Google трябва да е ужасена. Докато Марк Зукърбърг използва реалните възможности на мобилните реклами в приложението Facebook, видео съдържанието, монетизира Instagram и изгражда собствени платформи с WhatsApp и Facebook Messenger, Лари Пейдж разглежда абстактни неща като умни очила и самоуправляеми коли. Това написа миналата седмица в аналитичен материал изданието Business Insider.

И в това има много истина. Още миналата седмица обясних концепцията за “съобщения на стероиди”, която Facebook се опитва да наложи с новосъздадената платформа Facebook Messenger и нейните допълнителни приложения от външни разработчици.

Всеки средностатистически технологичен фен или журналист ще ви каже, че Google прави парите си от реклами, а не от продажбата на Android, който е безплатен.

Проблемът обаче е, че Facebook доста усилено работи по разклащането на короната на Google и доминантното му положение при дигиталната реклама. Няма нищо лошо с разглеждането на иновативни проекти и нови посоки за развитие, но подобни инициативи няма да донесат на Google мейнстрийм успех, какъвто носят тези на Зукърбърг. И докато Google пилее пари по wearable проекти като Google Glass, които се провалят, Facebook не спи. 

Facebook не иска просто медийните компании да публикуват съдържание директно в платформата. Социалният гигант иска да се грижи за всеки един аспект от нуждите им по отношение на дигиталната реклама.

Миналата седмица Facebok обяви плановете си да разшири възможностите на LiveRail - рекламната фирма, която придоби миналата година - до мобилно и дисплейно рекламиране. LiveRail беше създадена, за да помогне на издателите да продават повече видео реклами чрез множество автоматизирани канали. Сега Facebook ще предложи технологията и в мобилните приложения.

В общи линии Facebook сега казва, че може да помогне на медийните компании с менажирането на голяма част от рекламите, като едновременно с това им донесе огромни приходи.

 

 

Освен това Facebook иска да предизвика и друг бизнес на Google - продуктовите реклами. Компанията наскоро представи Product Ads. Подобни реклами със снимка и цена Google предложи за първи път през 2012-а, за да конкурира Amazon.

Google показва реклами, базирани на това, какви продукти са търсили потребители в търсачката. Facebook пък обяви, че също ще предлага продуктови реклами, също със снимки и цени, на потребители, но на такива, които са посетили сайта на рекламодателя или мобилното му приложение, както и на база интереси или местоположение.

Този ход на Зукърбърг ясно показва стремежа му да вземе парче от рекламния пай, който Google буквално създаде. Рекламодателите и досега можеха да обединяват продуктови реклами във Facebook, но процесът беше сложен и много малко търговци го правеха. Новата услуга автоматизира и този процес, помага им да направят рекламите по-релевантни и ги поставя в мобилния нюз фийд на Facebook, което преди не беше възможно, отбелязват анализатори.

“По-таргетирани на мобилни устройства, а самият процес на таргетиране е по-лесен”, казва Мат Акли, шеф на маркетинг отдела на Marin Software. “Колкото по-таргетирани стават социалните мрежи, толкова по-голяма заплаха са за Google.”

Да не забравяме, че Facebook събира информация за всички сайтове, които потребителите посещават, включително когато не са логнати. Новата услуга ще позволи на гиганта да използва събраната информация, за да ретаргетира същите потребители, които често посещават и сайта на дадения търговец.

Мечтите на Google отдавна включват овладяването на сферата на социалните мрежи. Първите опити са налице отдавна, но сериозна крачка в тази посока беше поета с представянето на Google+. Реалността обаче е друга - социалната мрежа на Google често е наричана от журналисти и потребители “град на призраци” или “град на мъртвите души”. Проблемът не е, че Plus няма потребители. Има, при това половината от тях са станали насилствено такива. Това, че имаш сила, не означава, че знаеш как да я използваш.

 

 

Google толкова се беше вглъбила във фикс-идеята, че трябва да завладее изцяло социалните мрежи и да привлече потребители, че накара огромна част от потребителите на други продукти като GMail и YouTube да се регистрират и в Google+. Сега, за да коментираш във видео портала, трябва да имаш регистрация в Google+. За да си говориш с приятели чрез Hangouts (преди Google Talk), трябва да ползваш социалната мрежа. Facebook Messenger не изисква регистрация в социалната мрежа, а само телефонен номер ала Viber.

Нещата обаче се променят. Както твърдяха и слуховете по-рано тази година, Google обедини Google+ Photos (услуга за неограничено съхранение на снимки в облака) с Google Drive. Не е ясно кога точно Google+ Photos ще стане просто Photos и ще излезе от социалната мрежа, както твърдят запознати. Предстои да видим и кога точно Hangouts ще бъде “отскубнат” от социалната мрежа.

Facebook трябва да извърви още много път, за да стигне Google, но по всичко личи, че разстоянието ще бъде взето със спринт.

Прочетете: Facebook работи по 360-градусово видео