Касетите, плочите, CD дисковете и... Flash са технологии, които се нуждаят от плейър, за да работят. CD дисковете замениха касетите с ленти като по-ефективни средства за възпроизвеждане на музика, а цифровите файлове замениха CD-тата, поради същата причина. HTML5 от своя страна направи Flash остаряла технология.

Дебатът HTML5 срещу Flash е гореща тема сред уеб разработчиците в продължение на години – и дори самият Стив Джобс публикува скандалното си писмо през 2010 година, в което хвали HTML5 и казва, че „вече не е необходимо да използваме Flash“. Но независимо дали сте на страната на Flash или HTML5, не може да отречете, че HTML5 превзе уеб видеото.

За онлайн видеото, HTML5 предлага две неща, с които Flash не се справя: мобилни възможности и семантично маркиране. Ръстът на мобилният уеб, възхода на интерактивното видео за забавление, реклама и пазаруване и отворената структура на HTML5 създават бъдещето на HTML5-базираният уеб, изпращайки Flash в пенсия.

 

Мобилният уеб уби Flash

 

s

 

За сърфирането през мобилно устройство HTML5 играе основна роля, тъй като iOS и Android устройствата не поддържат Flash, или поне тези, които поддържаха бяха бързо изместени от пазара. Flash от своя страна е обвързан с настолните компютри и лаптопи - пазар, в който, според Gartner, има 10 на сто спад през 2013-та спрямо 2012 година.

Днес в света има 6,800,000,000+ милиарда мобилни телефона, 2/3 от които имат достъп до интернет, а всяко пето посещение на страницата в интернет се случват от мобилно устройство. Тези номера продължават да растат всеки месец, а разработчиците, които вграждат Flash видеоклипове се лишават от една огромна аудитория, недавайки възможност на техните видеоклипове да се гледат на мобилни устройства.

Рекламната, търговската и предприемаческата индустрии също започват да съсредоточават вниманието си върху значението на мобилният уеб, като ограничават използването на Flash онлайн видео.

 

В едно скорошно отворено писмо до рекламодатели от „Бюрото за интерактивна реклама“ в САЩ - подписано от няколко големи издатели и рекламни компании, включително AOL, Conde Nast, Forbes, Google, The New York Times, Time Inc. и Wall Street Journal - настояват търговците да приложат HTML5 стандарта в мобилните си реклами, така че те да могат да работят на различни платформи. В писмото се посочва, че за гарантиране на платените реклами "те трябва да се появяват и да изглеждат чудесно на всички екрани", и също така трябва да бъдат разработени във формат, съвместим с мобилните браузъри.

 

„Един отворен, индустриален стандарт и универсален формат за доставяне на мобилни устройства е HTML5," се казва още в писмото.

В годишния доклад на Sizmek “Breaking Boundaries: Engagement Gone Global“, преминаването към мобилни приятелски формати, използващи HTML5 е подчертана като една от най-важните промени в дигиталната реклама през 2013 година.

 

d

 

В доклада, в който се разкриват ключови тенденции в дигиталната реклама от повече от 913 милиарда рекламни импресии в световен мащаб за 2013 г., се казва "да очакваме ставките за HTML5 да се увеличат през 2014г., тъй като индустрията приема строги творчески и издателски стандарти, които гарантират безпроблемна многоекранна доставка."

Течащите реклами при всички платформи е от решаващо значение за големите издатели, а също така е наложително потребителят да може да кликне върху рекламата и да е в състояние действително да закупи продукта, без всякакви пречки. При Flash-базираните сайтове това не винаги е възможно, защото те ограничават това, което може да се направи на мобилните устройства.

 

В един скорошен доклад на Forrester, озаглавен „Improving Enterprise Mobility: Meeting Next-Generation Demands of Development, Delivery, and Engagement” се казва, че изграждането на приложения в HTML5 отнема 59% повече време. Това до голяма степен се дължи на проблеми с тестване и фиксиране в неместни отзивчиви рамки.

HTML5 не е съвършен, той е все още е в своите ранни години, но за щастие талантливи компании са насочени към решаване на тези проблеми за нас - вършейки работа с платформа SaaS (Software as a service), за да можем просто да се концентрираме върху креативността.

Една друга основна група от разработчици, също използва HTML5 все повече – създателите на игри. В неотдавнашен доклад от Sencha, доставчик на Web приложения с отворен код, се казва че повече от 70 на сто от HTML5/hybrid разработчиците използват HTML5 повече през тази година, отколкото през миналата.

 

 

Статията продължава на страница 2...

 

 

Мобилното видео не е единственият виновник

 

s

 

В игралната индустрия, HTML5-базираните игри са във възход. Базираната в Холандия компания Spil Games е просто един издател поел по пътя на HTML5. Компанията планира да публикува повече от 1000 HTML5 игри до края на годината.

В момента Spil Games имат 5000 flash игри, публикувани в интернет, но това означава, че тези 5000 игри в библиотеката им, няма да работят на таблети или смартфони.

Според блога на Digital Buzz, 32% от времето, прекарано на iOS и Android устройства се изразходва в играене игри. С HTML5 разработчиците могат да създават игри, които могат да работят на всички устройства. Само погледнете някои от страхотно неща, които Google създава с техните експерименти в Google Chrome (всички те са създадени с HTML5 и JavaScript, използвайки отворените уеб технологии като Canvas, WebGL и WebRTC).

 

И последния пирон в ковчега на Flash е...

 

Докато мобилната страна е най-очевидното предимство на HTML5 пред Flash, има една функция, която се крие в семантичната структура, която е също толкова важна и особено мощна за интерактивното видео, базирано на HTML5 - уеб роботите и търсачките могат да виждат във вътрешността на HTML5! При Flash това не може да се случи, защото тя е напълно затворена кутия.

Защо това има значение? Защото със семантичната структура на интерактивното видео вие може да изградите проекти с помощта на HTML5, които имат взаимосвързани елементи, с които пък уеб роботите ще знаят как да се свържат. Но с Flash, вие получавате черна кутия, която се появява само като Flash видео, без никаква допълнителна информация.

 

Практически примери и финал

 

s

 

Нека да погледнем едно много интересно скорошно интерактивно видео, с продължителност 24-часа, което е именно HTML5-базирано - проектът на Фарел Уилямс "Happy". Видеото позволява на зрителите да си взаимодействат с него и различните кадри от 24 часовата скала.

На всеки 4 минути има нови танцьори или групи от танцьори, събрани в общо 360 клипа – в 24 от които участва и самият Фарел. В допълнение към изявите на Фарел, вземат участие и Стив Карел, Джейми Фокс, Меджик Джонсън, Кели Озбърн и други. Видеото е наистина впечатляващо не го пропускайте.

 

 

Изграждане на видеоклипа на семантична структура ще позволи на уеб ботовете да обходят всеки отличителен видео клип като своя собствена страница. Видеото може да има заглавие тагове и цялата информация, която можете да очаквате от една стандартна уеб страница (H1 тагове, мета информация и т.н.), което ще позволи ботовете да прочетат едно видео, като 360 индивидуални уеб страници с дискретно съдържание, което води до по-висок ранг на резултатите от търсенето.

 

Публикуващите съдържание, които не използват HTML5 вече остават на заден план и ако те скоро не започнат да използват този език ще бъдат забравени изцяло. Все пак добрата новина за нас, а и за създателите на съдържание, е, че има компании, фокусирани върху предоставянето на всички предимства на HTML5, без никакво техническо предизвикателство или усложнение.

Тези, които все още си мислят, че има смисъл от използването на Flash ще променят своето мнение в близко бъдеще, тъй като мобилното потребление продължава да се покачва и HTML5 ще стане универсален формат за създаване на мобилни творчески проекти, както и по-добра платформа за интерактивно взаимодействие.