Amazon не е предупредила адекватно повече от 300 000 клиенти за сериозни рискове - включително смърт и токов удар, - които тестовете на Комисията за безопасност на потребителските продукти на САЩ са установили при повече от 400 000 продукта, продавани от трети страни на нейната платформа.
Регулаторът единодушно гласува да потърси правна отговорност от Amazon за дефектните продукти на трети страни. Сега Amazon трябва да изготви одобрен от властите план за надлежно изтегляне на опасните продукти - включително силно запалими детски пижами, дефектни детектори за въглероден окис и опасни сешоари, които могат да причинят токов удар, - за които регулаторът се опасява, че все още могат да бъдат широко използвани в домовете в Америка.
Докато Amazon се опитва да разработи план, комисията обобщи съществуващите рискове за потребителите:
"Ако продуктите останат в притежание на потребителите, децата ще продължат да носят спално облекло, което може да се възпламени и да доведе до нараняване или смърт; потребителите несъзнателно ще разчитат на дефектни детектори за въглероден оксид, които никога няма да ги предупредят за наличието на смъртоносен въглероден оксид в домовете им; и потребителите ще използват закупените от тях сешоари, които нямат защита от потапяне, в банята в близост до вода, което ги прави уязвими за токов удар".
Вместо да изтегли продуктите, които са били продадени между 2018 и 2021 г., Amazon изпраща съобщения до клиентите, в които според комисията "омаловажава сериозността" на опасностите.
В тези съобщения "въпреки убедителните тестове, че продуктите са опасни", проведени от регулатора - Amazon само предупреждава клиентите, че продуктите "може да не отговарят" на федералните стандарти за безопасност и само "потенциално" създават рискове от "изгаряния на деца", "токов удар" или "излагане на потенциално опасни нива на въглероден оксид".
Обикновено от дистрибутора се изисква да използва изрично думата "изтегляне" в темата на този вид съобщения, но Amazon избягва да използва този език. Вместо това гигантът предпочита да използва много по-малко тревожни теми, които гласят: "Внимание: Важно известие за безопасност относно ваша минала поръчка в Amazon" или "Важно известие за безопасност относно ваша минала поръчка в Amazon".
След това Amazon остави на клиентите да унищожат продуктите и изрично ги обезкуражава да правят връщания. Гигантът в електронната търговия също така даде на всеки засегнат клиент ваучер за подарък, без да изисква доказателство за унищожаване или да предостави адекватно публично уведомление или да информира клиентите за действителните опасности, както може да се изисква по закон за осигуряване на обществена безопасност.
Освен това съобщенията на Amazon не включват снимки на дефектните продукти, както се изисква от закона, и не дават възможност на клиентите да отговорят. Комисията констатира, че Amazon "не е положила никакви усилия" да проследи колко стоки са били унищожени или дори да направи минималния мониторинг на "броя на отворените съобщения".
Amazon обаче все още смята, че тези съобщения са били подходящи средства за защита. Говорител на Amazon заяви, че компанията планира да обжалва решението.
Снимка: Unsplash
Виж още: Илон Мъск намекна, че можем да очакваме Optimus 2.0