Следим развитието на Kickstarter от стартирането на платформата. Най-популярният сайт за крауд фъндинг, или обществено финансиране, не спира да ни изненадва с невероятни проекти във всички области. Разбира се, наблягаме на високотехнологичните продукти, но идеите в областта на графичния дизайн, киното, гейминга и изкуството са не по-малко интересни.

През годините Kickstarter даде начало на малки и вдъхновяващи проекти, но и на глобални бизнеси като Pebble и Oculus. Наскоро екипът зад платформата обяви, че е преминал границата 1 милиард долара финансиране, получено от 5.7 милиона души. Още ли смятате, че крауд фъндингът е временна тенденция, която ще си отиде?

 

Какво е Kickstarter?

Крауд фъндинг е концепция, позволяваща да инвестирате в идеи, в които виждате бъдеще, без да се налага да дарявате нито цент, свеждайки рисковете до минимум. Kickstarter е най-популярният портал за крауд фъндинг. Единственият му сериозен конкурент е IndieGogo. Накратко крауд фъндинг концепцията позволява да купите продукт или съдържание, преди те да са готови. Вашият принос дава възможност на бизнеса да започне да работи, но и ви осигурява една от първите бройки/копия на съответния проект. По този начин помагате на проекта да се случи, без да дарявате пари в буквалния смисъл на думата. Най-привлекателният аспект на Kickstarter е свързан с метода на финансиране.

 

Създателят на проекта задава сумата, от която има нужда, за да го стартира успешно. След това кикстартърът (както често се наричат проектите) разполага с максимум 60 дни (често по-малко), за да набере нужната сума. Ключово е, че банковите сметки на финансиращите потребители не се таксуват, преди проектът да успее. В случай че нужната сума не бъде събрана, няма да бъде извършена никаква транзакция. В по-оптимистичен сценарий проектът може да бъде финансиран в пъти по-успешно, отколкото е очаквал създателят му.

Умният часовник Pebble например има нужда от 100 000 долара, но получава над 10 милиона долара. Обобщено: Kickstarter дава възможност на авторите на проекти да прескочат бизнес ангелите и инкубаторите за стартиращи компании и да получат финансиране директно от бъдещите си клиенти.

 

Статията продължава на следващата страница.

Kickstarter променя бизнеса

За разлика от голяма част от корпоративния сектор Kickstarter изисква максимална честност от авторите на проекти.

 

Те трябва да посочат потенциалните рискове, които могат да забавят или спрат развитието на продукта, и да дадат подробна информация за партньорите, производствените си центрове и методите на доставка и разпространение. В добрите Kickstarter видеа и описания може да видите именно това — обикновено млади групи от изключителни професионалисти, които нямат достатъчно добри бизнес умения или не искат да навлизат в дълбокия и често мръсен океан на големия бизнес. Те се обръщат директно към хората, които се вълнуват от работата им, елиминирайки всички слоеве между производителя и потребителя. Успешните Kickstarter проекти обикновено не приключват с достигането до потребителите. Pebble и Oculus са само два от много примери за продукти, започнали комерсиално разпространение в магазинната мрежа в САЩ и други страни.

 

Pebble все още е най-функционалният умен часовник, макар да е създаден от група млади ентусиасти с минимален опит, а Oculus Rift остава на светлинни години преди всички очила за виртуална реалност, които сме виждали досега. Създателят му е само на 21 и вече работи с гейминг легендата Джон Кармак. Kickstarter е доказателство, че класическите бизнес ценности не са мъртви и добрата идея все още струва повече от всичко, било то силен маркетинг, отличен брандинг, перфектна дистрибуция и т.н.

 

Платформата дава възможност на хора с идеи да открият нишата потребители, които се вълнуват от дейността им. В глобален мащаб тази ниша често е многохилядна, реализирайки мечта, която не би била възможна без крауд фъндинг. Много от идеите, финансирани повече от успешно в Kickstarter, са отхвърлени от бизнес ангели, които ги намират за твърде странни или нишови. Това е логично, защото самите бизнес ангели обикновено не са част от таргета.

 

Добри примери

Най-доброто доказателство за значението на Kickstarter, разбира се, са успешните проекти. Ето някои от любимите ни кикстартъри:

 

- Pebble (10.3 милиона долара). Най-финансираният проект досега дава възможност на екипа да се превърне в пълноценна компания. Днес Pebble е един от най-популярните умни часовници, има собствен магазин за приложения и се радва на особено активна ентусиастка общност.  

- OUYA (8.6 милиона долара). Вторият най-финансиран проект е мини Android конзолата OUYA. Повече за нея може да научите от нашето видеоревю тук.

- Oculus Rift (2.4 милиона долара) Очилата за виртуална реалност на Палмър Лъки са спиращо дъха изживяване, което засрамва всички подобни продукти, излизали на пазара преди. Нещо повече — цената им е повече от конкурентна.  

- SmartThings (1.2 милиона долара). Екипът от Минеаполис създава пълноценна платформа за домашна автоматизация, работеща с мобилни устройства, при това с приятен дизайн и лесен за използване интерфейс.  

- 3Doodler (2.3 милиона долара). Макар да изглежда като играчка, 3Doodler е ръчен 3D принтер, с който може да рисувате с пластмаса в пространството. Възможностите са неограничени.  

- CST-01 (1 милион долара). Най-тънкият ръчен часовник е дебел само 0.8 мм и е изработен от неръждаема стомана. E Ink дисплеят изглежда поразително, а за зареждането се грижи красив и удобен док.

 

Какво е вашето мнение за Kickstarter?