Според прогноза на анализаторската компания Gartner генериращият изкуствен интелект ще представлява сериозна заплаха за търсачките през следващите две години. В нея се казва, че техният обем ще намалее с една четвърт до 2026 г. поради внедряването на чатботове и други виртуални агенти с ИИ.
С изместването на изкуствения интелект от традиционните търсачки, Gartner казва, че компаниите ще трябва да коригират стратегиите си за маркетинговите канали. Алън Антин, вицепрезидент за анализите в Gartner, заявява:
"Органичното и платеното търсене са жизненоважни канали за маркетинг специалистите в областта на технологиите, които се стремят да постигнат целите си за повишаване на осведомеността и генериране на търсене. Решенията за генериращ изкуствен интелект (GenAI) се превръщат в заместители на двигателите за отговори, замествайки потребителските заявки, които преди това може да са били изпълнявани в традиционните търсачки. Това ще принуди компаниите да преосмислят стратегията си за маркетинговите канали, тъй като GenAI става все по-застъпен във всички аспекти на бизнеса".
Анализаторската компания заяви също, че алгоритмите на търсачките ще предпочитат качественото съдържание, за да компенсират нарастващия обем на съдържанието, генерирано от изкуствен интелект. Освен това се очаква водните знаци да станат по-важни като средство за подчертаване на съдържанието с висока стойност.
Въпреки че тази прогноза вероятно няма да се хареса на Google, важно е да се отбележи, че тя и много от другите доставчици на търсачки са основните доставчици на услуги за генериращ ИИ; Google има Gemini, а Microsoft - Copilot.
Така че, въпреки че традиционното използване на търсачките може да намалее в полза на ИИ, трафикът все още ще се получава от Google, което обаче може да означава, че ще се наложи някакъв заместител на спонсорираните връзки, на които Google разчита за приходите си.
Gartner не споменава това в прогнозата си, но революцията в областта на генеративния изкуствен интелект означава, че по-малките играчи могат да станат значими конкуренти на Google в областта на търсенето. Повечето от читателите знаят за Copilot на Microsoft, който по същество представлява ChatGPT с достъп до интернет, но имаме и Perplexity - стартъп, който е привлякъл финансиране от основателя на Amazon Джеф Безос и NVIDIA.
Снимка: Unsplash