По всичко личи, че и 2021 (по един или друг начин) ще мине под знака на глобалната COVID пандемия. За разлика от предната година обаче светът постепенно започва да се отърсва от първоначалния шок на медицинската криза и ако не да излиза от нея, то поне все по-успешно да се адаптира към новите реалности.

Вижте още: Тъжно, но логично: без най-голямото изложение за игри E3 на живо и това лято


Един от най-ярките примери за това (надяваме се) през този юни ще е ежегодното издание на култовото Electronic Entertainment Expo. Макар че по необходимост то ще се проведе изцяло онлайн, без жива публика, то обещава да поднесе много и приятни изненади – особено на милионите геймъри, очакващи с нетърпение истинския, впечатляващ и сериозен старт на т.нар. next gen – игралните заглавия от следващо поколение.

 

Геймърските "Оскари"?


Както вече споменах, по необходимост форматът на E3 2021 ще е доста по-различен от всичко, което сме виждали досега в 26-годишната му история. Шоуто ще бъде предавано директно, на живо онлайн в периода от 12 до 15 юни и по всичко личи ще наподобява по-скоро номинациите за наградите "Оскар" на Американската филмова академия.

За целта организаторите от ESA са ангажирали трима водещи, които ще играят ролята на E3 домакини – Грег Милър (съосновател на развлекателната медия Kinda Funny), Джаки Джинг – телевизионен журналист, която е работила за IGN и Алекс "Godenboy" Мендес – професионален e-sport коментатор.
За щастие шоуто ще е достъпно напълно безплатно, въпреки че първоначално имаше известни спекулации, свързани с определена такса за онлайн достъп.

 

Присъстващи и отсъстващи


След като през миналата година експото беше изцяло отложено поради сложната епидемиологична обстановка, доста време беше под въпрос, дали то изобщо ще се проведе и тази година. За щастие подкрепата на редица големи имена в гейминг бизнеса явно наклониха везните в посока провеждане на Е3, макар и в малко по-различен от обичайния формат.

Съответно двете водещи компании, чиито анонси най-вероятно ще са в сърцето на тазгодишното гейминг шоу, ще са Microsoft и Nintendo.

Освен тях обаче участие вече са потвърдили и редица други водещи имена в бизнеса като Capcom, UbiSoft, Take-Two, Warner Bros., Koch Media, Square Enix, Sega, Bandai Namco. Това безспорно означава внушителен списък с нови анонси и тонове нова информация за вече обявени (и дългоочаквани) проекти.

Големите "отсъстващи" тази година са Sony, Electronic Arts и Activision Blizzard. Макар че и трите компании са изразили намерение да организират техни отделни прессъбития около или по-време на официалното Е3 шоу, по-вероятната причина за отсъствието им е, че нито една от тях не разполага с наистина сериозни нови анонси, които да оправдаят участието им в мегаекспото.

Sony например имат само един по-сериозен ексклузив, който евентуално ще видим през тази година (Horizon Forbidden West), за който обаче се носят натрапчиви слухове, че е твърде възможно да бъде отложен за 2022.

Electronic Arts пък през последните няколко години все по-упорито се ограничават в рамките на вече установените си (и на този етап буквално безкрайни) продължения на утвърдени франчайзи, като Battlefield, Need for Speed, FIFA, Madden. След като компанията на практика пропиля шанса си с лиценза за Star Wars (който Disney ѝ отнеха и дадоха на UbiSoft), EA останаха без нито един оригинален нов игрален проект, който би си заслужавал промотиране на сцена като Е3 2021.

Евентуално може да очакваме някакви презентации, свързани с новите заглавия на Bioware, но дори по-близкото от тях – Dragon Age 4, едва ли е готово за сериозна премиера пред публика – не и след фиаското с "лайв демото" на Anthem на Е3 2014 и последвалия минискандал с реалното състояние на играта, което нямаше нищо общо с внушителната презентация, показана на сцената на експото.

Подобно е положението и в лагера на Activision Blizzard. През последните няколко години компанията като цяло е съсредоточена основно върху монетизиране на вече съществуващите си франчайзи и като изключим Diablo 4 (което е много далеч от финалната права), тя няма нови анонси, които да са готови за Е3 хайп.

Всъщност нещата при някога "златните" Blizzard са толкова зле, че неотдавна изнесените цифри показват, че компанията е изгубила почти 30% от плейър базата си за последните 3 години. Това едва ли е особена изненада, при условие че основната "продукция" на студиото през този период се изчерпва с ремастъри на стари заглавия, като World of Warcraft, StarCraft и Diablo II.

 

Какво все пак можем да очакваме?

Добрата новина е, че въпреки тези три доста значими "отсъстващи", Е3 2021 всъщност обещава да е едно от най-успешните (а може би и най-интересни) Е3 изложения до момента.

Основната причина за това вероятно ще са Microsoft, които от известно време насам активно работят за нещо, което трудно можем да наречем по друг начин освен "Голямото завръщане" (ТМ) на компанията. Или поне голямото "обръщане" отново с лице към играчите.

Спомняте ли с първата генерация Xbox? И десетките страхотни ексклузиви, с които Microsoft влязоха активно в игралния бизнес? Заглавия, като Fable, Jade Empire, Conker: Live & Reloaded и, разбира се, Halo: Combat Evolved?

Силното начало обаче постепенно беше помрачено от факта, че от един момент нататък (някъде в средата на следващото Xbox 360 поколение) Microsoft сякаш изгубиха пътя си и с всеки следващ свой ход все повече разочароваха най-верните си фенове. Вместо вдъхновяващи, нови и оригинални игрални заглавия компанията се насочи към неща като "домашна мултимедия", тв излъчвания и спортни лицензи.

Това се оказа доста непечеливша тактика, но Microsoft бързо научиха урока си и от няколко години насам работят активно и целенасочено към това да си върнат доверието на играчите.

Първата голяма стъпка в тази посока беше фантастичната им Xbox Game Pass услуга, която осигурява достъп до стотици игрални заглавия срещу заплащане на скромна месечна такса.

Следващата – гарантиране, че въпросните стотици заглавия няма да са просто стари игри, с които да наваксате, в случай че сте пропуснали в рамките на премиерата им на други платформи.

За целта Microsoft от известно време насам купуват игрални студиа буквално на килограм, като безспорната перла в короната на новоизградената им гейм дивелъпмънт империя е придобиването на ZeniMax Media с всички прилежащи към нея компании.

В резултат към днешна дата под шапката на Microsoft Game Studio работят следните студиа:

id Software (Doom Eternal)
MachineGames (Wolfenstein)
Roundhouse Studios (Rune II)
Tango Gameworks (The Evil Within, Ghostwire: Tokyo)
Alpha Dog Games (mobile games)
Arkane Studios (Dishonored)
Arkane Studios Austin
Bethesda Game Studios (Fallout 3, Fallout 4, Fallout 76)
Bethesda Game Studios Austin (Fallout 76)
Bethesda Game Studios Dallas
Bethesda Game Studios Montreal
Bethesda Softworks
ZeniMax Online Studios (The Elder Scrolls Online, Fallout 76)
343 Industries (Halo)
Compulsions Games (We Happy Few)
Double Fine Productions (Psychonauts, Grim Fandango, Broken Age)
inXile Entertainment (Wasteland, Bard's Tale)
Mojang Studios (Minecraft)
Ninja Theory (Devil May Cry, Hellblade: Senua's Sacrifice)
Obsidian Games (The Outer Worlds, South Park: The Stick of Truth)
Playground Games (Forza Horizon)
Rare (Sea of Thieves)
The Coalition (Gears of War)
Turn 10 Studios (Forza Motorsport)
Undead Labs (State of Decay)
World's Edge (Age of Empires)

Както сами можете да се убедите, случайни имена тук няма, а което е още по-интересното, в очевидно внимателно подбраната "шопинг листа" фигурират както крупни разработчици от "тежка категория" като id Software и Bethesda, така и средни и по-малки, но изключително креативни студиа, като inXile, Obsidian, Double Fine и Ninja Theory.

Част от тези разработчици вече имат анонсирани проекти, които вероятно съвсем скоро ще видят бял свят – много възможно е да получим информация за точните дати на премиерите им именно в рамките на официалната Е3 прес конференция на E3 (мегаинтересният фърст пърсън RPG проект на Obsidian – Avowed например).

Други обаче засега не са разкрили по какво точно работят, и вероятно именно там ще са концентрирани основната част от приятните изненади, които очакваме от Microsoft тази година.

Не е изключена вероятността най-после да видим и някоя "по-сочна" презентация на някои от меко казано, дългоочакваните проекти на Zenimax като например епичното убер RPG Starfield на Bethesda и играта, базирана на култовия Indiana Jones франчайз на шведските машини от MachineGames.

От другите големи – Nintendo, пък очакваме повече детайли (а защо не и дата за премиера) на Breath of the Wild 2, информация за напредъка на проекти като Splatoon 3, Pokemon Diamond and Pear римейка и новия Pokemon Legends: Arceus.

Capcom вероятно ще покажат нови кадри от обявения миналата година сай-фай ъдвенчър Pragmata, а от Konami чакаме повече подробности за следващото попълнение в култовия Silent Hill франчайз, за който се говори от известно време насам.

UbiSoft по всяка вероятност няма да ни изненадат с нови IP, но вероятно ще са подготвили по-детайлна презентация за новия Far Cry 6, надяваме се вече с реален геймплей. Може би ще чуем и какво се случва с доста позабавили се проекти като Skull & Bone и Beyond Good and Evil 2.

Потенциално супер интересно е и заявеното участие от страна на Take Two – просто не можем да си представим какво друго биха могли да обявят те освен Grand Theft Auto 6.

Warner Bros. вероятно ще се концентрират върху трите си ключови проекта, които вече бяха обявени, но по една или друга причина се забавиха заради пандемията – отложената за 2022 Gotham Knights, новото заглавие на култовите Rocksteady Studios – Suicide Squad: Kill the Justice League, и също отложената за следващата година Hodwarts Legacy.

От Square Enix пък може би ще видим презентации на поредното попълнение в мегасерията Final Fantasy 16, повече детайли за един от най-некст джен изглеждащите игрални проекти – Forspoken (Project Athia), както и следващата част от Life is Strange: Two Colours.

Мистерия цари около евентуалните анонси от Koch Media. Един от най-големите европейски разпространители е събрал под шапката си редица малки, но креативни студиа, като Saber Interactive, Focus Home Interactive, Deep Silver, Flying Wild Hog, всяко от които потенциално може да ни изненада с интересни проекти.