В съдебен иск от понеделник Федералната търговска комисия на САЩ (ФТК) твърди, че Adobe е дала приоритет на печалбите, като години наред е пренебрегвала многобройни оплаквания от потребители, които се опитват да прекратят скъпи абонаменти, без да плащат големи скрити такси.
Според регулатора Adobe е знаела, че отмяната на абонаменти е трудна, но е преценила, че ще навреди на приходите, ако направи отмяната по-лесна, така че Adobe никога не е променила "объркания" процес. Дори когато през 2022 г. ФТК започна проверка, в която изрично посочи, че практиките на Adobe може да са незаконни, Adobe не направи нищо, за да се справи с предполагаемата вреда за потребителите, се отбелязва в жалбата на ФТК. Adobe също така "не предоставя възстановяване на суми или предоставя само частично възстановяване на суми на някои абонати, които са начислили такси след неуспешен опит за анулиране".
Adobe "многократно е вземала решение да не коригира някои от незаконните практики на Adobe поради последиците за приходите", твърди ФТК, като иска от журито да блокира окончателно Adobe да продължава привидно измамните практики.
Дана Рао, главен юрисконсулт на Adobe, направи изявление, с което потвърди, че Adobe планира да защити своите бизнес практики срещу твърденията на регулатора.
"Абонаментните услуги са удобни, гъвкави и рентабилни, за да могат потребителите да изберат плана, който най-добре отговаря на техните нужди, срокове и бюджет", казва Рао. "Нашият приоритет е винаги да гарантираме, че клиентите ни имат положително преживяване. Ние сме прозрачни по отношение на условията на нашите абонаментни споразумения и имаме лесен процес на анулиране. Ще отхвърлим твърденията на комисията в съда."
В жалбата на комисията е описана предполагаемата схема на Adobe, която започва с "манипулативни практики за регистрация".
За да "заключи" абонатите в периодични месечни плащания, Adobe обикновено избира предварително по подразбиране най-популярния си план "годишен платен месечен", твърди ФТК. Тази опция за абонамент блокирала потребителите в годишен план, въпреки че плащали месец за месец. Ако се откажат след двуседмичен период, те дължали на Adobe такса за предсрочно прекратяване), която струвала 50% от оставащия им годишен абонамент. Комисията твърди, че "съществените условия" на тази такса са скрити по време на записването, като се появяват само в "оповестявания, които са предназначени да останат незабелязани и които повечето потребители никога не виждат".
За индивидуални потребители достъпът до пакета от приложения на Adobe може да струва повече от 700 долара годишно. За много потребители, които изведнъж се сблъскват с плащането на такси за предсрочно прекратяване на абонамента на стойност стотици, като в същото време незабавно губят достъп до услугите, решението за отказ не е толкова просто, колкото би могло да бъде без скритата такса.
Тъй като според твърденията Adobe е предупреждавала потребителите за нея само с дребен шрифт - чрез задържане на мишката върху малка икона или щракване върху хипервръзка в малък текст, - докато потоците за анулиране на компанията са затруднявали прекратяването на периодичните плащания, регулаторът завежда дело и обвинява Adobe в измамни практики.
Снимка: Unsplash
Виж още: Microsoft направи Recall в незадължителна функция на компютрите с Copilot+ заради опасенията