Цикълът на технологичните новини от миналата седмица беше изпълнен със съобщения от различни компании по повод MWC 2022. Но най-известната мобилна марка в Европа - Nokia, почти не беше в новините около най-голямата мобилна конвенция в Европа. HMD Global, настоящият производител на телефони Nokia, представи някои нови устройства, но всички те бяха смартфони от много, много нисък клас. Нищо, което може да се сравнява с модели като Honor Magic 4 Pro и Realme GT 2 Pro. Това очевидно ни накара да се запитаме дали HMD почти се е отказала от флагманите на Nokia и успяхме да получим ясен отговор от компанията.
Адам Фъргюсън, ръководител на продуктовия маркетинг на HMD Global, казва недвусмислено: „Да направим телефон за 800 долара няма смисъл за нас в момента“. Това е откровено признание от HMD, че вече не се интересува от преследване на високия клас: подозрение, което всички имаме от дълго време. Всъщност той добавя, че HMD не „иска да се замесва в огромна война със спецификации с други играчи“ и би предпочел компанията „да се застъпи за нещо много различно“.
През първите няколко години на мобилната сцена HMD Global се опита да направи всичко. Да присъства във всички ценови сегменти, да завладее пазарите на функционалните телефони, да иновира във високия клас, да поддържа бързи актуализации и да предлага чисто изживяване с Android One - всичко това с ресурсите на малка стартираща компания и докато се опитва да съживи мъртво име, което носи много носталгия и още повече багаж. В ретроспекция всички можем да се съгласим, че те се ангажираха с много неща и голяма част от амбицията се разпадна около пускането на Nokia 9 Pureview през 2019 г.
Разглеждайки доставките на бройки на HMD и неясни финансови съобщения, става ясно, че компанията е получила значителен удар през 2019 г., който се прехвърли в първата половина на 2020 г. Пандемията също навреди.
Четвъртото тримесечие на 2021 г. беше най-печелившото тримесечие на HMD до момента и според Strategy Analytics тогава тя е доставила повече смартфони (3.2 милиона единици), отколкото през четвъртото тримесечие на 2019 г. (2.8 милиона единици). Приходите от смартфони нараснаха с 41% на годишна база от 2020 до 2021 г. И целият брой на доставките на компанията, включително телефоните с функции, бавно се възстановява от огромния си спад през 2020 г.
Зад това покачване на рентабилността стои драстична промяна в стратегията.
В момента HMD казва, че е фокусирана върху създаването на телефони с добри функции и добри смартфони от начално и средно ниво. Тя иска да направи хардуер, който издържа няколко години, с многодневен живот на батерията, на достъпна цена - и без помен за флагмански параметри.
Снимка: Pikrepo
Виж още: Параметрите на новите Android Go модели на Nokia ни връщат десетилетие назад