В анкетата миналата седмица ви попитахме дали смятате, че YouTube трябва да се притеснява от платформата за авторско видео Vessel. Както може да видите в резултатите, повечето от анкетираните все още не знаят какво е Vessel, но е въпрос на време алтернативните портали да започнат да стават популярни сред обикновените потребители.
Днес те са в полезрението на технологични нърдове и YouTube ентусиасти и без значение дали става въпрос за Vessel или друг конкурент на продукта на Google, Лари Пейдж и Сергей Брин имат поне малка причина за притеснение. Това не означава, че YouTube си отива, но интензивните промени, които се случват в последните няколко години, не се харесват особено на авторите на съдържание. Тези, които превръщат поредния сайт за видеосподеляне в културен феномен още през 2006 г. Тези, от които зависи съдбата на YouTube.
Какво е YouTube?
Абсурдно глупав въпрос, нали? Всеки знае какво е YouTube — сайт за споделяне на видео. Склонен съм да вярвам, че това определение вече не отговаря на истинската същност на сайта.
Един от малкото продукти на Google, които продължават да бъдат силно дистанцирани от основния бранд и да се управляват относително независимо, става все по-гугълизиран. Това далеч не е основният проблем: стига да има творческа свобода и добри приходи, авторите на съдържание не се вълнуват от връзката между YouTube и Google.
За никого не е тайна, че Google има сериозни амбиции в областта на стрийминга на музика. Компанията държи най-популярния портал за стрийминг на видео, но няма особено силна позиция при музиката, където доминира Spotify. През годините Google се опитва да предложи различни аналози на скандинавския продукт, но нито един от тях не постига и част от успеха му. Актуалният конкурент е Google Play Music All Access, с който получавате и достъп до YouTube Music. Накратко, той дава възможност да гледате/слушате музикални клипове (като тези на VEVO), без да гледате реклами. Без да влизаме в спора Spotify vs. Google, пазарът показва, че Spotify се справя по-добре.
Няма нужда да спорим дали YouTube е сайт за споделяне на видео или слушане на музика. По-важно е кой е основният приоритет на Google. Ако той е музиката, очакваме големи промени, които надали ще проработят добре за момчетата от Маунтин Вю.
Статията продължава на следващата страница.
Късно е за пълна промяна
Отделните музикални услуги на Google не се приемат толкова добре, колкото Spotify. Името с пет думи със сигурност не помага, но Google не се предава. Компанията знае, че много потребители вече слушат музика в YouTube. Без значение каква част от нея е легална и каква — не, потребителите знаят, че в YouTube има много музика (често с видео), която могат да слушат безплатно, с високо качество и малък брой кликове. Идеята за качване на музика в YouTube всъщност идва от страната на потребителите: в началото YouTube не предвижда подобна употреба. Днес Google работи активно в тази посока: да превърне YouTube в ултимативното място за слушане на музика, защото всеки вече го е използвал поне няколко пъти в живота си.
Ключов елемент от този инсайт обаче е, че потребителите слушат музика в YouTube, защото често нямат по-добра алтернатива. Не съм сигурен, че повечето потребители биха избрали YouTube пред Spotify, ако са пробвали втората. Услугата разполага с нативни приложения за всички платформи, гарантира високо качество, не стриймва видео и работи на мобилни устройства. В заключено състояние. Накратко, Spotify е истинска музикална услуга, разработвана с тази идея от самото си начало. YouTube от своя страна е портал за видеосподеляне, който отчаяно се опитва да се превърне в музикална платформа.
А какво става с авторите на съдържание?
В основата на YouTube винаги са били авторите на съдържание. Те превръщат портала в това, което е днес. Звезди от всевъзможни категории като Nigahiga, Smosh, PewDiePie, Мишел Фан, Machinima и RayWilliamJohnson са причината хората да се регистрират, да влизат всеки ден, да се абонират и да се чувстват обвързани със сайта. Подобно на повечето сходни услуги, YouTube е това, което е неговото съдържание.
За съжаление авторите на съдържание постепенно получават все по-малко внимание от Google. В усилията си да превърне YouTube в музикална платформа компанията не само ги ограничава, но и създава неблагоприятна среда за гледане на продукцията им. Все повече видеа получават Content ID предупреждения за няколко секунди музика, която може да е саундтрак на игра или част от трейлър на филм например. Авторите на музика, които искат да публикуват творенията си в YouTube, трябва да подпишат изключително неизгодни за тях договори, които ги задължават да публикуват музиката си в сайта веднага щом тя се появи в iTunes например. Прочетете повече за проблемите на Зоуи Кийтинг тук.
Основният проблем, разбира се, са рекламите. При-рол (клипове преди видео) съдържанието надали е нещо, от което можем да се спасим в близкото бъдеще, но политиката на YouTube е повече от агресивна. Ако и вие виждате няколко български реклами твърде често, то знаете какво имам предвид. Именно тези проблеми карат все повече големи и малки канали да търсят алтернативи. Засега те действат предпазливо и публикуват съдържанието си едновременно в YouTube и Vessel например. Vessel предлага по-чист интерфейс, по-ненатрапчиви реклами и възможност за евтин месечен абонамент, който дава на потребителите достъп до ексклузивно съдържание. Сигурен съм, че феновете на EpicMealTime например са готови да влизат във Vessel всяка седмица, за да гледат любимия си канал. Те посещават YouTube не защото имат афинитет към сайта, а защото искат да гледат EpicMealTime. Платформи като Patreon пък дават възможност на нас, зрителите, да подпомагаме любимите си автори директно.
За съжаление последното технологично десетилетие създаде няколко поколения потребители, които са свикнали, че всичко трябва да бъде безплатно и финансирано с реклами. Не съм сигурен, че по-голямата част от тях е склонна да плаща за любимото си съдържание, дори да знае, че парите отиват направо в джобовете на авторите.