по-проста причина: трябваше да го чуем от устата на Фил Спенсър. Xbox отнесе много удари в този кръг на конзолата война и Спенсър досега бе в състояние само да повдигне малко марката от незавидното положение, където неговите предшественици я оставиха. Трябваше да разберем, че корпоративният гигант не се отказва от визията, както казва Спенсър, "да играете страхотни игри на конзолата на телевизора си". Така че беше наистина чудесно да го чуем. Гейм индустрията ще бъде много по-бедна без всичко, което Xbox е направила за нея през последните 17 години, и сега можем да се чувстваме уверени, че балансът между тримата големи ще бъде запазен.
Nintendo забавя оборотите
Подобно на това, как EA бе отговорна за стартирането на E3 с положителен тон, задачата на Nintendo бе да се увери, че събитията от изложението приключват с апломб. Прекарвайки почти 30 минути в показване всеки един от 66-те герои, които ще се появят в Super Smash Bros. Ultimate за Switch, със сигурност е един от начините да се опитате да постигнете това, но без значение колко арени, герои и нови движения са в новата Smash игра, библиотеката на Switch се нуждае от тласък през 2018 г.
За съжаление не е ясно дали това ще се случи. Nintendo продължава да страда от същия проблем, от който винаги е страдала - липса на подкрепа от трети страни. Отново сме без Battlefield, Call of Duty, Overwatch, Just Cause или Kingdom Hearts. Да, макар да получаваме все повече независими игри на Switch, нуждаем се от постоянен поток от заглавия както от Nintendo, така и от големите издатели и студиа. Не съм сигурен, че Super Mario Party, Маrio Tennis Асе и Smash са достатъчни за останалата част от годината, но поне Fortnite най-накрая е в eShop. Като цяло, ако търсите причина да си купите Switch, представянето на Nintendo на Е3 сякаш не ви я даде. Super Smash Bros. е емблематично заглавие за милиони геймъри, но те попадат в онази ниша, която толкова често сме свикнали да виждаме и по другите платформи - онлайн гейминг, при това на високо техническо ниво, което прави играта потенциално не толкова достъпна колкото един шутър. Ако не сте фенове на Super Smash Bros., Switch трудно може да ви притегли с нещо качествено ново до края на годината. А това е разочароващо.