Google има известни проблеми в Русия, след като антимонополният регулаторен орган на страната даде на американския гигант срок до 18 ноември, за да се съобрази с новите инструкции към Android и търсачката. Ако Google не изпълни новите разпоредби, компанията ще бъде изправена пред глоба в размер на милиони долари. Google се надяваше да обжалва въпроса, но изглежда Русия не иска да прави компромиси.

Ясен победител тук е Yandex, наричана още руският Google. В края на краищата Yandex е завела жалба срещу Google, позовавайки се на това как Google налага своя пакет с приложения като търсачката и Maps в Android. Миналият месец руската Федерална служба за борба с монопола се произнесе в полза на Yandex и заяви, че ще има нужда Google да раздели своите приложения и услуги от мобилната си платформа.

За да бъдем честни, Русия не е единствената, която иска да прекрати тези практики на Google. Дори в САЩ съперници на Google се опитват да накарат Федералната търговска комисия да разследва този механизъм за обвързване. Някои посочват, че пакетните услуги на Google са се превърнали в механизъм за налагане на монопол, както и строг контрол върху Android, въпреки отворения характер на платформата.

Въпросът обаче може да има и някаква политическа нотка. Напрежението между САЩ и Русия се пренесе и в технологичния сектор. Русия има планове за развитие на собствена мобилна операционна система, макар и базирана на Android, и развалянето на монопола на Google на местния пазар може да бъде първата стъпка към това.

Отделянето на услугите на Google от Android, разбира се, е технически възможно, дори е лесно, тъй като Amazon, Nokia, както и множество потребителски Android ROM-ове са доказали това. Но мобилните услуги на Google са станали неразделна част от процеса на сертифициране на Android. Google все пак може да бъде принудена да промени значително този процес и не само в Русия, но и във всички други страни, включително САЩ.

Ако Google не се съобрази с искането на руските власти, тя ще отнесе глоба в размер до 15 на сто от приходите, които генерира от тези пакетни приложения, които според анализатори възлизат на 560 милиона щатски долара годишно.

 

Прочетете още: LinkedIn ще плати 13 милиона долара компенсации за досадни маркетинг съобщения