
Спамът и фишинг имейлите са досадно ежедневие, с което вероятно всеки е запознат и което намира за досадно. Тези натрапчиви съобщения често задръстват входящата ви поща и изискват методично изтриване или филтриране. Още по-лошо е, че тези, които действат небрежно, рискуват да станат жертва на измамници. Но колкото и странно да звучи, спам имейлите всъщност могат да бъдат полезни за потенциалните жертви, към които се насочват измамниците, ето защо не трябва да ги изтривате.
Защо не бива да изтривате спам имейли
Всички големи доставчици на пощенски услуги започват да разчитат на сложни и адаптивни филтри за спам, които все по-добре различават желаните от нежеланите имейли. Важна предпоставка за този ефект на обучение: Софтуерът трябва да може да се упражнява, а точно за това са полезни спам писмата.
Вместо да изтривате спам имейли, ви препоръчваме да действате по следния начин:
Ако използвате клиент за електронна поща, например Outlook или Thunderbird: Ръчно маркирайте съответните съобщения като спам (или като „нежелани“), ако вашата програма за електронна поща вече не го е направила сама. Това ще обучи филтъра за спам на софтуера и в бъдеще (надяваме се) все по-рядко ще ви се налага да се справяте с досадните спам писма, защото автоматичният филтър ще се подобри.
Акочетeте имейли през браузър: В зависимост от това кой доставчик използвате, можете да маркирате досадните съобщения като спам по различни начини. Разбира се, трябва да направите това усилие само ако нежеланите имейли се показват като нормални имейли във входящата ви поща и все още не са попаднали в папката за спам. Можете да маркирате такива съобщения във входящата поща (да поставите отметка в квадратчето) и да ги изпратите директно в папката за спам, като използвате командата „Спам“ или „Нежелани съобщения“ в лентата с менюта. Това работи и с отделни (отворени) имейли, при които пътят до кошчето за спам понякога е чрез бутона „Преместване“ над текста на съобщението.
Както в частен, така и в професионален план тези процедури обещават по-малко нежелани имейли в дългосрочен план. Изпращачите на такива съобщения също така се включват по-бързо в черния списък. Ако използвате общ пощенски сървър в офиса, може да направите голяма услуга на колегите си, като ги предпазите от необходимостта да се справят със същите измамни съобщения, които вече сте маркирали като спам и сте отстранили сами.
Ето защо всъщност не трябва да се отписвате от спам имейли
Много доставчици и клиенти на електронна поща вече предлагат лесен начин за отписване от нежелани рекламни имейли, бюлетини и други подобни с едно бързо кликване директно във входящата ви поща. Тази функция е полезна, ако не искате да се изтривате ръчно от списъци с имейли или не се интересувате от съдържащата се в тях реклама.
Добронамерената функция обаче крие и опасност, поне в случай на измамни съобщения. Това е така, защото по невнимание информирате подателя, че собственият ви имейл адрес действително съществува и се управлява активно.
Измамниците, които се занимават със спам, изпращат милиони имейли всеки ден, понякога безразборно до случайно генерирани адреси на получатели. Те често не знаят дали акаунтите, до които пишат, наистина съществуват и дали съобщенията се четат там - докато потребителите не кликнат върху бутона за отписване. Тогава измамниците получават искане да спрат да пишат на въпросния имейл адрес, след което, разбира се, правят точно обратното.
Снимка: Unsplash
Виж още: Кръвта на дълголетниците може да даде ключа към тайната на продължителния живот